2014-12-02, 19:19
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 14/50

Lost Highway (1997)

Nu har jag varit på besök i Mr. Lynch's surrealistiska värld igen. Det är alltid trevligt att besöka den!

Lost Highway är en invecklad men ack så komplex film, där allting lämnas åt tittaren, men egentligen så får vi ingenting. Som vanligt så blir jag helt jävla golvad av Lynch och hans jävla förvirrande filmer, jag sitter och pusslar fram och tillbaka hela filmen ut, letar pusselbitar, hittar inga, hittar några, de passar inte. DET är vad jag vill ha av en Lynch-rulle - total förvirring.

Det är ju så satans svårt att skriva någonting efter att man sett en film av my man, the master, David Lynch. Man är ju helt ordlös, samtidigt som man är chockad, förbryllad och inte riktigt vet vad man ska göra.

Betyg på en Lynch film är ju också åt helvetet, nästan omöjligt att sätta. Jag har haft ångest över i princip alla (förutom Straight Story, den älskar jag för vad den är) Lynch-filmer och betygssättningen av dem.

Jag vet inte riktigt vad jag ska dra till med för någon siffra så att jag känner mig nöjd. Pendlar nog mellan åttan och nian, åttan för låg och nian för hög.

Svårt, svårt, svårt.

Betyg: +++++8/10 (sålänge, kan höjas)

EDIT: När jag egentligen vill sätta ett högre betyg än vad jag gör så är det ofta inte lätt att hålla sig från att sätta ett högre betyg. Därför får Lost Highway nytt betyg 9/10
Senast redigerad av saggesaliv 2014-12-02 kl. 19:29.
Citera
2014-12-02, 19:48
Medlem
The Expendables 3
Stallone och gänget är tillbaka. Denna gång skaffar han ett nytt , yngre gäng. Men dom råkar ut för problem och gamla gänget måste hjälpa till. (Man ser inte en sådan här film för handlingen.... )
Klarar man av att se Stallone och gänget skjuta hundratals skurkar som bara står och väntar på att bli skjuten , så duger denna som underhållning för stunden. Och jag är ju uppväxt med dessa grabbars (gubbars) filmer , så jag gillar det. Filmen får en stark femma utav tio!
Citera
2014-12-02, 20:16
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
The Expendables 3
Stallone och gänget är tillbaka. Denna gång skaffar han ett nytt , yngre gäng. Men dom råkar ut för problem och gamla gänget måste hjälpa till. (Man ser inte en sådan här film för handlingen.... )
Klarar man av att se Stallone och gänget skjuta hundratals skurkar som bara står och väntar på att bli skjuten , så duger denna som underhållning för stunden. Och jag är ju uppväxt med dessa grabbars (gubbars) filmer , så jag gillar det. Filmen får en stark femma utav tio!

Antingen hatar eller älskar man detta, så kommer det alltid förbli.
Citera
2014-12-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Jo,jag gillar det. Men har ändå svårt att sätta högt betyg......
Citera
2014-12-02, 20:22
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Projekt 90-tal

Film: 14/50

Lost Highway (1997)

Nu har jag varit på besök i Mr. Lynch's surrealistiska värld igen. Det är alltid trevligt att besöka den!

Lost Highway är en invecklad men ack så komplex film, där allting lämnas åt tittaren, men egentligen så får vi ingenting. Som vanligt så blir jag helt jävla golvad av Lynch och hans jävla förvirrande filmer, jag sitter och pusslar fram och tillbaka hela filmen ut, letar pusselbitar, hittar inga, hittar några, de passar inte. DET är vad jag vill ha av en Lynch-rulle - total förvirring.

Det är ju så satans svårt att skriva någonting efter att man sett en film av my man, the master, David Lynch. Man är ju helt ordlös, samtidigt som man är chockad, förbryllad och inte riktigt vet vad man ska göra.

Betyg på en Lynch film är ju också åt helvetet, nästan omöjligt att sätta. Jag har haft ångest över i princip alla (förutom Straight Story, den älskar jag för vad den är) Lynch-filmer och betygssättningen av dem.

Jag vet inte riktigt vad jag ska dra till med för någon siffra så att jag känner mig nöjd. Pendlar nog mellan åttan och nian, åttan för låg och nian för hög.

Svårt, svårt, svårt.

Betyg: +++++8/10 (sålänge, kan höjas)

EDIT: När jag egentligen vill sätta ett högre betyg än vad jag gör så är det ofta inte lätt att hålla sig från att sätta ett högre betyg. Därför får Lost Highway nytt betyg 9/10

Tycker verkligen Lost Highway är en av Lynch bästa, eftersom du älskar listor får du en av mig där jag listar Lynch filmer trots att jag skrivit ner denna listan säkert hundra gånger vid det här laget, men den har ändrats så...

1. Blue Velvet
2. The Elephant Man
3. Mulholland Dr.
4. Lost Highway
5. Wild at Heart
6. Eraserhead
7. Twin Peaks: Fire Walk with Me
8. The Straight Story
9. Dune
10. Inland Empire

Citat:

...and I love it!
Citera
2014-12-02, 21:53
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Tycker verkligen Lost Highway är en av Lynch bästa, eftersom du älskar listor får du en av mig där jag listar Lynch filmer trots att jag skrivit ner denna listan säkert hundra gånger vid det här laget, men den har ändrats så...

1. Blue Velvet
2. The Elephant Man
3. Mulholland Dr.
4. Lost Highway
5. Wild at Heart
6. Eraserhead
8. The Straight Story
9. Dune
10. Inland Empire
Håller också Blue Velvet högst, dock med hög konkurrens då han har fyra nior på fem sedda filmer av mig (LH, BV, Mdr och Straight Story, Fire Walk wm är en femma eller sexa).
Citera
2014-12-02, 22:05
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 15/50

The Sixth Sense (1999)

Malcokm Crowe, en hyllad barnpsykolog blir traumatiserad efter att en av hans förra patienter bryter sig in i hans hem och skjuter sig själv samt Malcolm. När han senare träffar på ett barn med myxket liknande problem som mannen som bröt sig in i hans hem hade som barn, försöker han hjälpa att lösa mysteriet och hjälpa pojken.

Jag hade faktiskt ganska låga förväntningar på denna filmen, men de visade sig faktiskt vara fel och detta var faktiskt en bra film.

Filmen lyckas både skrämma upp mig något samt beröra mig. Den har sina brister i, som sin konventionella berättarstil, men de är lätt att förbise och filmen uppskattades faktiskt av mig mycket mer än väntat.

Skådespelet är trevligt och väl genomfört rakt i genom, från Bruce Willis i huvudrollen till underbara barnskådespelaren Haley Joel Osmet. Även Toni Colette gör en mycket bra prestation.

Med tanke på den lilla twisten i slutet, lyckligtvis visste jag ej om twisten, endast att den existerade. Så när den väl kom, så förstod jag, som de sista minuterna var på hugget att hitta den, omedelbart den och håren på armarna reste sig faktiskt något. Bitarna föll på plats helt enkelt!

Denna filmen överträffade förväntningarna ganska mycket faktiskt. Betyg landar på en kanske något svag men ändå säker sjua.

Betyg: 7/10
Citera
2014-12-02, 22:26
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

1. Blue Velvet
2. The Elephant Man
3. Mulholland Dr.
4. Lost Highway
5. Wild at Heart
6. Eraserhead
8. The Straight Story
9. Dune
10. Inland Empire

...and I love it!

Samma här!
Citera
2014-12-02, 22:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Håller också Blue Velvet högst, dock med hög konkurrens då han har fyra nior på fem sedda filmer av mig (LH, BV, Mdr och Straight Story, Fire Walk wm är en femma eller sexa).

Fire Walk with Me är hans bästa efter Eraserhead och Elephant Man!
Citera
2014-12-02, 22:31
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Fire Walk with Me är hans bästa efter Eraserhead och Elephant Man!

Håller Fire Walk with Me som en alldeles utmärkt kombo och bonus till Twin Peaks-serien!
Citera
2014-12-02, 22:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Håller Fire Walk with Me som en alldeles utmärkt kombo och bonus till Twin Peaks-serien!

Ja, men fungerar utmärkt som stand alone-film också, återkommer till den ofta, snart dags att se om den igen.
Citera
2014-12-02, 22:46
Medlem
saggesalivs avatar
Tyvärr så blev jag väldigt besviken på Fire Walk With Me och den levde inte alls upp till mina förväntningar. Dock så ska jag ju se om Twin Peaks innan 2016, så då får Fire Walk With Me också en chans till, vi får se om jag tycker om den bättre då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in