Citat:
Ursprungligen postat av
timoshenko
Det är få filmer som verkligen får mig att bli rent ut sagt upprörd på grund av hur dålig den är, Crash är en sådan
Kan tillägga att om det är något jag ogillar med filmer så är det när dom är övertydliga och bankar meddelandet in i huvudet istället för att göra det på ett snyggt sätt.
Sen kan man också tänka sig att filmen vann sina statyetter för att den var ett säkert kort för juryn och jag håller faktiskt med dig om att filmen är horribel. I min bok är det en manipulativ film där budskapen kastas så hårt i ansiktet på mig som tittare att jag slutar att bry mig. Det räcker liksom inte med att skildra rasism på ett sätt för att att varenda människa på jorden ska förstå filmens innehåll och där till och med de svarta understryker att de är just svarta i var och vartannat replikskifte - det är som att karaktärerna därtill måste beskriva ALLA motiv, ingenting lämnas osagt.
Det känns stundtals som att karaktärerna högläser direkt från manuset och när Haggis blåser upp scener utan uppbyggnad och kastar in konflikter från alla håll och kanter så tycker jag snarare att bristerna läggs på varandra. Att han sedan öser på med scener som spelar mot känslomässiga toppar slår helt fel för mig då Haggis i min bok inte är en tillräckligt skicklig filmskapare för att hantera det.
Lägg därtill ett hiskeligt användande av motljus, den totala avsaknaden av finkänsla när det kommer till att matcha filmens bilder med musik samt att många av karaktärerna är karikatyrer och du har min motivering till varför Crash är en högst överskattad film. Sen har jag förvisso all förståelse för att filmen är uppskattad men jag tar din sida i den här frågan.