Long Twilight (1997) är en i raden av filmer som jag betat av de senaste veckorna. Har tidigare ingen erfarenhet av regissören Attila Janisch och detta var således den första filmen jag sett av honom.
Hur som haver så lät titelns synopsis intressant och filmen kostade bara 20:- på Ginza när det begav sig.
Det här är en riktigt bra film. Historien tenderar emellanåt att te sig obegriplig, men för egen del så höjer det bara mystikfaktorn. Har man sett en del David Lynch och uppskattar det så klarar man sig alldeles fin fint. Historien är minst sagt simplistisk även om den är något svårförklarad. Vi följer en gammal gumma som efter en sammankomst/fest ska ta sig hem genom den ungerska landsbygden. Vi ställs inför mystiska bussturer och ett persongalleri av allehanda mer eller mindre märkliga karaktärer längs resans gång. Atmosfären är drömlik och man får ställa sig frågan ofta om gummans upplevelser är på riktigt eller bara fantasier. Eller kan turen och mödorna rent av vara en resa genom det förflutna?
Trots att filmen tickar in på bara 70 minuter så gillade jag den skarpt som jag nämnde ovan. Atmosfären är riktigt mörk och kuslig. Kameraarbetet är högklassiskt och fångar de mörka miljöerna och människorna perfekt. Skådespelarna är också riktigt bra. Jag vet inte riktigt vad jag skulle sätta för referens på filmen, drama/thriller/skräck? Lite av varje skulle jag tro…
Gillar man Béla Tarr och David Lynch så tror jag att detta kan vara något. Kändes som en liten hybrid dem emellan.
Betyget för Long Twilight blir högt.
9 ogemytliga busschaufförer av 10 möjliga.
http://www.imdb.com/title/tt0119316/reference