2014-03-16, 16:33
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Japp, men håller Taxi Driver, King of Comedy och GoodFellas högre när det kommer till hans filmer.

En solid 4:a i min bok och inte hans bästa film men fortfarande en högklassig rulle givetvis. Håller Cape Fear, King of Comedy och Shutter Island bl. a som bättre. Måste ta och se om Taxi Driver snart igen så jag kan bedömma den fullt ut.
Citera
2014-03-16, 17:21
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Japp, men håller Taxi Driver, King of Comedy och GoodFellas högre när det kommer till hans filmer.
Jag håller faktiskt bara Taxi Driver högre än TWOWS i min bok. Strax efter kommer Goodfellas, Raging Bull sedan King of Comedy. Bara Taxi Driver och TWOWS som jag gett solklara tior till. Sedan gar han ju en stabil hög med stadiga och starka nior.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-03-16 kl. 18:05.
Citera
2014-03-16, 18:39
Medlem
saggesalivs avatar
Så nyss Being There från 1979, för första gången, en film jag haft ögonen på ett bra tag men aldrig tagit itu med.

Jag kan utan tveka säga att detta var något värt att vänta på, den var minst lika bra som jag väntade mig, om inte lite bättre. Intelligent humor som vid vissa ställen lyser igenom starkt medan den på andra ställen ligger och lurar i trädgården.

Chauncey Gardiner är en av de absolut roligaste rollfigurerna någonsin, jag skulle nog säga att humorn han bär på är i samma klass som Robert Pupkin, i King of Comedy. Absolut en av de bästa komedier jag någonsin sett. Jag ger sällan komedier väldigt högt betyg och komedier som jag gett betyg över en åtta går nog att räkna på fingrar och tår, med det menar jag helt renodlade komedier alltså. Skrattat har jag gjort högt till allt från dramor till skräckisar, men just renodlade komedier är inget som brukar ligga högt på listan. Man kan i och för säg se Being There som e drama komedi, men jag tror nog att jag inte väljer att göra det, just pågrund uppbyggnaden samt den kanske inte helt dödsseriösa berättarstilen av Hal Ashby.

Stark 8/10 på gränsen till nian.
Citera
2014-03-16, 20:48
Bannlyst
The Navigator: A Mediaeval Odyssey Under digerdöden på 1300-talet söker folket i en by i norra England räddningen genom en pojkes syner. Enligt synerna måste de gräva en tunnel till andra sidan jorden. Fem stycken ger sig iväg och kommer fram till ett Nya Zeeland av 2000-talet. En rätt intressant film där många av dagens maskiner ter sig som stora monster för dessa personer.

6/10

En annan film om folk från medeltiden som besöker modern tid är den franska komedin Les visiteurs vilken är värd att nämnas eftersom den är väldigt rolig.
Senast redigerad av pethom 2014-03-16 kl. 21:03.
Citera
2014-03-16, 21:01
Medlem
Carnage.s avatar
The Lost Boys - Joel Schumacher
Vet inte vad som är roligast: Rob Lowe-postern i Haims sovrum, eller den insmorda biffen som spelar saxofon för glatta livet? Viva los Schumacher, säger jag bara..
Citera
2014-03-16, 21:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Vet inte vad som är roligast: Rob Lowe-postern i Haims sovrum, eller den insmorda biffen som spelar saxofon för glatta livet? Viva los Schumacher, säger jag bara..

Däremot går det inte att undgå att det är en av världens bästa vampyrfilmer och en av Schumacher's bästa filmer, Joel var ruggigt vass som regissör en gång i världen.
Citera
2014-03-16, 21:21
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Being There

Väldigt bra film, såg den i somras. Jag älskar slutscenen också...

Allt jag har sett av Ashby är väldigt bra förutom Shampoo. Har dock lite kvar att se.
Citera
2014-03-16, 21:28
Medlem
saggesalivs avatar
Le dernier combat (1983)

Detta är den typen av film som egentligen är ganska svår att betygsätta. Jag hade stora, på gränsen till enorma förväntningar innan, den verkade ha det mesta som jag gillade med film - post-apocalypse, inga ord yttras, Jean Reno, Luc Besson, samt denna storylinen (seriöst, mina förvätningar var enorma efter att läst den ploten) -
Med denna storylinen förväntade jag mig en inskränkt, obskyr, konstig och nästan oförståelig film. Tyvärr, och då måste jag verkligen belysa just tyvärr, så levde inte filmen upp till mina förväntningar. Tolka mig inte fel, det var en bra film, riktigt bra film också, men jag förväntade mig något helt annat.

Det jag störde mig på var att filmen var ganska smutsigt klinisk, jag förväntade något otroligt smutsigt och inskränkt. Men det är förvånansvärt rent, jämfört med hur jag föreställde mig filmen. Sen gillade jag inte heller detta med att det skulle finnas en maffia som hade en ledare som gick runt i vit kostym och var allmänt dryg, kontrollerande och så vidare. Men som tur är finns bara denna "maffia" eller gäng som det snarare var med i början av filmen.

Efter den tröga starten på tjugo, där jag blivit besviken och sänkt förväntningarna på hela filmen, så drar filmen på och den blir mer och mer intressant - jag börjar engagera mig igen. Nu rör vi oss i någorlunda smutsiga miljöer istället och vi har tre personer. En doktor, mannen som varit med oss från början, samt en kille som från början är "god" men som efter att blivit lurad av doktorn blir ond. Det hela utvecklas till en kamp, om egentligen ingenting, men det känns som något.

Denna filmen var speciell, trots att jag hade hoppats på en mer speciell film. Filmen som på sina sämsta delar var nere och snuddade vid femman, var vid vissa delar uppe och rörde på åttan. Allt som allt får den en svag 7/10 av mig. Den var riktigt bra, bara att jag blev lite besviken för att jag väntade mig mer. Om jag inte hade läst ploten innan tror jag att jag skulle gillat den mer.
Citera
2014-03-16, 21:41
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
The two Coreys första film! Riktig pärla!

Oft: Varför har du bytt konto?
Citera
2014-03-16, 21:45
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Däremot går det inte att undgå att det är en av världens bästa vampyrfilmer och en av Schumacher's bästa filmer, Joel var ruggigt vass som regissör en gång i världen.

Instämmer bara, älskar Lost Boys, undra var den gamla Schumacher är någonstans idag?

OnT:

Veronica Mars (2014)

Det har nu gått 10 år sedan Veronica slutade på High School och hon befinner sig nu i New York där hon har en karriär som advokat. Sina dagar som privatdetektiv har hon lagt bakom sig, men när hennes före detta pojkvän, Logan Echolls, blir anklagad för mord på sin flickvän lockas hon tillbaka till sitt gamla yrke igen.

Det är viktigt att den här recensionen kommer från ett perspektiv från en person som inte har sett tv-serien, vet knappt någonting om permisen och har inte alls sett på någon trailer till den här filmen. Så jag lär enbart bedöma den utifrån den är som en film och hur den spelar sig till personer som inte alls är bekanta med serien eller karaktärerna överhuvudtaget.
Jag tyckte detta var en hyfsad bra film. Jag tyckte mysteriet var tillräckligt intressant för att hålla mig intresserad och följa Veronica och hur hon kommer fram till olika lösningar.
Kristen Bell gör ett bra jobb i hennes roll, som hon då också tidigare spelat. Men det märks att hon är bekväm i rollen och vet vad hon gör.

Problemet jag hade med filmen är att den spelas och känns exakt som en tv-film, nej inte ens det. Filmen känns exakt och spelas exakt som ett förlängt avsnitt av en tv-serie. Den är uppbyggd på samma sätt som ett avsnitt från en tv-serie och valet av scener, dialoger, kameravinklar, musik skriker allting som ett avsnitt från en tv-serie. Jag tänkte konstant av någon anledning på Burn Notice då det kändes som samma budget och Veronicas berättarröst.
Jag tyckte också de första 20 minuterna kändes lite sega och blev inte riktigt fast vid det hela. Men när Veronica väl påbörjar mordmysteriet och ska försöka lösa det så börjar filmen komma igång och blir mer underhållen och intressantare att följa.
Sedan kände jag att jag inte fick lära känna alla karaktärerna tillräckligt bra. Men då är där också en tv-serie innan filmen är baserad på. Så den punkten står för min egen sida och lär inte vara ett problem om man ser serien med största sannolikhet.
Jag vill även tillägga att för en gång skull så var det ganska oklart att lista ut vem mördaren var, något som annars brukar vara förutsägbart i de flesta deckarfilmer.

Filmen är också proppad av kända cameos. Dax Shepard, Jamie Lee Curtis, Justin Long, Jerry O'Connell (har dock lite större roll än de andra) och den bästa av dem alla, James Franco som James Franco.
Ja James Franco spelar sig själv i den här filmen och han är höjdpunkten av filmen. Jag har märkt att han brukar vara höjdpunkten i varje film han spelar en liten roll i, och varje gång han är huvudrollen är han en av de svagare punkterna (bortsett från Spider-Man och 127 timmar). Hans roll här är riktigt rolig där hans enda jobb är att försöka ta på sig ett par tajta jeans och säga saker som rimmar på orange.
Även Dax Shepards lilal roll som enbart är 5 sekunder är rolig, desto roligare är det när man vet om att han och Kristen Bell är gifta och vad han gör mot Veronica Mars.
Alla dessa cameos var en trevlig insats som filmen gjorde och även skoj att se dem supporta filmer som inte har så stor budget.

I sin helhet en hyfsad bra film. Jag tyckte om Kristen Bell i titelrollen och det märks att hon känner till den här karaktären noggrant och bra. Handlingen höll mig intresserad genom hela filmen och för PG-13 så tror jag en hel del personer i den åldern (främst tjejer) lär gilla denna och vara en detektivfilm för de yngre tjejerna.
Den hade ett par skratt under filmens gång samtidigt som den lyckas vara en intressant deckarfilm där jag ärligt talat inte listade ut vem mördaren var alls.
Den främsta bristen för mig var att den spelades exakt som ett förlängt avsnitt från en tv-serie, något jag fann distraherande. Men när filmen är tillräckligt snäll att lägga in en 3 minuters förklaring på vad som hände de 3 säsongerna av tv-serien så uppskattar jag den lite mer då den också försöker nå ut till dem som inte följt serien. Dessvärre så blev jag inte så värst sugen att se serien direkt, inte på ett bra tag i alla fall.
Men om filmen lyckas vara bra i ögonen av en person som inte alls sett serien, så tror jag definitivt den lär vara bra i ögonen av fans från serien, så till alla Veronica Mars fans där ute så torr jag inte ni lär bli besvikna.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2771372/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=wq1R93UMqlk
Citera
2014-03-16, 22:20
Medlem
Taxi 1998

Var väl lite smårolig och allmänt trevlig. Det var också kul att se massvis med 90talsbilar. 3/5.
Citera
2014-03-16, 22:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Instämmer bara, älskar Lost Boys, undra var den gamla Schumacher är någonstans idag?

Han gör numera direkt-till-video-filmer som Blood Creek och Trespass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in