2014-12-27, 10:54
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Projekt 90-talet

Film: 48/50

Ed Wood (1994)

Edward D. Wood Jr, yes, the worst director of all time! Yes. Det är vad denna lilla film handlar om - Ed Woods misslyckanden, Ed Woods magplask och Ed Woods karriär helt enkelt.

Efter att blivit prisad av Lotso här på flashback så såg jag väldigt mycket fram emot denna filmen och jag fick precis vad jag väntade mig. Tim Burton i sitt esse, knasigt, roligt, annorlunda, finurligt och ja en riktigt bra filmupplevelse.

Filmen har en sådan riktigt skön stämning över sig. Ed Woods ständiga hängivna och optimistiska leende är verkligen guldvärt och gör filmen levande. Att vara på botten men leva som att man är på toppen - vilket motto - filmens kontext.

Alla karaktärer är helt underbara och så väldigt välskrivna. Filmens grund bygger helt enkelt på karaktärerna , deras utstrålning och deras personlighet. Det är svårt att välja en favorit då alla tilltalar mig på sitt egna sätt - Tor, Bela, Crisweld, Bunny Breckinridge och Ed Wood såklart, alla är helt underbara karaktärer och välspelade som tusan.

Jag är definitivt nöjd med denna underbara film, allting var verkligen i princip felfri. Den porträtterar Ed Woods liv på ett finurligt sätt som jag uppskattade mycket!

Betyg: 8/10

Glad att du gillade den. Älskar också valet att Tim Burton valde att göra den svart & vit, vilket gör hela filmen mer magisk och ännu större homage till Ed Wood's filmer.
Musiken är också väldigt vacker och bra samt genomtänkt. Varje gång där är en sorglig scen involverad Bela Lugosi spelas Swan Lake, intro låten till Dracula från 1931, och varje gång där är en glad scen involverad Ed Wood spelas musik från Glen or Glenda.
Bästa Burton filmen, bästa Depp filmen!
Citera
2014-12-27, 14:23
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Glad att du gillade den. Älskar också valet att Tim Burton valde att göra den svart & vit, vilket gör hela filmen mer magisk och ännu större homage till Ed Wood's filmer.
Musiken är också väldigt vacker och bra samt genomtänkt. Varje gång där är en sorglig scen involverad Bela Lugosi spelas Swan Lake, intro låten till Dracula från 1931, och varje gång där är en glad scen involverad Ed Wood spelas musik från Glen or Glenda.
Bästa Burton filmen, bästa Depp filmen!
Håller helt och hållet med dig på nästan alla punkter!

Jag sitter och väljer mellan Big Fish och Ed Wood till Burtons bästa. För tillfället vinner nog Big Fish då jag haft den som en stor favorit länge, men Ed Wood kommer nog att växa när man ser om den!
Citera
2014-12-27, 15:47
The Interview

Hade mycket högre förhoppningar på denna, eftersom den blivit så omtalad. Men den får 4,5 av 10, av mig. Tyckte det var rätt mycket trams i den.
Citera
2014-12-27, 16:35
Medlem
kanelipullas avatar
Såg The Signal nyss.. och vart helt klart överraskad. Och slutet måste ju varit bäst i hela filmen. Klart sevärd film.. med betyg 5/10.

http://www.imdb.com/title/tt2910814/?ref_=rvi_tt
Citera
2014-12-27, 16:49
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Såg The Signal nyss.. och vart helt klart överraskad. Och slutet måste ju varit bäst i hela filmen. Klart sevärd film.. med betyg 5/10.

http://www.imdb.com/title/tt2910814/?ref_=rvi_tt
En av mina favoriter från 2014, 8/10 för egen del!
Citera
2014-12-27, 16:54
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Cube 2: Hypercube (2002)

Älskade ettan men har hört så mycket skit om denna så hade i stort sett noll förväntningar. Men den var bättre än förväntat.

Vi får återigen följa kubens format men nu istället i form av en hyperkub (fyrdimensionell) som istället för att ha rum utrustade med farliga föremål, leker med tid och gravitation. Skådespeleriet är bättre än föregångaren även om den riktiga känslan av klaustrofobisk panik inte riktigt infinner sig på samma sätt som förut. Förmodligen har det att göra med de ljusa rummen och leken med grundlagar istället för "riktiga" hot.

Eftersom jag är ganska oinsatt blir de fysiska lagarna emellanåt ganska komplext. Samtidigt är filmens twist ganska förutsägbar. Trots allt är Hypercube ganska underhållande i slutändan. 6/10.

Är Cube Zero också en independent uppföljare trots att slutet är upplagt bra för något annat?
Citera
2014-12-27, 17:02
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

Är Cube Zero också en independent uppföljare trots att slutet är upplagt bra för något annat?
Det är nya karaktärer ja om det är vad du menar. Den ger mer info om vad kuben egentligen handlar om och gör det från en annan synvinkel än tidigare.
Citera
2014-12-27, 17:22
Medlem
nihilverums avatar
Jag såg om The Prestige, vilket var en väldigt bra upplevelse eftersom jag faktiskt glömt bort hur den slutade (och större delen av filmen inbillade jag mig att jag kom ihåg slutet i alla fall på ett ungefär, men det visade sig att jag mindes fel). Denna film är helt klart värd att se om så länge som man låter en rimlig tid förflyta mellan gångerna.

Christopher Nolan levererar ännu en klockren toppfilm, och denna är en av sex filmer han regisserat som får 9+/10 av mig. Hans track record för mig är sex stycken 9+, tre 8 och en 6+ (hans remake av Insomnia var bra, men inte i paritet med någon av hans andra filmer).
Citera
2014-12-27, 17:51
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag såg om The Prestige, vilket var en väldigt bra upplevelse eftersom jag faktiskt glömt bort hur den slutade (och större delen av filmen inbillade jag mig att jag kom ihåg slutet i alla fall på ett ungefär, men det visade sig att jag mindes fel). Denna film är helt klart värd att se om så länge som man låter en rimlig tid förflyta mellan gångerna.

Christopher Nolan levererar ännu en klockren toppfilm, och denna är en av sex filmer han regisserat som får 9+/10 av mig. Hans track record för mig är sex stycken 9+, tre 8 och en 6+ (hans remake av Insomnia var bra, men inte i paritet med någon av hans andra filmer).
Apropå Nolan och att se om filmer så blev jag sugen på att se Memento (1998) igen för inte så längesedan. Jag gillar varken Batman-trilogin eller Inception, men Memento tycker jag är riktigt schyst... för att vara i en genre jag generellt närapå ogillar.
Skulle kunna tänka mig att ge den 7, alt en stark 6a. Beror lite på humöret kanske.
Citera
2014-12-27, 18:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Apropå Nolan och att se om filmer så blev jag sugen på att se Memento (1998) igen för inte så längesedan. Jag gillar varken Batman-trilogin eller Inception, men Memento tycker jag är riktigt schyst... för att vara i en genre jag generellt närapå ogillar.
Skulle kunna tänka mig att ge den 7, alt en stark 6a. Beror lite på humöret kanske.

Gillar den väldigt mycket, Memento alltså, och alltid gjort det sedan första titten på VHS back in the days, Inception är bra också men resten ger jag inget för.
Citera
2014-12-27, 18:28
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Det är nya karaktärer ja om det är vad du menar. Den ger mer info om vad kuben egentligen handlar om och gör det från en annan synvinkel än tidigare.

Jo, nya karaktär kunde man lista ut!

Men tack, då förstår jag! För kändes inte som om det var någon speciell koppling mellan första och andra mer än att det var ett liknande scenario. Dock ett tag sen jag såg första också.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar den väldigt mycket, Memento alltså, och alltid gjort det sedan första titten på VHS back in the days, Inception är bra också men resten ger jag inget för.

Memento är den enda filmen jag sett av Nolan som jag har haft lite svårt för även om den ur en narrativ synpunkt är väldigt bra.
Citera
2014-12-27, 18:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective

Jo, Memento är ju en klassiker. Det är nog den enda filmen som jag sett två gånger på bio. Väldigt intressant konceptuellt sett, liksom många andra Nolan-filmer. Själv gillar jag även Batman-filmerna och Inception skarpt dock. Jag tycker däremot att Inception fick lite oförtjänt stort rykte om att vara svårbegriplig. Det är inte så svårt att följa handlingen i den enligt min åsikt.

När det kommer till svårbegripliga filmer (som inte bara är helt absurda och abstrakta som exempelvis många David Lynch-filmer) så är det nog rätt svårt att överträffa Primer. Jag menar, det här diagrammet säger ju det mesta som behöver sägas om den filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in