Ett helt kavalleri dödas av indianer, utom soldaten Honus (Peter Strauss) som lyckas ta sig från platsen oskadd. Han träffar Cresta (Candice Bergen) som hjälper honom och tillsammans påbörjar de en lång vandring och upplever diverse äventyr som leder fram till en blodig massaker.
Filmen är spännande, välgjord och välspelad och massakern mot slutet är realistisk. Filmen är dessutom baserad på verkliga händelser.
Betyget blir en 8:a på skalan 0-10.
The Lodger
Ellen (Hope Davis) och hennes man (Donal Logue) har trasslig ekonomi och är i behov av lite extrapengar, så de bestämmer sig för att hyra ut en gäststuga till en mystisk ung man vid namn Malcolm (Simon Baker). Samtidigt härjar en seriemördare i staden och polisen Chandler (Alfred Molina) verkar ha fått en oskyldig man dömd för mord som denne mördare gjort sig skyldig till flera år tidigare. Men nu börjar jakten på den verklige mördaren och Chandler måste stoppa honom innan han mördar igen.
Filmen är en remake av en gammal Hitchcock-film. Originalet har jag inte sett men den här versionen gillar jag i alla fall. Man undrar hela tiden vem mördaren är och misstankarna flyger åt alla håll.
Betyget blir en stark 6:a på skalan 0-10.
I ett gammalt hus bor en uppfinnare (Vincent Price) som bestämmer sig för att uppfinna en man, Edward (Johnny Depp). Han ger Edward allt en människa ska ha - organ, armar, ben och så vidare. Men istället för händer ger han honom saxar och uppfinnaren dör innan han hinner ge Edward riktiga händer. Edward får sen bo ensam i huset tills försäljaren Peg (Dianne Wiest) knackar på dörren. Hon tycker synd om Edward och tar hem honom så att han kan bo hos henne och hennes familj. Edward har dock spenderat hela sitt liv i huset tillsammans med uppfinnaren och vet ingenting om världen utanför och det orsakar problem.
Det här är en av Tim Burtons bästa filmer och Johnny Depp briljerar som vanligt. Det finns ett par småhål i handlingen (man får ingen förklaring till hur Ed gör när han går muggen) men det har jag överseende med. Väldigt bra film.
Jag ger den 9/10 i betyg.
Klaatu (Michael Rennie) kommer från en annan planet och landar på Jorden. Han ser ut som en vanlig jordmänniska och flyttar in hos en familj, men han har ett viktigt budskap att förmedla till människorna innan det är för sent och han måste anstränga sig för att bli hörd.
Filmen är långt före sin tid. Specialeffekterna är väldigt snygga även med dagens mått och filmen är väldigt spännande och välgjord. Ångrar inte att jag såg den.
Betyget blir 8/10.