2014-09-22, 18:28
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Glen or Glenda (1953)

Andra filmen som jag ser av Ed Wood .jr och i min mening både en mycket bättre och en mycket viktigare film än Plan 9... som är hans ikoniska film som han är mest associerad med. Glen or Glenda är en viktig film som jag skrev då den tar upp ämnen som ansågs vara stötande och hemska under efterkrigstidens samhälle då HBTQ-personer sågs som paria, något som ett självmord med en transperson i filmens inledning fastställer. Mycket av filmen kan ses som en slags post-WW2 journalfilm med en läkare och en polis som diskuterar transvestism och könsbyte efter självmordet i de första bildrutorna, därefter följer vi Glen (spelad av Wood själv) som själv är transvestit och man får ta del av hans liv och relation till sin fru och sin familj. Hade dock önskat att man tog fasta på mera bakgrundsinfo och historia om Glen, nu blev det förpassat till ett par få flashbacks. Glen är ju också den karaktär filmen handlar om och i stället får man en bakgrund till en annan karaktär som kallar sig Anne då han är "in transmode".

Filmen är mycket ett viktigt tidsdokument om hur det var att leva som utböling i då ett modernt samhälle där alla ska vara jämlika och alla har rätt liberala värderingar men där de som avviker ifrån normen och heterosexualiteten förpassas till ett liv i skuggan av vänner, familj och allt annat. Wood ska tydligen själv ha varit transvestit (Lotso får gärna korrigera mig här!), det märks att han brinner för frågorna och de motiv som filmen tar upp, vilket han givetvis ska ha stor cred för! Alla vi HBTQ-människor borde ge vika för fördomarna om Ed Wood's filmer och ge denna en ärlig chans, den må verka billig och vara en lågbudgetfilm på ytan, men ack så viktig!

3/5 (stark sådan)

Ja stämmer mycket väl, Ed Wood var transvestit på riktgit. Likaså att han var soldat under andra världskriget så filmen är verkligen som en biografi på Ed Woods liv själv nästan.
Citera
2014-09-22, 18:36
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Hon är ju skitsnygg!

Mer fulsnygg i min mening. Men jah gillar fulsnygga tjejer, vet inte varför.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Dafoe är väll en av de bättre Lynch-skurkarna. Etta är givetvis Frank Booth. Dock gillar jag mera Willem Dafoe än Dennis Hopper som skådespelare överlag. Sen är Wild at Heart den sämsta filmen jag har sett av David Lynch tror jag. Även om Dafoe sin vana trogen spelar bra.

Vad har du gett Wild at Heart för betyg? En fyra i min bok. Booth är klart bäst. FUCK!

Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Att ranka något som 3a säger väl däremot inte särskilt mycket? Jag kan bara utgå från mina egna betyg och inte Lotsos men det är bara precis över genomsnittet (tror jag har 2.87 eller något).

Enligt mig är tre inget dåligt betyg. Sen är det ju skillnad på tre och tre, en riktigt stark trea är inte fy skam. Och en svag är inte så dålig den heller.
Citera
2014-09-22, 18:48
Medlem
Mr. Brooks
http://www.imdb.com/title/tt0780571/?ref_=nv_sr_1

Otroligt bra film! Mycket sevärd.

4/5
Citera
2014-09-22, 18:49
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Men jah gillar fulsnygga tjejer, vet inte varför.
Har du provat säga det till några av dina kap i vardagen?
Citera
2014-09-22, 18:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Ja stämmer mycket väl, Ed Wood var transvestit på riktgit. Likaså att han var soldat under andra världskriget så filmen är verkligen som en biografi på Ed Woods liv själv nästan.

Tack för infon, då fick jag mera kött på benen och ska försöka att få Ed Wood sedd någon dag under de kommande dagarna. Ska se på Jailbait senare ikväll!

Har du sett porrfilmen Necromania av honom också? Ska kanske se den idag med, tänkte ju som sagt beta av allt jag kommer över av honom, så då får man plåga sig igenom porr också, haha!
Citera
2014-09-22, 18:59
Medlem
ragingcows avatar
Lawless 3/5
Citera
2014-09-22, 19:18
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Tack för infon, då fick jag mera kött på benen och ska försöka att få Ed Wood sedd någon dag under de kommande dagarna. Ska se på Jailbait senare ikväll!

Har du sett porrfilmen Necromania av honom också? Ska kanske se den idag med, tänkte ju som sagt beta av allt jag kommer över av honom, så då får man plåga sig igenom porr också, haha!

Jag har sett porrfilmen Necromania, och den är verkligen inte bra. Den har ingenting med nekrofelia att göra bortsett från en tjej håller på med en dödskalle medan hon är naken och en sexscen tar plats i en kista, fast båda två lever.
En person beskrev det bäst på IMDb:
It never manages to be scary, funny, or sexy. It only serves as a document of the unfortunate last years of a mad genius's life.
Citera
2014-09-22, 19:23
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Jag har sett porrfilmen Necromania, och den är verkligen inte bra. Den har ingenting med nekrofelia att göra bortsett från en tjej håller på med en dödskalle medan hon är naken och en sexscen tar plats i en kista, fast båda två lever.
It never manages to be scary, funny, or sexy. It only serves as a document of the unfortunate last years of a mad genius's life.

Försökte se den, men stängde av efter ca 10 minuter. Orkade inte med det, men lite skoj att försökt se den i vart fall.
Citera
2014-09-22, 19:58
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Ignorera Colt-steele, han har fått för sig att han är någon form av auktoritet när det kommer till smak och har extremt svårt att acceptera att folk inte håller med honom.

Ja man undrar varför en sådan person hänger i en filmtråd för diskussion..
Citera
2014-09-22, 20:35
Medlem
U-Figs avatar
Lost In Translation

Helt sjukt att Scarlett Johansson inte ens var 18 år gammal när hon spelade Charlotte i den här filmen.

Trevliga miljöer, halvmysig film, underbar kemi mellan Scarlett & Murray, men inget mästerverk. 7/10.
Citera
2014-09-22, 20:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Försökte se den, men stängde av efter ca 10 minuter. Orkade inte med det, men lite skoj att försökt se den i vart fall.

Den är ju bara 50 minuter lång lite drygt och ibland så måste man även se en beskärd del av skit som finns där ute!
Citera
2014-09-22, 20:49
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Tycker dock att Dafoe sticker ut mest, riktigt jävla bra och obehaglig är han. Laura Dern är så galet fulsnygg också, haha. Och bra.
Jo, han gör det riktigt bra som den vidrige Bobby Peru, nästan för bra.
Haha, ja! Hon är ju det.
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Den helt klart bästa koreanska filmen som jag har sett. 9/10 fick den av mig.
Inte den bästa enligt mig men den är riktigt jävla bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in