2014-11-05, 21:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Children of the corn IV: The gathering

Har sett alla och gillar väldigt många utav dom, guilty pleasures för min egen del, och trean är den bästa i originalserien, och sen är remaken rätt bra också!
Citera
2014-11-06, 00:54
Medlem
KattPerssons avatar
Divergent. Kändes alldeles för hunger games-aktig och det är inte trevligt. Lång var den också så den får en 4 av 10.
Citera
2014-11-06, 01:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Olive Kitteridge (2014)

HBO:s senaste produktion, egentligen en miniserie i 4 delar á 1 h, men kan lika gärna ses som en hel film och FT räknar miniserier som filmer.

I miniserien får vi följa Olive (Frances McDormand) och hennes man Henry (Richard Jenkins) genom 25 år (45 till 70 år) och deras bekanta i den lilla kuststaden Crosby i Maine. Ett påträngande porträtt om livet självt; våra hopp och drömmar men också misslyckanden. Och att man inte alltid behöver förlåta. Men acceptera.

Jag har alltid gillat Frances McDormand men hon bjuder sannerligen på exceptionell prestation i rollen som en bitter men ärlig och ändå godhjärtad människa vars liv kanske inte riktigt blev som hon hade tänkt sig. Fast hon gjorde så gott hon kunde. Historien är dråplig men också sorglig och emellertid komisk - Olives tunga är rätt vass.

Dessutom var praktiskt taget varenda roll helgjuten och trovärdigheten vacklade aldrig. De flesta skådisarna pratade också "lokal" New England-dialekt. Bill Murray dyker även upp.
Rekommenderas varmt. En stark 5:a!

Betyg: 5/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-11-06 kl. 01:48.
Citera
2014-11-06, 09:10
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Olive Kitteridge (2014)

HBO:s senaste produktion, egentligen en miniserie i 4 delar á 1 h, men kan lika gärna ses som en hel film och FT räknar miniserier som filmer.

I miniserien får vi följa Olive (Frances McDormand) och hennes man Henry (Richard Jenkins) genom 25 år (45 till 70 år) och deras bekanta i den lilla kuststaden Crosby i Maine. Ett påträngande porträtt om livet självt; våra hopp och drömmar men också misslyckanden. Och att man inte alltid behöver förlåta. Men acceptera.

Jag har alltid gillat Frances McDormand men hon bjuder sannerligen på exceptionell prestation i rollen som en bitter men ärlig och ändå godhjärtad människa vars liv kanske inte riktigt blev som hon hade tänkt sig. Fast hon gjorde så gott hon kunde. Historien är dråplig men också sorglig och emellertid komisk - Olives tunga är rätt vass.

Dessutom var praktiskt taget varenda roll helgjuten och trovärdigheten vacklade aldrig. De flesta skådisarna pratade också "lokal" New England-dialekt. Bill Murray dyker även upp.
Rekommenderas varmt. En stark 5:a!

Betyg: 5/5

Hade ingen aning om den här då jag praktiskt taget har slutat följa TV-serier, men från det du skriver blir jag ruskigt taggad. McDormand är en personlig favorit, New England är en favoritregion, Bill Murray gör fina småinhopp som få, familje/släktkrönikor är en form jag gillar.

Och sätter du en stark femma! Herrejösses. Kan bli bra.

__

OnT: Stockholms filmfestival inleddes med Gentlemen igår. En besvikelse trots allt.

Lite kul att se historien, men var långdraget men kändes ändå stressat som tusan givet alla små episoder som ska in. Dencik givetvis king och, men nykomlingen som spelade Klas var ganska träig. Tyckte inte att karaktärerna Leo och Maud var särskilt väl utvecklade utan kändes väldigt förenklade och platta. Jämfört med boken lägger de ju in "twisten" lite tydligare och mer hints genomgående i filmen, men det funkade trots allt. Historien är ju ganska tunn och boken lever på fina beskrivningar av miljöerna, tidsandan och karaktärerna samt en väldigt snygg narrativ teknik. Det är självklart svårt att överföra till film.

Men många klassiska epsioder från boken klarade man av att överföra på ett bra sätt och den är ju synnerligen välgjord för att vara en svenskproducerad film. Marcimain kan sitt hantverk. Jazzen och musikscenerna är bra. Det är lite skrattretande när Dencik ska spela 17 år

Betyget räcker inte till mer än en riktigt svag trea.

Som vi snackade om i någon äldre tråd var 2014 ett väldigt lovande svenskt filmår. Vi hade Ruben, Marcimain och Roy som alla kom med nya filmer som samtliga såg lovande ut. De två förstnämnda levererar inte. Nu är det upp till Roy att rädda skiten.
Senast redigerad av Arctic Monkey 2014-11-06 kl. 09:23.
Citera
2014-11-06, 11:46
Medlem
erlioms avatar
Boyhood (2014)

Har alltid älskat Linklater, och denna gången blev det som bäst. Mycket igenkänningshumor för mig, speciellt i delen han är ung, kanske eftersom den utspelar sig under min barndom. Sjukt bra musik genom hela och älskade slutet. Älskade Masons karaktär och hans tankar och syn på livet. Ethan Hawke gör även en grym insats, som vanligt. En fröjd att följa allas karaktärsutveckling genom filmen.

Bästa jag någonsin sett. Master piece

10/10
Citera
2014-11-06, 12:20
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Hade ingen aning om den här då jag praktiskt taget har slutat följa TV-serier, men från det du skriver blir jag ruskigt taggad. McDormand är en personlig favorit, New England är en favoritregion, Bill Murray gör fina småinhopp som få, familje/släktkrönikor är en form jag gillar.

Och sätter du en stark femma! Herrejösses. Kan bli bra.
Jag är heller inte alls för serien men brukar hålla koll på HBO:s produktioner p g a den oftast höga kvalitén. Jag gillar också familje/släktkrönikor och denna var både mångfacetterad och inkännande, inte alls känslomässigt påklistrande som många andra amerikanska produktioner kan vara oavsett om de är Hollywood eller indie. Olive Kitteridge kändes som en europeisk produktion om man säger så.
Citera
2014-11-06, 13:18
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Children of the corn IV: The gathering
B-skräckis med Naomi Watts i en tidig roll. Visst är den dålig,men på ett ganska underhållande sätt. Så det blir inte en totalsågning i alla fall. Och mycket mer gore än jag väntat mig. 4 av 10 blir domen!

Se trean! Hysteriskt ultra-splattrig, och ganska bra på det stora hela. Underbart creepy musik av Daniel Licht, och en ganska obehaglig atmosfär hela filmen igenom.

Helt klart den bästa i serien.
Citera
2014-11-06, 13:38
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Tucker and Dale vs. Evil är en av mina favoritfilmer då jag älskar komediskräckisar, har sett den flera gånger och den får mig alltid att må bra så mitt betyg är 7/10.
Håller med. Den håller samma skräck-komedi mått som Club Dread eller Shaun of the dead.
Citera
2014-11-06, 15:48
Medlem
Secretary (2002)
Maggie Gyllenhaal spelar Lee,en ung kvinna som nyss kommit ut från psyket. Hon börjar jobba som sekreterare åt en advokat (James Spader) , och dom inleder ett annorlunda förhållande. Det är en blandning av drama och komedi. Humorn är väl mer åt det mörka hållet,vilket passar med handlingen.
Den får en stabil sexa i betyg.
Citera
2014-11-06, 16:27
Medlem
saggesalivs avatar
Following (1998)

Christopher Nolans första långfilm, endast 69 minuter kort. Detta är en lysande svartvit och mystisk thriller i sann Nolan anda. Att Nolan älskar mystik kan nog det flesta enas om och redan i sin första film levererar han ett lysande exempel på en snygg och spännande rulle som berättas framlänge och baklänges, som förvirrar tittaren, som får tittaren att vilja lösa pusslet, för att tittaren vet att det fattas bitar. Just detta som vi sett exempel på i Nolans senare filmer, ser vi här i sin råaste och enklaste form. Detta är inte Nolans magnum opus, långt ifrån. Men det är en tidig Nolan och en riktigt bra film som visar vägen till hans senare filmer.

7/10 får den av mig.

Okej, då har jag sett alla Nolan filmer, precis lagom in för premiären av Interstellar ikväll. Så här skulle jag ranka dem -

1. Inception
2. The Dark Knight
3. Batman Begins
4. Memento
5. The Prestige
6. The Dark Knight Rises
7. Following
8. Insomnia
Citera
2014-11-06, 17:13
Medlem
Screamers (1995) - Ingen höjdare, tyvärr. Gillar genren annars, med givna favoriter som Alien och The Thing, men även mindre ansedda filmer som Pitch Black (alla Riddick-filmer egentligen, inklusive den senaste från 2013) och Event Horizon tilltalar mig.

Screamers brottas dock med ett antal problem som gör den mer eller mindre usel. Effekterna är dåliga, skådespelarna verkar lida av mentala problem (förutom Weller då, givetvis), filmen förmedlar varken obehag eller engagemang, premissen och handlingen är delvis helt ologisk och sen kryddar vi det med alldeles får många ostiga oneliners. Visst, i en så specifik och budgetkrävande genre får man räkna med en del mishaps, det är också en del av charmen i många av dessa filmer, men här blir det over the top. 1/5
Citera
2014-11-06, 18:52
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Following (1998)

Christopher Nolans första långfilm, endast 69 minuter kort. Detta är en lysande svartvit och mystisk thriller i sann Nolan anda. Att Nolan älskar mystik kan nog det flesta enas om och redan i sin första film levererar han ett lysande exempel på en snygg och spännande rulle som berättas framlänge och baklänges, som förvirrar tittaren, som får tittaren att vilja lösa pusslet, för att tittaren vet att det fattas bitar. Just detta som vi sett exempel på i Nolans senare filmer, ser vi här i sin råaste och enklaste form. Detta är inte Nolans magnum opus, långt ifrån. Men det är en tidig Nolan och en riktigt bra film som visar vägen till hans senare filmer.

7/10 får den av mig.

Okej, då har jag sett alla Nolan filmer, precis lagom in för premiären av Interstellar ikväll. Så här skulle jag ranka dem -

1. Inception
2. The Dark Knight
3. Batman Begins
4. Memento
5. The Prestige
6. The Dark Knight Rises
7. Following
8. Insomnia

Tyckte Following var väldigt tråkig faktiskt. Ganska så lös handling och jag var aldrig investerad i vad som hände.

Så här skulle jag ranka hans filmer, även jag sett alla i tid till Interstellar ikväll:

1. Inception
2. Memento
3. The Dark Knight
4. The Prestige
5. Insomnia
6. The Dark Knight Rises
7. Batman Begins
8. Following
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto