2014-04-08, 23:59
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Fast nu ska man inte blint förlita sig på Oscarsgalan och kritiker, jag återgår till Gladiator, antagligen den mest överskattade filmen jag sett i mitt liv.
Var länge sedan jag såg Crash och minns inte så mycket från den så kan inte säga någonting om just den filmen.
Men en åsikt är en åsikt, du gillar den då gillar du den, timoshenko hatar den då hatar han den It's as simple as that!
Jag säger inte att man blint ska förlita sig på Oscarsgalan och kritiker, men Timeshenko verkade ju så förvånad över min åsikt.

"Herregud alltså, att du inte ser bristerna i filmen. Kan nog vara bland de sämsta manus som har gjorts."

Det är väl inte konstigt att jag kan gilla den filmen om majoriteten av medlemmarna i Oscarsjuryn och en massa kritiker gillade den?
Citera
2014-04-09, 00:16
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Monster speglade sig på en sann historia och dramafilmen var riktigt bra och välgjord och man fick reda på hur mördaren Aileen var och hur det gick till.
9/10
Bra film, ja. Therons Oscar var välförtjänt.
Citera
2014-04-09, 02:41
Medlem
Urijahs avatar
Collateral.

Gillar denna skarpt. Bra story, bra musik och fantastiskt foto.
Citera
2014-04-09, 04:28
Bannlyst
The Machine En brittisk film om ett militärt forskningskomplex i vilket de försöker framställa robotar med mänsklig intelligens. De ser även till så att soldater med hjärnskador får vissa komponenter inopererade i hjärnan så att de kan fungera någorlunda normalt. Men det är vissa saker som inte står rätt till.

En helt ok film som på ett visst sätt har kvaliteten av en tv-film.

6/10
Senast redigerad av pethom 2014-04-09 kl. 04:32.
Citera
2014-04-09, 08:29
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Jag säger inte att man blint ska förlita sig på Oscarsgalan och kritiker, men Timeshenko verkade ju så förvånad över min åsikt.

"Herregud alltså, att du inte ser bristerna i filmen. Kan nog vara bland de sämsta manus som har gjorts."

Det är väl inte konstigt att jag kan gilla den filmen om majoriteten av medlemmarna i Oscarsjuryn och en massa kritiker gillade den?
Håller med KuddenC, konstig diskussion. Crash är trots allt en film som många olika skrå uppskattar. Jag tycker den är bra, tror jag gett den 7/10. Lider du av Pieterbrugel-abstinens, Timo?
Citera
2014-04-09, 10:36
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Håller med KuddenC, konstig diskussion. Crash är trots allt en film som många olika skrå uppskattar. Jag tycker den är bra, tror jag gett den 7/10. Lider du av Pieterbrugel-abstinens, Timo?
Det är få filmer som verkligen får mig att bli rent ut sagt upprörd på grund av hur dålig den är, Crash är en sådan

Kan tillägga att om det är något jag ogillar med filmer så är det när dom är övertydliga och bankar meddelandet in i huvudet istället för att göra det på ett snyggt sätt.
Senast redigerad av timoshenko 2014-04-09 kl. 11:00.
Citera
2014-04-09, 11:28
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Det är få filmer som verkligen får mig att bli rent ut sagt upprörd på grund av hur dålig den är, Crash är en sådan

Kan tillägga att om det är något jag ogillar med filmer så är det när dom är övertydliga och bankar meddelandet in i huvudet istället för att göra det på ett snyggt sätt.

Sen kan man också tänka sig att filmen vann sina statyetter för att den var ett säkert kort för juryn och jag håller faktiskt med dig om att filmen är horribel. I min bok är det en manipulativ film där budskapen kastas så hårt i ansiktet på mig som tittare att jag slutar att bry mig. Det räcker liksom inte med att skildra rasism på ett sätt för att att varenda människa på jorden ska förstå filmens innehåll och där till och med de svarta understryker att de är just svarta i var och vartannat replikskifte - det är som att karaktärerna därtill måste beskriva ALLA motiv, ingenting lämnas osagt.

Det känns stundtals som att karaktärerna högläser direkt från manuset och när Haggis blåser upp scener utan uppbyggnad och kastar in konflikter från alla håll och kanter så tycker jag snarare att bristerna läggs på varandra. Att han sedan öser på med scener som spelar mot känslomässiga toppar slår helt fel för mig då Haggis i min bok inte är en tillräckligt skicklig filmskapare för att hantera det.

Lägg därtill ett hiskeligt användande av motljus, den totala avsaknaden av finkänsla när det kommer till att matcha filmens bilder med musik samt att många av karaktärerna är karikatyrer och du har min motivering till varför Crash är en högst överskattad film. Sen har jag förvisso all förståelse för att filmen är uppskattad men jag tar din sida i den här frågan.
Citera
2014-04-09, 12:18
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Sen kan man också tänka sig att filmen vann sina statyetter för att den var ett säkert kort för juryn och jag håller faktiskt med dig om att filmen är horribel. I min bok är det en manipulativ film där budskapen kastas så hårt i ansiktet på mig som tittare att jag slutar att bry mig. Det räcker liksom inte med att skildra rasism på ett sätt för att att varenda människa på jorden ska förstå filmens innehåll och där till och med de svarta understryker att de är just svarta i var och vartannat replikskifte - det är som att karaktärerna därtill måste beskriva ALLA motiv, ingenting lämnas osagt.

Det känns stundtals som att karaktärerna högläser direkt från manuset och när Haggis blåser upp scener utan uppbyggnad och kastar in konflikter från alla håll och kanter så tycker jag snarare att bristerna läggs på varandra. Att han sedan öser på med scener som spelar mot känslomässiga toppar slår helt fel för mig då Haggis i min bok inte är en tillräckligt skicklig filmskapare för att hantera det.

Lägg därtill ett hiskeligt användande av motljus, den totala avsaknaden av finkänsla när det kommer till att matcha filmens bilder med musik samt att många av karaktärerna är karikatyrer och du har min motivering till varför Crash är en högst överskattad film. Sen har jag förvisso all förståelse för att filmen är uppskattad men jag tar din sida i den här frågan.
Du fångade mina tankar om filmen ganska fint.

Måste dock ifrågasätta din sista mening, förstår du verkligen varför filmen är uppskattad? Vanligtvis kan jag förstå helt att folk har olika åsikter men i det här fallet så har jag verkligen svårt för att göra det.
Citera
2014-04-09, 13:03
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Monster speglade sig på en sann historia och dramafilmen var riktigt bra och välgjord och man fick reda på hur mördaren Aileen var och hur det gick till.
9/10
Tyckte inte så mycket om filmen men smink avdelningen gjorde verkligen ett mega imponerat jobb med Charlize för hur man kan göra detta till Aileen är ett under då hon ändå ser "naturligt ful" ut i filmen
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Collateral.

Gillar denna skarpt. Bra story, bra musik och fantastiskt foto.
Ja, jag blev själv positivt överraskad av den filmen.
Citera
2014-04-09, 13:20
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Du fångade mina tankar om filmen ganska fint.

Måste dock ifrågasätta din sista mening, förstår du verkligen varför filmen är uppskattad? Vanligtvis kan jag förstå helt att folk har olika åsikter men i det här fallet så har jag verkligen svårt för att göra det.

Förstår kanske var fel ordval men filmen berör ämnen som engagerar människor, det verkar som att många anser att filmen berör viktiga ämnen och vissa anser att filmens budskap är fint och "djupt" - om jag ska utgå ifrån vad folk skriver om den på filmtipset. Sen är min kritik otroligt subjektiv, om någon faktiskt klickar fullt ut med Haggis vision så kan filmen förmodligen upplevas som väldigt stark, jag ser inga konstigheter i det. Jag såg om filmen med några kompisar för ett tag sedan och det finns scener som jag anser är rent bedrövliga men som mina kompisar pekade ut som några av filmens nyckelscener.

En alternativ förklaring skulle kunna vara att vi båda är cyniskt lagda eftersom vi inte kan engagera oss i filmen men du kanske inte köper den förklaringen?
Citera
2014-04-09, 13:42
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
En alternativ förklaring skulle kunna vara att vi båda är cyniskt lagda eftersom vi inte kan engagera oss i filmen men du kanske inte köper den förklaringen?
Hmm, intressant, jag tror du kan vara på rätt spår här. För jag sa till en polare som ser en hel del film och som har liknande tankegångar som mig att se filmen. Efter 10 minuter in i filmen får jag en kommentar, "Vad i helvete är detta?" eller något åt det hållet och han frågade om det är precis samma sak igenom resten av filmen. Han känner precis likadant som jag gör om filmen så jag tror du kan ha rätt om att det måste vara cynikern inom mig som gör så att jag känner som jag känner om filmen.
Citera
2014-04-09, 14:31
Medlem
Submarine (2010). Lite märklig men småmysig indie film. Huvudrollen var superbra, birollerna var dock lite meh. Gillade inte riktigt slutet, men annars helt ok film. Betyg: 5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in