2014-12-02, 22:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Tyvärr så blev jag väldigt besviken på Fire Walk With Me och den levde inte alls upp till mina förväntningar. Dock så ska jag ju se om Twin Peaks innan 2016, så då får Fire Walk With Me också en chans till, vi får se om jag tycker om den bättre då.

Bra idé, den växer på en, i alla fall på mig.

Fast å andra sidan är folk väldigt tudelade till den, precis som med Dune.
Citera
2014-12-02, 23:01
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, men fungerar utmärkt som stand alone-film också, återkommer till den ofta, snart dags att se om den igen.

Så är det!
Citera
2014-12-02, 23:06
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Tyvärr så blev jag väldigt besviken på Fire Walk With Me och den levde inte alls upp till mina förväntningar. Dock så ska jag ju se om Twin Peaks innan 2016, så då får Fire Walk With Me också en chans till, vi får se om jag tycker om den bättre då.

Blev också besviken på det. Men kan också bero på att jag såg den efter serien och med tanke på att serien
så ville jag ha en fortsättning och blev där av mer sur att filmen var en prequel. Men nu när serien kommer tillbaka 2016 så kanske jag har ett bättre sinne till Fire Walk With Me...
Citera
2014-12-02, 23:49
Medlem
Jagged Edge (1985) - En thriller där en rik arvtagerska blir brutalt mördad i sitt hem och misstankarna riktas snabbt mot hennes man (Jeff Bridges). Det är väl ett ganska standardiserat rättegångsdrama med en del vändningar. Filmen känns dock ogenomtänkt i vissa aspekter, främst vad gäller realismen i huruvida vilka och hur mycket bevis som krävs för en fällande dom. Men den har sin charm, och är man liksom jag en torsk på amerikanska rättegångsdramer bör man absolut se den. Presumed Innocent med Harrison Ford är dock bättre, samtidigt som den påminner hel del om filmen i fråga. Jagged Edge får 6 stora stark av 10 möjliga.
Citera
2014-12-03, 00:05
Medlem
Fjodorovs avatar
Grumpy Cat's Worst Christmas Ever

Ja.....vad ska man säga om en tv-film som har skapats utifrån ett internet-fenomen? Filmen i sig är en blandning utav Dr. Doolitle och Ensam Hemma. Det vill säga ett barn råkar i luven på ett på tjuvar och eftersom barnet har önskat sig en vän, så fick hon en vän genom katten "Grumpy" som är en kvinnlig version utav allas vår käre katt Gustav. Hon kunde alltså börja prata och förstå vad katten sa och tillsammans ska de sätta stopp för tjuvarna som försöker sno 1 miljons-hunden från djuraffären inne i ett köpcentrum. Och eftersom hunden är värdefull så är det även han som ska säljas och ge djuraffären tillräckligt med pengar för att betala hyran. Och hade man hållit sig vid detta och att den lilla flickan inte kunde hitta några vänner men "anti-hjälten" Grumpy tills slut ställde upp för henne så hade det varit en okej komedi/familje-julfilm. Problemet är att de jämt och ständigt via Grumpys kommentarer och ibland vissa instick förstörde stämningen, tempot och inlevelsen för mig. De bröt den fjärde väggen alldeles för ofta, det blev bara enerverande. Speciellt när det i övrigt fungerade när katten inom händelsernas ramar fällde överdrivet syrliga och smått bittra kommentarer.

Julstämningsmässigt så nja, visst är den gjord i julmiljö. Men utöver att hon fick en önskepeng från en märklig köpcentrum-tomte som kunde göra att hon kunde prata med Grumpy så var den inte så fanns det inte direkt någon julstämning. Det fanns juldekorationer, hennes singel-mamma blev ihop med killen som var tomtenisse hos jultomten i köpcentrumet och de hade en julfest. Men överlag tycker jag filmen blev väldigt spretig. Och där tappar den julstämningen också på något sätt. Är det bristen på vänner som är temat för filmen? Och hur löser det sig med att hon kan prata med en katt? Är det helt plötsligt okej att hennes klasskamrater kan bete sig som rövhål mot henne?

Överlag en rätt dålig julfilm. Jag skratta till några gånger men det finns en hel del andra julfilmer som gör detta mycket bättre.

3/10 Tomteluvor*

Tilläggas skall att jag åt lussebullar och drack varm-chocklad till filmen. Det kan ha höjt betyget något.

*Tomteluvor-betyget skiljer sig från det vanliga betyget. Här är egentligen inte själva betyget grundat i hur bra filmer är, utan snarare vad filmen förmedlar och hur den knyter an till Julen och själva julstämningen.
Citera
2014-12-03, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
The Killing Fields (1984)
Det var länge sedan jag såg den filmen. Efter att ha läst Hermann Lindquists biografi, i vilken han nämner hur han och journalisten Olle Tolgraven samt en svensk hjälparbetare gömde sig på den franska ambassaden tillsammans med journalisten som skrev boken, tänkte jag glo på den i helgen bara för att se om någon svensk journalist porträtteras i filmen.
Senast redigerad av pethom 2014-12-03 kl. 02:00.
Citera
2014-12-03, 11:20
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 16/50

Shine (1996)

En berrättelse om pianisten David Helfgott som med lysande talnger såg ut att bli en av de bästa i världen, men vars karriär tog slut efter mental sjukdom.

Detta var verkligen en riktigt bra härlig film. Helfgotts liv porträtteras på ett väldigt snyggt och vackert sätt.

Fotot tillsammans med det underbara skådespelet och det välskrivna manuset gör denna filmen unik och är helt klart en biografi, ensam i sitt slag.

Geoffrey Rush, som jag alltid älskat glänser lite extra starkt i denna filmen. Detta är verkligen en av hanns bästa roller någonsin.

Allt som allt var detta en mycket bra film, som jag rakt igenom njöt av att se.

Betygsmässigt hamnar den på en stark sjua, även om det tar emot lite att inte ge åttan.

Betyg: +7/10
Citera
2014-12-03, 17:21
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 17/50

Happy Together (1997)

Två förälskade män flyr ifrån det vardagliga livet i Hong Kong till spännande exotiska Argentina. Deras kärlek är dock dysfunktionell och snart så blir det trubbel dem emellan.

Ännu en gång besöker jag nu Kar Wai Wongs fantastiska bildspråk, hans otroliga fingerkänsla för film och hans unika stämningsfulla kärlekshistorier.

Happy Together är en helt underbar kärleksfilm som porträtterar känslor på ett fantastiskt genuint sätt. Känslorna är komplexa och kanske inte de mest konventionella för en kärlekshistoria, men Kar Wai Wong lyckas uttrycka sig helt perfekt när det kommer till det känslomässiga planet.

Happy Together var verkligen en trevlig liten pärla från 90-talet, den är vacker, genuin, stämningsfull och berör mig faktiskt.

Det blandade bildspråket, som blandar färg och svartvitt, flyktigt och fokuserat stabilt och rörligt, är verkligen väldigt vackert och det är det jag uppskattar mest hos Kar Wai Wongs filmer.

Skådespelet är lysande rakt igenom av alla medverkande och både Leslie Cheung och Tony Chiu Wai Leung presterar otroligt bra i huvudrollerna.

Betyget landar på en helt säker sjua. En mycket trevlig filmupplevelse.

Betyg: 7/10
Citera
2014-12-03, 18:53
Medlem
U-Figs avatar
Star Wars IV - A New Hope

Första gången jag ser den här välkända klassikern. Jag har i och för sig sett en del scener från den sedan innan. Bra film, säkert nyskapande på sin tid, men ja... jag antar att den är mer fantastisk sett som en del av helheten Star Wars? Ingen Wow-känsla har infunnit sig. Ännu!

För att parafrasera Obi-Wan: This wasn't the film I was looking for. 7/10
Citera
2014-12-03, 19:10
Medlem
välkommenti bups avatar
Tusk 2014

Vilken smörja!! 0/10
Fy fan Gav Justin Long ett tappert försök Men kan inte ta den karln på allvar
Även om nu filmen är en tramsig skräck-komedi
så var detta inte roande

Det piggade upp när Harley Morenstein tittade fram men sedan sjönk allt

Flamsigt human centipede stuk med förfärligt slut..
Citera
2014-12-03, 20:13
Medlem
Deadgirl

Karaktärsutvecklingen i filmen var spännande, hur dom två vännerna drogs åt olika håll. Dom skitiga miljöerna och stämningen i filmen passade väldigt bra. Men känns som filmen kunde ha lite mer att bjuda på.
Citera
2014-12-03, 21:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Deadgirl

Har i alla fall en scen som fick mig att hoppa till i stolen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in