2014-03-20, 10:54
Medlem
sim-man92s avatar
The Texas Chainsaw Massacre (2003)
En riktigt bra remake med nerv och bra skådespel. Mycket välcastad film. Jessica Biel som "the final girl" är inte bara snygg utan förvånansvärt bra, nog hennes bästa roll i karriären hittills. Jonathan Tucker känns även han perfekt för sin roll. Som de flesta i rollistan.
Att den här remaken lyckas stå på egna ben och inte ta för mycket från originalet, att dessutom göra det riktigt bra får ses som ett väldigt bra betyg. För stämningen finns verkligen här, speciellt i några scener mot slutet som är nagelbits spännande.

Leatherface har dem lyckats med också tycker jag, särskilt till utseendet han känns tillräckligt skrämmande för att jag ska rysa till när han syns i bild. Att han kanske inte är trogen förlagan, skiter jag rent ut sagt i hade inte kunnat bry mig mindre. Missförstå mig inte jag älskar originalet och anser den är en av dem bästa filmerna som gjorts överhuvudtaget, men att jämföra 2003-remaken med 1974-orginalet blir fort löjligt och missvisande enligt mig.

Allt känns dock inte helt perfekt. Det finns några svagare partier där filmen står och stampar lite, och ibland känns den en aning tillgjord, i synnerhet ljusätningen och de mörka filtret på fotot som småstör mig lite grann. Tycker det känns lite överarbetat, för fotot i sig är det inget fel på, och kameraarbetet är ruskigt snyggt.
Storyn och uppbyggnaden är i det stora hela bra, även om dem kunnat skippat lite backstory, onödigt kan jag tycka. Men som helhet fungerar den här hollywood versionen mer än väl. Och ser man till liknade skräckfilmer som har kommit efteråt så är The Texas Chainsaw Massacre en av dem bättre.
4 av 5
Citera
2014-03-20, 10:59
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
The Texas Chainsaw Massacre (2003)
En riktigt bra remake med nerv och bra skådespel. Mycket välcastad film. Jessica Biel som "the final girl" är inte bara snygg utan förvånansvärt bra, nog hennes bästa roll i karriären hittills. Jonathan Tucker känns även han perfekt för sin roll. Som de flesta i rollistan.
Att den här remaken lyckas stå på egna ben och inte ta för mycket från originalet, att dessutom göra det riktigt bra får ses som ett väldigt bra betyg. För stämningen finns verkligen här, speciellt i några scener mot slutet som är nagelbits spännande.

Leatherface har dem lyckats med också tycker jag, särskilt till utseendet han känns tillräckligt skrämmande för att jag ska rysa till när han syns i bild. Att han kanske inte är trogen förlagan, skiter jag rent ut sagt i hade inte kunnat bry mig mindre. Missförstå mig inte jag älskar originalet och anser den är en av dem bästa filmerna som gjorts överhuvudtaget, men att jämföra 2003-remaken med 1974-orginalet blir fort löjligt och missvisande enligt mig.

Allt känns dock inte helt perfekt. Det finns några svagare partier där filmen står och stampar lite, och ibland känns den en aning tillgjord, i synnerhet ljusätningen och de mörka filtret på fotot som småstör mig lite grann. Tycker det känns lite överarbetat, för fotot i sig är det inget fel på, och kameraarbetet är ruskigt snyggt.
Storyn och uppbyggnaden är i det stora hela bra, även om dem kunnat skippat lite backstory, onödigt kan jag tycka. Men som helhet fungerar den här hollywood versionen mer än väl. Och ser man till liknade skräckfilmer som har kommit efteråt så är The Texas Chainsaw Massacre en av dem bättre.
4 av 5

En av de bättre skräck remakes där ute, eller ja en av de bättre som du skriver utan tvekan! Men för min del har det främst på grund av R. Lee Ermy då han är en helt originell karaktär och han stjäl vartenda scen han är med i.
Men när originalet är en av mina absoluta favoritfilmer så har jag min problem med den såklart och finner den inte helt perfekt, men definitivt som du skriver en av de bättre skräck remakes som finns där ute. En av de bättre skräckfilmerna från 2000-talet när man tänker efter all skit där är.
Citera
2014-03-20, 11:55
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har ännu inte riktigt någon klar bild av vad jag tyckte om Persona (1966). Jag gillade den, men inte på den här nivån som så många andra. Ännu, kan tilläggas. Det fanns nämligen ett gäng märkliga detaljer i filmen, obegripliga sekvenser som lockar mig till att vilja se filmen igen.
.
Det här kan möjligtvis vara av intresse: https://www.youtube.com/watch?v=cWVJElikmeQ
Citera
2014-03-20, 12:24
Medlem
upperkatts avatar
King of the Ants. Inte speciellt bra film. 4/10.
Citera
2014-03-20, 12:44
Medlem
adagios avatar
Igår såg jag filmen Allt om Eva (1950). Det är en mycket bra film som utspelas kring diverse teaterstjärnor och miljön runt omkring dem. Bette Davis och Anne Baxter gör riktigt bra roller båda två. Jag gillar även George Sanders i rollen som det osympatiska rövhålet Addison DeWitt. 4/5.
Citera
2014-03-20, 13:28
Medlem
breakthebutterflys avatar
Jag har sett:

Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001)
Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)
Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)
Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)
Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)
Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 (2010)
Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (2011)

...under en veckas tid. Aldrig sett någon av dem tidigare. (Läste första boken för många år sedan men kom inte ihåg ett dugg. Hade precis läst det mesta av Jules Verne och hade inget till morgonläsningen i skolan och fick den av läraren. Minns att jag tyckte den var för barn klart under min ålder.)

Hela filmserien får en stadig 7:a (/10).

Stor budget med bra effekter, foto, musik och annat. Skådespeleri varierade. Alla hade sina bättre och sämre filmer. Den största besvikelsen var väl handlingen. Ett sidospår med en styvfamilj som aldrig kom någonvart, kärlekshistorier som inte gavs utrymme och kändes onödiga och väldigt många ologiska moment, men dem får man väl skylla på Rowling egentligen. Sen tycker jag inte att det fanns stoff till mer än kanske 3-4 filmer heller. Det hela var lite segt i perioder. Men ska det mjölkas pengar så ska det.

PS.
Egentligen ville jag ge 6.5/10 men Afshan Azad och Emma Watson (bland andra) höjer till 7.
Citera
2014-03-20, 15:48
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Nymphomaniac part 1

Vad kan man säga om Lars von Triers nya verk. Flugfiske och Bach och sex blir en speciell kombination. Kan låta aningen märkligt men det är ju ganska typiskt Lars von Trier att knyta ihop ett litet tema. Angående låten som spelas på slutet innan eftertexterna som är skriven av Bach har han givetvis "snott" från sin favoritregissör Andrej Tarkovskij. Ich Ruf Zu Dir Herr Jesu Christ heter den. Samma låt spelas i flera sekvenser i filmen Solaris från 1972. Anledningen till att jag tar upp Bach och låten är att jag nästan visste att det skulle komma någon Tarkovkij referens i filmen. Sen på tal om någonting helt annat finns det två riktigt obehagliga scener i filmen enligt mig.

Sexscenerna är som sagt riktigt bra. Tycker att Stellan Skarsgård spelar övertygande som vanligt. "Självklart" ska han vara jude eftersom Lars von Trier har ett "ganska" komplicerat förhållande till just judar. Annars ser ju självklart Stellan mer ut som en nazist som i The Girl With The Dragon Tatoo.

Första delen får en svag 4a i betyg av mig. Gillar Antichrist och Melancholia bättre. Ska se andra delen ikväll.
Citera
2014-03-20, 16:20
Medlem
jimmyfingerss avatar
The Towering Inferno (1974)

Katastrofaction med Paul Newman och Steve McQueen, William Holden, Faye Dunaway, O.J. Simpson, Robert Vaughn, Fred Astaire med många fler. Manuset är rätt så standard och filmen har sina små fel här och där men spännande var den och förutom alla andra kända ansikten var det kul att se Newman och McQueen i samma scener, magiskt! Filmen är nästan tre timmar lång och håller tempot uppe hela vägen.

8/10
Citera
2014-03-20, 16:47
Medlem
Voodooprastens avatar
That Certain Summer (1972)

Amerikansk TV-filmsdrama med bla Hal Holbrook, Martin Sheen, Joe Don Baker och Scott Jacoby.
Passar titt som tätt på att kolla in gratis filmer på Youtube och råkade komma över denna. Filmen har från början till slut en väldigt melankolisk atmosfär omkring sig, med lättsamma repliker, "stelt" skådespeleri och stundtals halvgripande scener. Förväntade mig kanske något mer kontroversiellt med tanke på storyn men med TV-filmer gör man bäst att ställa sig neutral till förväntningarna.
Helt okej var den.

4/10
Citera
2014-03-20, 16:55
Bannlyst
The Beliver.

Sådär rulle om ett ungt nazi i typ New York som tydligen är jude med trauman från skolgången. Förvirrande men någorlunda välspelad. 2 av 5t möjliga
Citera
2014-03-20, 17:03
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Nymphomaniac part 1

Första delen får en svag 4a i betyg av mig. Gillar Antichrist och Melancholia bättre. Ska se andra delen ikväll.
Andra delen suger, nästan bokstavligt talat. Fann förövrigt inte alls scenen med Uma Thurman obehaglig, snarare (tragi)komisk.
Citera
2014-03-20, 17:07
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Såg Nora Inu (1949) igår kväll och har lite delade meningar om den. De första tio minuterna var bra. Mellanpartiet var rätt så tråkigt, men sen blev den bättre de sista 20 minuterna. De sista scenerna var speciellt bra och riktigt snyggt filmade.
Men en bra början och ett bra slut räddar inte en film från ett dåligt betyg. Filmen var helt enkelt för tråkig. Första gången Kurosawa gör mig besviken... 2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in