Dustin Hoffman gör en riktigt bra rollprestation som ståuppkomikern Lenny Bruce och fotot i filmen är väldigt snyggt. Tyvärr blir filmen lite stillastående och seg emellanåt, men det vägs upp med att det är en väldigt intressant historia där Lenny jävlas med hela etablissemanget, hans öde var sorgligt.
Jag måste säga att jag är riktigt glad att jag sparade det här guldkornet ända tills nu för det är precis vad den är och den gjorde min annars ganska skitiga dag tolerabel. Cary Grant och Joan Fontaine gör som väntat utmärkta prestationer som den arbetslöse kvinnotjusaren Johnnie och den boksmarta Lina. De gifter sig tidigt i filmen och när Lina märker att Johnnie både har ett gamblingproblem och skulder som han ljuger om börjar det blir intressant. Som vanligt med Hitchcock är temat mord och vi har i vanlig ordning mordintresserade biroller och en hel del humor inbakat med en story som sakta men säkert ökar i intensitet fram tills den oundvikliga twisten. Det är väl kanske inte så mycket nytt eller oväntat om man har sett en del Hitchcock men inte blir det dåligt för det!
Ratingen blir så klart lite hög för att Fireflyfanboys ger den 10'or. Serien är otroligt bra (och bättre än filmen) men tog tyvärr slut efter en säsong.
"House of 1000 corpses" av Rob Zombie
Ett gäng psykopater som plågar oskyldiga på värsta tänkbara sätt... Filmen tar ingen vändning heller. Inte kul alls.
"House of 1000 corpses" av Rob Zombie
Ett gäng psykopater som plågar oskyldiga på värsta tänkbara sätt... Filmen tar ingen vändning heller. Inte kul alls.
Det är en exploitationhomage, man ska inte tänka så värst mycket då man ser den.
http://www.imdb.com/title/tt0087800/?ref_=sr_1 A Nightmare on Elm Street (1984)
Riktigt creepy och otäck. Inte för att det är en massa blod och gore som i moderna "Skräck"filmer utan det var mental terror som gäller för denna rulle. Musiken var en fröjd för öronen!
Varför skulle ljust Glen vakta Nancy, kunde inte Nancys mamma eller Pappa hjälpt?
9/10.
Senast redigerad av Olepeter 2013-07-08 kl. 23:44.
Varför skulle ljust Glen vakta Nancy, kunde inte Nancys mamma eller Pappa hjälpt?
Föräldrarna dödade ju Freddy Krueger och barnen till de som dödade honom vill väl hålla föräldrarna utanför, hur skulle det se ut som föräldrarna blir tillfrågade om att vakta honom och sen får de reda på varför. Själva twisten är ju att föräldrarna låg bakom pedofilen Kruegers död.
Föräldrarna dödade ju Freddy Krueger och barnen till de som dödade honom vill väl hålla föräldrarna utanför, hur skulle det se ut som föräldrarna blir tillfrågade om att vakta honom och sen får de reda på varför. Själva twisten är ju att föräldrarna låg bakom pedofilen Kruegers död.
Aha. Danke.
Men hur är det med slutet?
Vaknar hon upp och sen så börjar morden igen, på ny kula? Eller hamnar hon bara lite djupare i drömmen?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!