2014-11-08, 17:32
Medlem
If I Stay (2014)

Har sett fram emot den här ett tag och blev inte besviken. Är en sucker för "realistiska" deppiga tonårsfilmer. Sorglig men väldigt fin film. Är nästan sugen att ge den en 9a, men just nu får det bli en väldigt stark 8/10
Citera
2014-11-08, 17:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
A most wanted man. 1.34/5

Måste vara en av de sämsta filmerna jag har sett på länge.

Den är ju inte en blockbuster direkt och därmed sållar den bort många som annars slökollar på film hemma någon gång då och då, krävs nog sin cineast för att uppskatta den, vilket jag inte direkt gjorde men avskydde den inte heller.
Citera
2014-11-08, 18:06
Bannlyst
Olive Kitteridge

Till att börja med, gillar man inte Frances McDormand är nog inte det här en film/miniserie för dig.

Frances McDormand var född till att spela Olive Kitteridge. En deprimerad, bitter och cynisk kvinna som inte drar för sig att uttrycka sina inre känslor för omgivningen.

Det märks att det här är en HBO-produktion. Namnkunniga skådespelare, snyggt foto och välregisserat.

Problemet som jag ser det är att seriens delar skiftar lite i kvalitet. Nu är det baserat på en roman och då får inga större friheter tas och det inser jag naturligtvis.

Richard Jenkins är filmens lysande stjärna och det är hans utstrålning, charm och närvaro som tillhör de bästa delarna. Framförallt hans (Henry) relation med Denise som är full av värme, humor och kärlek.

De två första avsnitten är de bästa i serien när det mer kretsar kring Henry och hans liv. Inget ont om Olive men hon fungerar bäst som en symbios för att förgylla relationerna och samtalsämnena.

Själva historien är inte något nytt på tapeten och man blir berörd emellanåt men jag sugs aldrig riktigt in i världen. Kul är det däremot! Olive Kitteridge besitter samma sarkasm som en själv och det finns nog en hel del igenkänningsfaktorer här för många.

Depression är det underliggande temat, men det känns aldrig som det utforskas fullt ut och det saknar lite djupare fokus i de flesta karaktärerna i serien. Det känns som man bara få lära känna de ytligt.

En fråga till dig Kirk Douglas, har du haft någon som Olive Kitteridge i din närhet? Någon av dina föräldrar? Är det möjligtvis därför som du reagerar så pass starkt av filmen?

Olive Kitteridge är ett stabilt HBO-drama som fungerar väl för den som vill ha ett högkvalitativt amerikanskt drama som utspelar sig ute i småstaden vid vattnet.

Gällande depression så tycker jag att det behövs en mer talande bild. I exempelvis Jesse Stone görs det betydligt bättre när Tom Selleck sitter ute vid bryggan på sin stol och dricker Whiskey samtidigt som Jeff Beals dystra pianomusik spelas. Den typen av skildring hade behövts mer i Olive Kitteridge för att göra det lite tyngre och ångestdrabbat.
https://www.youtube.com/watch?v=McG3O3V1jLs

3 av 5. En bra produktion som saknar de där riktiga topparna för att göra det hela minnesvärt. The Normal Heart gjorde mig mer berörd.
Citera
2014-11-08, 23:09
Medlem
HAZARD17s avatar
Lucy

Filmen hade stor potential, men blev ju längre in i filmen man kom, ju mer en "B" film blev det. Skådespeleriet var dåligt stundtals.

3/10
Citera
2014-11-08, 23:26
Medlem
Barefoot (2014)
Drama med Scott Speedman och Evan Rachel Wood. Handlar om Jay som hamnat på sned i livet. Han ska åka hem till sin brors bröllop,mest för att tigga pengar av sin pappa. Han tar med sig Daisy,en psykpatient,som ska agera flickvän. En lagom rolig och lite gripande film. Dock inget som går till världshistorien,men klart godkänd är den. Den får 6 av 10 (svag sexa....)
Citera
2014-11-08, 23:43
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Dracula untold 2014 http://www.imdb.com/title/tt0829150/

Underhållande var den. Inte det bästa jag sett men ändå kul med något nytt innom vampyrgrenren som inte är gay. Hade önskat lite mer vampyrgrejer men ok det är vad det är.

Den får en 6/10, underhållande.
Citera
2014-11-09, 00:41
Medlem
The Wicker Man ( the real thing ) Underbar, hednisk och Britt E förför en dörr. Bör ses. Remaken har jag aldrig sett och kommer aldrig göra, så den kan jag inte betygsätta.
Citera
2014-11-09, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AshbergSerDig
Dracula untold 2014 http://www.imdb.com/title/tt0829150/

Underhållande var den. Inte det bästa jag sett men ändå kul med något nytt innom vampyrgrenren som inte är gay. Hade önskat lite mer vampyrgrejer men ok det är vad det är.

Den får en 6/10, underhållande.

Kan bara hålla med, positivt överraskad av denna film och ger den därför 7/10.
Citera
2014-11-09, 00:48
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
If I Stay (2014)

Har sett fram emot den här ett tag och blev inte besviken. Är en sucker för "realistiska" deppiga tonårsfilmer. Sorglig men väldigt fin film. Är nästan sugen att ge den en 9a, men just nu får det bli en väldigt stark 8/10

Såg precis klart den här jag också och absolut, det var väl en fin film. Och Chloe passar fan utmärkt för just den typ av karaktär hon spelar här. Lite sådär passiv och osäker. Riktigt duktig och oerhört vacker tjej!
Dock fann jag den inte något mästerverk, inte ens nära. Den fick mig inte riktigt på fall någon gång och jag tyckte allt som oftast att det saknades någonting.
Men hursomhelst, fin film som nämnt, men alldeles för grå och fullkomligt feel-bad för att ge något bestående intryck. Och slutet var ju inte direkt av den mest förvånande typen!
Men givetvis berörde den mig i både en och två scener emellanåt.

6 av 10 för min del.
Citera
2014-11-09, 03:48
Medlem
Interstellar - 2/5

Nolan blir bara sämre för varje film, han borde verkligen låta någon annan skriva manuset .
Citera
2014-11-09, 06:18
Medlem
serotonins avatar
Irma Vep (1996)

En psykiskt instabil föredetting till regissör (Jean-Pierre Léaud) har bestämt sig för att göra en remake av den klassiska stumfilmen Les Vampires och i Irma Vep (anagram för 'vampire') får vi följa inspelningen av filmen. Som huvudroll har regissören castat den asiatiska stjärnan Maggie Cheung som spelar sig själv här. I en annan av de större rollerna har vi en lesbisk kostymansvarig som är tänd på Cheung.

God underhållning under större delen av resan i denna indiebagatell; lite skvaller och skitsnack mellan filmcrewet, nervsammanbrott, kritik mot äldre fransk film som anses för pretentiös (jag håller inte med) men filmen är lite för kort för att man ska kunna känna, och känna för, de inblandade på allvar. Sen hade jag gärna sett undertexter när Léaud försöker prata engelska för det var inte lätt att fatta vad han sa. Av andra recensioner att döma verkar det som Maggie Cheung är den som fått mest beröm, men jag tyckte både hon och Léaud överträffades av Nathalie Richard som spelade kostymansvariga Zoé. Hon var den intressantaste karaktären.

God underhållning för stunden i alla fall, men inget man kommer ihåg. 3/5
Citera
2014-11-09, 14:41
Medlem
Catapillas avatar
Fick tummen ur och kollade in Her (2013) och gillade den skarpt men jag kände att hela konceptet att han dejtade en dator kunde dom ha skippat, dom kunde gjort en bättre film med ungefär samma premiss dvs loner träffar brud och utvecklas som person utan datorgimmicken då det som lyfte filmen var Jaquin Phoenixes skådespel och fantastiskt foto och inte telefonsex med Scarlett Johanssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in