2014-02-27, 15:24
Medlem
Kusinen5s avatar
12 years a slave! Från 2014.

Riktigt bra film! lätt 7.5/10

Den handlar om en neger som blir en slav i 12 år(han var fri först). Sen tycker jag inte att man bör spoila mer
Citera
2014-02-27, 17:15
Medlem
TerminatorGundes avatar
Strangeland Vad ska man säga om den här filmen ? Det är enbart två saker som gör den ens halvduglig att se och det är Dee Snider som gör en helt okej roll som psykopatisk sadist och Robert Englund som trevlig pappa. Tråkiga och förutsägbara samtal mellan mördare och polis,sen har filmen så andra många brister så man blir smått förvånad ibland. 5/10 om inte Snider & Engllund varit med och räddat skiten lite 3/10
Citera
2014-02-27, 18:45
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Kan bara tala för mig själv - Det är rätt intressant att följa och se om man håller med branch members som har röstat fram nomineringarna tycker jag; se vilka som uppmärksammas och vilka som inte gör det. Är rätt intressant att spekulera i vad juryn gillade och vad som inte gick hem och varför. Ser det mer som en årlig tradition än att nomineringarna och vinnarna skulle vara det bästa för det året. Det förtroendet har dem tappat för längesedan och det hade inte gått att göra något sådant då alla har olika åsikter. Det är också kul att se sina personliga favoriter bli nominerade och kanske till och med vinna, även om detta rätt sällan händer.
Kunde inte sagt det bättre själv. Precis samma anledningar till att jag följer och "bryr" mig om oscarsgalan.

Jag tycker Oscarsgalan är kul att följa för just vad det är - ett jippo. Har för att jag haft denna diskussion i någon annan tråd också. Men ja. Jag har de fyra senaste åren varit djupt engagerad i galan och sett allting som nomineras, samt tycker jag alltid det är kul att gissa vilka som vinn er och förlorar. Sen SJÄLVKLART - allas tal, till exempel Tarantinos tal förra året, oj vad jag skrattade och oj vilket underbart tal. Likaså Day-Lewis gjorde ett mycket fint tal förra året. Talen är nästan det roligaste med galan.

Nej, jag gillar och bryr mig om Oscarsgalan för just vad det är, och ingenting annat.
Citera
2014-02-27, 19:37
Medlem
BlackMetals avatar
Disturbia (2007)
http://www.imdb.com/title/tt0486822/?ref_=nv_sr_1

Kale (Shia LeBouf) är en tonåring som blir satt under husarrest efter att han slår sin lärare då han nämner något som påminner Kale om sin förlust av sin far ett år tidigare. När han blir sysslolös och uttråkad i sitt hem börjar han med hjälp av en kikare spionera på sina grannar som bland annat består av en nyinflyttad familj med den snygga tonårsdottern Ashley (Sarah Roemer) och Mr.Turner (David Morse). Snart börjar han lägga märke till Mr. Turner's lite udda beteende och misstänker att han kan vara en seriemördare det skrivs om i tidningarna. Kale, Ashley och hans klasskompis Ronnie (Aaron Yoo) börjar tillsammans att observera Mr. Turner och försöker ta reda på om han verkligen är mördaren.

Det är kanske svårt att prata om filmen utan att bara nämna Rear Window där konceptet är taget men det går självklart inte att göra en jämförelse då den här inte är i närheten på något plan. Vår protagonist, Kale, är till stor del bara irriterande i hans konstanta tonårsutbrott som motiveras från hans fars död som filmen inleder med och romansen mellan han och Ashley är det mer skämskudde på än inte. Visst är tonårsromanser obekväma men den här kändes mer på ett billigt och dåligt sätt. Noll trovärdighet och bara jobbigt att se. Speciellt när det kommer till Ashley's beteende. När det kommer till huvudtråden byggs det inte upp någon riktig supense då vi direkt fattar att Mr. Turner är en mördare och det läggs ut på ett väldigt uppenbart sätt. Mr. Turner framstås som överdrivet creepy redan från början och vi sköljs över av en drös av dessa överanvända "bygga upp till något som inte visade sig vara något-scener". David Morse gör en bra rolltolkning men det är i manuset och regin det brister.

När allt kommer omkring och filmens störmoment är presenterade är det ändå en ganska trevlig filmupplevelse. Filmen försöker uppenbarligen inte vara en ny Rear Window utan bara en härlig thriller med samma upplägg och det är så man får bedöma den. Även om själva suspense-momentet är misslyckat så sitter man ändå på spänn i filmens tredje akt och det är lätt att ha kul med filmen. När jag bedömer den för vad den är får den betyget:

2.5/5
Citera
2014-02-27, 20:47
Medlem
Bully

Väldigt bra film av Larry Clark, rå och avskalad med riktigt bra och passande foto. Skådespelarna gör också bra ifrån sig. Gör den extra jobbig och obehaglig då den är baserad på en verklig händelse.

http://www.imdb.com/title/tt0242193/
Citera
2014-02-27, 20:55
Medlem
upperkatts avatar
The Lodger: A Story of the London Fog. Klart godkänd film. En film som för övrigt finns fritt tillgänglig på archive.org. 8/10.
Citera
2014-02-27, 21:02
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Det är kanske svårt att prata om filmen utan att bara nämna Rear Window där konceptet är taget men det går självklart inte att göra en jämförelse då den här inte är i närheten på något plan.

Jag tycker att Disturbia är mycket mer effektiv, och bättre, än Rear Window..
Citera
2014-02-27, 21:19
Medlem
Rakiis avatar
American Hustle (2013)

David O. Russell har fått oförtjänt och märkligt nog riktigt mycket credd efter två tidigare riktigt mediokra filmer och efter att ha sett American Hustle fyller han den heliga treenigheten av riktigt kassa filmer i rad! Lawrence är konstigt nog inte den som lyser starkast i sin någorlunda lilla roll tillsammans med de andra birollerna som fyller kvoten där den överskattade Bale och co misslyckas totalt. Förstod inte alls vad den malplacerade lyteskomiken gjorde i filmen och vad den nu fyllde för mening, måste ha missat något för resten av publiken gapskrattade i var och varannan scen... O. Russell misslyckades igen med denna tramsiga Scorsese-kopia som inte har någon som helst handling man lyfter ögonbrynen för medan man inte alls kommer överens med karaktärerna, Bale tramsar runt i samma likhet som i The Fighter och Batman-trilogin, mycket trist då jag gillade honom i The Machinist en gång i tiden. Vinner denna guldgubbe för bästa film så har verkligen Oscarsgalan sjunkit till botten, trots att jag ifrågasatt galan i över tio år nu. Två tummar ned, slöseri med tid och ett totalt haveri till film.

2/5
Citera
2014-02-27, 21:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede

Disturbia är bättre än Rear Window, det håller jag med dig om!
Citera
2014-02-27, 21:21
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Disturbia är bättre än Rear Window, det håller jag med dig om!

Jo TheManWithNoName föredrog också den. En helt otrolig åsikt i mina ögon. Filmen har fler klyschor än ett avsnitt Glamour för helvede
Citera
2014-02-27, 21:27
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarves
hur orkar folk bry sig om oscars? det är fan mer en popularitets tävling än nåt annat. jävla köttparad
Bry sig är ett starkt ord men jag tycker det är lite småkul att se filmerna som är nominerade och sedan titta på galan. Tar man det seriöst och inbillar sig att det säger något om filmernas kvalité är man så klart fel ute. Det är en årlig möjlighet för Hollywood att ge sig själv en ryggdunk.
Citera
2014-02-27, 21:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jo TheManWithNoName föredrog också den. En helt otrolig åsikt i mina ögon. Filmen har fler klyschor än ett avsnitt Glamour för helvede

Måste erkänna att jag är ett större fan av LaBeouf och DJ Caruso än Stewart och Hitchcock, men jag har alltid gillat Disturbia mera jämfört med Rear Window som jag alltid hållt som en av hans svagaste filmer tillsammans med Vertigo av hans mest älskade filmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in