2014-09-19, 22:57
Medlem
Lotsos avatar
The Maze Runner (2014)

Efter att ha fått sitt minne raderat placeras Thomas tillsammans med några andra ungdomar i en gigantisk labyrint. Deras enda chans att överleva är att hitta en väg ut. Wes Ball regisserar detta post-apokalyptiska äventyr baserat på den bästsäljande boken med samma namn.

Jag fann något intresse när denna filmens trailer dök upp. Jag gillar mystiska filmer som innehåller labyrinter, då labyrinten innehåller så mycket i sig själv också. Den är som en enda stor mind fuck åt det och jag gillar sådant. I filmer så är labyrinter underhållna, så av det skället drogs mitt intresse åt filmen. Det som jag inte föll för var att det var ännu en ungdomsbok och görs för att kassa in på Hunger Games fenomenet som pågår just nu.
Utav alla dessa filmerna så är The Maze Runner en av de mer bättre och välgjorda filmerna, men den har fortfarande stora problem bakom sig. Jag och min vän förstod ganska snabbt när vi kom ut ur biografen hur lätt det är att nitpicka denna filmen.

Men filmen lyckas med det som en sådan här film ska lyckas med. Spänningen och underhållningen samtidigt som den behåller det mystiska inom sig. Det var det jag ville ha från filmen, och den levererade det.
På svag fronten fick vi då karaktärer som var halvdana och en handling som funkade men tack vare manuset så har den ett par problem i sig, och man kan som sagt nitpicka skiten ur filmen.

Främst så kom jag och min vän flera olika möjligheter som dessa personerna kunde ta sig ut ur labyrinten hur lätt som helst. Varför inte bygga en jätte stor stege, klättra högst upp på labyrintens topp och se utgången, och framför allt se vart de befinner sig. Sedan på någon vända bygga en bro som går hela vägen ut ur labyrinten genom sprickorna. Jag menar dem är omringade av en stor skog som de kan använda ved att bygga med. Dem har byggt hus, så hur kan en stege och en bro vara för komplicerat?
Där är även en scen i slutet som dessvärre går in i spoiler territorium.

Manuset är kanske heller inte filmen starkhet. Jag kan tycka att karaktärerna inte var så främst välutvecklade. Vi fick inte riktigt lära känna någon under filmens gång. Där är ytters lite vi fick reda på av huvudpersonen, och kom mer av sig som den frihetsfulla och personen som räddade alla. Något vi sett miljontals gånger.
Men det är väl också delvis en del av hela mysteriet på filmen. Vi vet lika lite info som huvudpersonen och om alla andra karaktärerna. Något filmen gör bra, då vi själva sätts in i atmosfären och miljön och försöker själva lista ut vad som försiggår och varför. Sakta men säkert får vi reda på lite mer fakta och pusselbitarna läggs ihop.
Dessvärre görs det på ett lite klichéfyllt sätt och det är det jag menar att manuset inte är filmens starka sida. Hade man haft en mer komplexare manusförfattare eller kanske någon som tar risker eller gör något annorlunda hade det gett en annorlunda effekt. Det får man inte riktigt nu.

Filmen är något förutsägbar inom hur och vad karaktärerna gör. Vi har den uppenbara asshole killen som är en asshole bara för att, vi har huvudpersonen som är frälsaren och modigast av alla, vi har ungen som drömmer stort och blir bästis med huvudpersonen och såklart tjejen som är där för att ge mer svar åt frågorna. Det ger inte så mycket att hurra över.

Som tur är görs det upp för med en spänning som filmen lyckas behålla och hantera väl. För jag fann spänning i filmen, främst såklart när dem befann sig inne i labyrinten och när monstren väl anfaller. Något som denna filmen ska och lyckas med.
Jag gillar designen på monstren och påminner lite om insekterna i Starship Troopers. Även dataeffekterna ser bra ut och vissa effekter som monstrens blod är praktiska effekter. Likså så är actionscenerna bra gjord och man får en viss känsla att karaktärerna är i fara och måste undfly hotet.
Lägg även på hela idén med labyrinten och du är inför en spännande mystisk film som verkligen är underhållande. För i slutändan påminde denna filmen mig om en matiné film. Något den gjorde bra och jag fick ungefär samma känsla när jag såg den som när jag ser på Indian Jones, Starship Troopers eller Rambo. Visserligen bättre filmer, men känslan med spänningen, fräcka actionscener och underhållning så är filmen i samma anda.

Jag måste även berömma effekterna i filmen. Ibland såg dataeffekterna fejk ut, som när någon blev sköten så såg man verkligen hur dem digitaliserade fram blodet på bröstet på personen. Men i de flesta fallen så är effekterna otroligt snygga och bra.
Jag tycker labyrinten och de stora gigantiska väggarna är helt spektakulära, och att allt det är gjort på en data är nästa obemärkt. Dem var fantastiska att se på en bio och lär inte ha samma effekt som på TV:n eller datorn.

I sin helhet gillade jag ändå denna filmen. Den är långt ifrån perfekt, jag och min vän märkte snabbt där är hur många sätt som helst du kan nitpicka den och komma fram till olika och enkla lösningar dessa personerna hade kunnat komma ut och fly. Manuset är inte så starkt inom dess karaktärer och den är gjord på ett ganska klyschigt sätt och karaktärerna består mer av stereotyper än riktiga tredimensionella personer.
Men filmen lyckas bevara dess atmosfär som skapar bra spänning med bra actionscener. Där effekterna är väldigt bra gjorda. Vilket resulterar i en väldigt underhållande film som gör sitt jobb och påminner om en matinéfilm.
Filmen är som en labyrint där du sakta men säkert lägger ihop pusselbitarna och i slutet förstår vad det hela handlar och går ut på.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1790864/?ref_=hm_otw_tt1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=AwwbhhjQ9Xk
Citera
2014-09-19, 23:17
Medlem
OleYellers avatar
Kanske lite OT men finns det ett samlingsnamn för genren som innehåller filmer som Hunger Games, Divergent och högst troligt nya The Giver och The Maze Runner?

I kort filmer där alldeles för snygga ynglingar sätts i svåra situationer och tighta kläder samtidigt som någon sorts samhällskollaps har skett och det nu råder en ytterst bögig framtid där det är övertydligt var alla gränser mellan ont och gott går.
Citera
2014-09-19, 23:19
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Kanske lite OT men finns det ett samlingsnamn för genren som innehåller filmer som Hunger Games, Divergent och högst troligt nya The Giver och The Maze Runner?

I kort filmer där alldeles för snygga ynglingar sätts i svåra situationer och tighta kläder samtidigt som någon sorts samhällskollaps har skett och det nu råder en ytterst bögig framtid där det är övertydligt var alla gränser mellan ont och gott går.

Det borde nästan vara en subgenre numera, den saken är säker
Maze Runner är en av de bättre utav dem. Men Hunger Games kvarstår som den enda riktiga bra filmen, tvåan då, ettan har problem den med.
Citera
2014-09-19, 23:22
Medlem
gato12s avatar
Såg Shame och jösses, den torde ha förstört fredagsmyset för en del...
Citera
2014-09-19, 23:24
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Såg Shame och jösses, den torde ha förstört fredagsmyset för en del...

De fick sig en väldigt bra filmupplevelse i alla fall.
Citera
2014-09-19, 23:25
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Känns som att filmer för unga numera ofta är dystopier med ganska mörka framtidsutsikter.

När jag var ung kollade vi på Goonies och Gremlins. Mysig eskapism.
Citera
2014-09-19, 23:25
Medlem
Citat:

Har sett att många kallar det YA (young adult) filmer. De flesta av dessa filmer är ju baserade på YA böcker så är väl därför.
Citera
2014-09-19, 23:28
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Har sett att många kallar det YA (young adult) filmer. De flesta av dessa filmer är ju baserade på YA böcker så är väl därför.

In princip alla (faktiskt alla nu när jag tänker efter) är åtminstone en trilogi eller lär bygga upp till en uppföljare.

Citera
2014-09-19, 23:31
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det borde nästan vara en subgenre numera, den saken är säker
Maze Runner är en av de bättre utav dem. Men Hunger Games kvarstår som den enda riktiga bra filmen, tvåan då, ettan har problem den med.

Bra och bra.. Teenpocalypto?

Kan tillägga att jag inte har sett The Giver och Maze Runner. Young Adult är väl rimligt men där bör det samlas en hel del filmer som inte riktigt passar in.
Citera
2014-09-19, 23:58
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Bra och bra.. Teenpocalypto?

Kan tillägga att jag inte har sett The Giver och Maze Runner. Young Adult är väl rimligt men där bör det samlas en hel del filmer som inte riktigt passar in.

Jag tycker Hunger Games 2 är riktigt bra faktiskt, en 4/5 för mig. Ettan har jag problem med, även att actionscenerna i den är extremt skakiga och dåligt utförda.
Alla andra jag sett, Divergent, Maze Runner var inte dåliga, men har problem och har sin dumma delar. Så för mig är bara Hunger Games 2 den enda riktigt sevärda, där Hunger Games 1 och Maze Runner är bra, men har problem och Diveregent var mer bara okej för min del.
Heller inte sett The Giver, men lär göra det när bar rip är ute enbart för att Jeff Bridges är med i den
Citera
2014-09-20, 00:07
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Jag tycker Hunger Games 2 är riktigt bra faktiskt, en 4/5 för mig. Ettan har jag problem med, även att actionscenerna i den är extremt skakiga och dåligt utförda.
Alla andra jag sett, Divergent, Maze Runner var inte dåliga, men har problem och har sin dumma delar. Så för mig är bara Hunger Games 2 den enda riktigt sevärda, där Hunger Games 1 och Maze Runner är bra, men har problem och Diveregent var mer bara okej för min del.
Heller inte sett The Giver, men lär göra det när bar rip är ute enbart för att Jeff Bridges är med i den

Kallade du just Divergent ok..? Bumbibjörnarna är bra, det här var ett mkt sämre barnprogram.

Captain Power-nivå.
Citera
2014-09-20, 01:02
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Into the Wild (2007)

Väldigt vacker visuellt och har en mysigt filosoferande känsla över sig. Samtidigt är den riktiga storyn som filmen är baserad på väldigt bra, och även bra skildrad.

Tyvärr känner jag dock att Into the Wild är alldeles för lång. Jag började krokna framåt slutet när även takten slogs av och började snegla lite på armbandsuret. Vaughn känns utseendemässigt som den perfekta skådespelaren för den här rollen men han väcker inte särskilt mycket känslor hos mig personligen. Riktigt bra musik för övrigt!

En stark 7a av 10 är ändå betyget då den trots allt är riktigt välgjord och har otroligt vackert foto.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-09-20 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in