Jack the Giant Slayer (2013)
Jag förväntade mig inte så mycket när jag satte igång denna men helt ärligt förväntade jag mig inte en så här dålig film. Det första som inte är bra är dialogerna som är riktigt urkassa. Några av de sämsta dialogerna jag har hört på och den film med sämst dialoger från 2013. Sedan är filmen hur kliché som det möjligen går. Vi har bondpojken som blir kär i prinsessan vid första ögonkastet, prinsessan som vill utforska och ha äventyr men blir styrd av sin far, skurken som är högrankad inom kungafamiljen och släng in jättar och sagan om ringen action så vips får vi Jack the Giant Slayer.
Nu tänker ni kanske men detta är ju en sagoberättelse som är menad att vara i den riktningen som den är. Det är visserligen rätt men detta är en film som är en nyberättelse som har blivit populära nu sedan 2011. Där finns Snow White and the Huntsman, Abraham Lincoln: Vampire Hunter och Hansel and Gretel: Witch Hunters. Men anledningen till att dem filmerna var underhållande och bättre än denna är för att dem gjorde något nytt med berättelsen och följde inte kliché historian. Detta är en sådan film som ska vara i den riktningen också men misslyckas totalt med det.
Där är heller inte en enda intressant eller sympatisk karaktär med i filmen, nej jag tar bort det Ewan McGregor och främst Ian McShane är dem enda sympatiska och intressanta personerna i denna filmen och är dem ända som fattar rätt beslut. Framför allt Ian McShane som är den enda värdiga och vettiga personen i denna film.
Nicholas Hoult och Eleanor Tomlinson har ingen kemi med varandra och Nicholas Hoult var inte bra för fem öre i denna film. Han var okej i X-Men: First Class men här var det bara bedrövligt att se honom men jag tror det beror mest på hur karaktären är skriven än hans skådespel.
Slutligen vill jag bara nämna jättarna som såg för jävliga ut. Dataeffekterna var riktigt usla och jag undrar verkligen vart 250 miljoner dollar gick till att göra denna filmen. Varje gång jättarna var framför kameran kändes det som jag såg någon mellanvideo mitt i ett spel från slutet av 90-talet/ början av 00-talet.
I sin helhet ingen bra film alls och jag förväntade mig torts allt inte mycket men att den var så här dålig anade jag faktiskt inte. Kliché film med urkassa dialoger, ointressanta karaktärer och dataeffekter som ser bajs ut.
Sedan undrar jag vem denna filmen egentligen är riktad åt för ett barn mellan 0-7år lär finna filmen alldeles för våldsam och 10+ är du alldeles för ung vill jag påstå med tanke på vilka skämt filmen slänger in där (ja där är ett fisskämt med).
Dessutom den där titeln? Jack "dödar" tre jättar (vilket är extremt litet med tanke på hur många som dör i denna filmen) men det är inte brutalt och verkligen inte till den nivå att jag skulle kalla han The Giant Slayer.
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1351685/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=ng9rjC8MOgU