Projekt 90-tal
Film: 17/50
Happy Together (1997)
Två förälskade män flyr ifrån det vardagliga livet i Hong Kong till spännande exotiska Argentina. Deras kärlek är dock dysfunktionell och snart så blir det trubbel dem emellan.
Ännu en gång besöker jag nu Kar Wai Wongs fantastiska bildspråk, hans otroliga fingerkänsla för film och hans unika stämningsfulla kärlekshistorier.
Happy Together är en helt underbar kärleksfilm som porträtterar känslor på ett fantastiskt genuint sätt. Känslorna är komplexa och kanske inte de mest konventionella för en kärlekshistoria, men Kar Wai Wong lyckas uttrycka sig helt perfekt när det kommer till det känslomässiga planet.
Happy Together var verkligen en trevlig liten pärla från 90-talet, den är vacker, genuin, stämningsfull och berör mig faktiskt.
Det blandade bildspråket, som blandar färg och svartvitt, flyktigt och fokuserat stabilt och rörligt, är verkligen väldigt vackert och det är det jag uppskattar mest hos Kar Wai Wongs filmer.
Skådespelet är lysande rakt igenom av alla medverkande och både Leslie Cheung och Tony Chiu Wai Leung presterar otroligt bra i huvudrollerna.
Betyget landar på en helt säker sjua. En mycket trevlig filmupplevelse.
Betyg: 7/10