Olive Kitteridge
Till att börja med, gillar man inte Frances McDormand är nog inte det här en film/miniserie för dig.
Frances McDormand var född till att spela Olive Kitteridge. En deprimerad, bitter och cynisk kvinna som inte drar för sig att uttrycka sina inre känslor för omgivningen.
Det märks att det här är en HBO-produktion. Namnkunniga skådespelare, snyggt foto och välregisserat.
Problemet som jag ser det är att seriens delar skiftar lite i kvalitet. Nu är det baserat på en roman och då får inga större friheter tas och det inser jag naturligtvis.
Richard Jenkins är filmens lysande stjärna och det är hans utstrålning, charm och närvaro som tillhör de bästa delarna. Framförallt hans (Henry) relation med Denise som är full av värme, humor och kärlek.
De två första avsnitten är de bästa i serien när det mer kretsar kring Henry och hans liv. Inget ont om Olive men hon fungerar bäst som en symbios för att förgylla relationerna och samtalsämnena.
Själva historien är inte något nytt på tapeten och man blir berörd emellanåt men jag sugs aldrig riktigt in i världen. Kul är det däremot! Olive Kitteridge besitter samma sarkasm som en själv och det finns nog en hel del igenkänningsfaktorer här för många.
Depression är det underliggande temat, men det känns aldrig som det utforskas fullt ut och det saknar lite djupare fokus i de flesta karaktärerna i serien. Det känns som man bara få lära känna de ytligt.
En fråga till dig Kirk Douglas, har du haft någon som Olive Kitteridge i din närhet? Någon av dina föräldrar? Är det möjligtvis därför som du reagerar så pass starkt av filmen?
Olive Kitteridge är ett stabilt HBO-drama som fungerar väl för den som vill ha ett högkvalitativt amerikanskt drama som utspelar sig ute i småstaden vid vattnet.
Gällande depression så tycker jag att det behövs en mer talande bild. I exempelvis Jesse Stone görs det betydligt bättre när Tom Selleck sitter ute vid bryggan på sin stol och dricker Whiskey samtidigt som Jeff Beals dystra pianomusik spelas. Den typen av skildring hade behövts mer i Olive Kitteridge för att göra det lite tyngre och ångestdrabbat.
https://www.youtube.com/watch?v=McG3O3V1jLs
3 av 5. En bra produktion som saknar de där riktiga topparna för att göra det hela minnesvärt. The Normal Heart gjorde mig mer berörd.