Glen or Glenda (1953)
Andra filmen som jag ser av Ed Wood .jr och i min mening både en mycket bättre och en mycket viktigare film än
Plan 9... som är hans ikoniska film som han är mest associerad med.
Glen or Glenda är en viktig film som jag skrev då den tar upp ämnen som ansågs vara stötande och hemska under efterkrigstidens samhälle då HBTQ-personer sågs som paria, något som ett självmord med en transperson i filmens inledning fastställer. Mycket av filmen kan ses som en slags post-WW2 journalfilm med en läkare och en polis som diskuterar transvestism och könsbyte efter självmordet i de första bildrutorna, därefter följer vi Glen (spelad av Wood själv) som själv är transvestit och man får ta del av hans liv och relation till sin fru och sin familj. Hade dock önskat att man tog fasta på mera bakgrundsinfo och historia om Glen, nu blev det förpassat till ett par få flashbacks. Glen är ju också den karaktär filmen handlar om och i stället får man en bakgrund till en annan karaktär som kallar sig Anne då han är "in transmode".
Filmen är mycket ett viktigt tidsdokument om hur det var att leva som utböling i då ett modernt samhälle där alla ska vara jämlika och alla har rätt liberala värderingar men där de som avviker ifrån normen och heterosexualiteten förpassas till ett liv i skuggan av vänner, familj och allt annat. Wood ska tydligen själv ha varit transvestit (
Lotso får gärna korrigera mig här!), det märks att han brinner för frågorna och de motiv som filmen tar upp, vilket han givetvis ska ha stor cred för! Alla vi HBTQ-människor borde ge vika för fördomarna om Ed Wood's filmer och ge denna en ärlig chans, den må verka billig och vara en lågbudgetfilm på ytan, men ack så viktig!
3/5 (stark sådan)