Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Däremot går det inte att undgå att det är en av världens bästa vampyrfilmer och en av Schumacher's bästa filmer, Joel var ruggigt vass som regissör en gång i världen.
Instämmer bara, älskar Lost Boys, undra var den gamla Schumacher är någonstans idag?
OnT:
Veronica Mars (2014)
Det har nu gått 10 år sedan Veronica slutade på High School och hon befinner sig nu i New York där hon har en karriär som advokat. Sina dagar som privatdetektiv har hon lagt bakom sig, men när hennes före detta pojkvän, Logan Echolls, blir anklagad för mord på sin flickvän lockas hon tillbaka till sitt gamla yrke igen.
Det är viktigt att den här recensionen kommer från ett perspektiv från en person som inte har sett tv-serien, vet knappt någonting om permisen och har inte alls sett på någon trailer till den här filmen. Så jag lär enbart bedöma den utifrån den är som en film och hur den spelar sig till personer som inte alls är bekanta med serien eller karaktärerna överhuvudtaget.
Jag tyckte detta var en hyfsad bra film. Jag tyckte mysteriet var tillräckligt intressant för att hålla mig intresserad och följa Veronica och hur hon kommer fram till olika lösningar.
Kristen Bell gör ett bra jobb i hennes roll, som hon då också tidigare spelat. Men det märks att hon är bekväm i rollen och vet vad hon gör.
Problemet jag hade med filmen är att den spelas och känns exakt som en tv-film, nej inte ens det. Filmen känns exakt och spelas exakt som ett förlängt avsnitt av en tv-serie. Den är uppbyggd på samma sätt som ett avsnitt från en tv-serie och valet av scener, dialoger, kameravinklar, musik skriker allting som ett avsnitt från en tv-serie. Jag tänkte konstant av någon anledning på Burn Notice då det kändes som samma budget och Veronicas berättarröst.
Jag tyckte också de första 20 minuterna kändes lite sega och blev inte riktigt fast vid det hela. Men när Veronica väl påbörjar mordmysteriet och ska försöka lösa det så börjar filmen komma igång och blir mer underhållen och intressantare att följa.
Sedan kände jag att jag inte fick lära känna alla karaktärerna tillräckligt bra. Men då är där också en tv-serie innan filmen är baserad på. Så den punkten står för min egen sida och lär inte vara ett problem om man ser serien med största sannolikhet.
Jag vill även tillägga att för en gång skull så var det ganska oklart att lista ut vem mördaren var, något som annars brukar vara förutsägbart i de flesta deckarfilmer.
Filmen är också proppad av kända cameos. Dax Shepard, Jamie Lee Curtis, Justin Long, Jerry O'Connell (har dock lite större roll än de andra) och den bästa av dem alla, James Franco som James Franco.
Ja James Franco spelar sig själv i den här filmen och han är höjdpunkten av filmen. Jag har märkt att han brukar vara höjdpunkten i varje film han spelar en liten roll i, och varje gång han är huvudrollen är han en av de svagare punkterna (bortsett från Spider-Man och 127 timmar). Hans roll här är riktigt rolig där hans enda jobb är att försöka ta på sig ett par tajta jeans och säga saker som rimmar på orange.
Även Dax Shepards lilal roll som enbart är 5 sekunder är rolig, desto roligare är det när man vet om att han och Kristen Bell är gifta och vad han gör mot Veronica Mars.
Alla dessa cameos var en trevlig insats som filmen gjorde och även skoj att se dem supporta filmer som inte har så stor budget.
I sin helhet en hyfsad bra film. Jag tyckte om Kristen Bell i titelrollen och det märks att hon känner till den här karaktären noggrant och bra. Handlingen höll mig intresserad genom hela filmen och för PG-13 så tror jag en hel del personer i den åldern (främst tjejer) lär gilla denna och vara en detektivfilm för de yngre tjejerna.
Den hade ett par skratt under filmens gång samtidigt som den lyckas vara en intressant deckarfilm där jag ärligt talat inte listade ut vem mördaren var alls.
Den främsta bristen för mig var att den spelades exakt som ett förlängt avsnitt från en tv-serie, något jag fann distraherande. Men när filmen är tillräckligt snäll att lägga in en 3 minuters förklaring på vad som hände de 3 säsongerna av tv-serien så uppskattar jag den lite mer då den också försöker nå ut till dem som inte följt serien. Dessvärre så blev jag inte så värst sugen att se serien direkt, inte på ett bra tag i alla fall.
Men om filmen lyckas vara bra i ögonen av en person som inte alls sett serien, så tror jag definitivt den lär vara bra i ögonen av fans från serien, så till alla Veronica Mars fans där ute så torr jag inte ni lär bli besvikna.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2771372/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=wq1R93UMqlk