2013-06-17, 20:00
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Blue Velvet (1986)

Har läst lite om denna de senaste dagarna och de flesta verkar gilla den. Karaktären Frank Booth har bl. a nämnts som en av de vassare filmskurkarna här på film-forumet också så nu såg jag denna och var nöjd efteråt. En mystisk och spännande psykologisk thriller som håller hög klass. Kyle MacLachlan i rollen som den nyfikne "privatspanaren" Jeffrey och Isabella Rossellini som Dorothy. Laura Dern som Jeffreys "medhjälpare". Alla gör det mycket bra. Men. Efter ca 30 minuter kliver han, Frank Booth (Hopper) in i handlingarna med en storartad entré och fortsätter sedan sitt fantastiska skådespel genom filmen i rollen som psykopaten. Rollen känns absolut annorlunda. Varken någon Norman Bates eller den andre Norman, Stansfield. Någonstans däremellan och i vissa fall rätt komisk (fortfarande ruggig) i sina aktioner. "Frank: Vill du åka en sväng?. Jeffrey: Nej tack. Frank: Nej tack? Vad menar du med det?. Jeffrey: Jag vill inte åka... Frank: Åka vart?. Jeffrey: ...en sväng. Frank: En sväng! Det var en bra idé." Jag gillar den diskussionen, klockrent av Hopper alltså. Han är utmärkt i rollen men jag gillar honom fortfarande mer som bombman i Speed. Som sagt en bra film med ruggig stämning som börjar direkt. Slutet kändes också klockrent. Musiken är ju ljuvligt passande vill jag också nämna.

En fråga bara -

7,5 av 10
Senast redigerad av TheManWithNoName 2013-06-17 kl. 20:03.
Citera
2013-06-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Blue Velvet (1986)

Har läst lite om denna de senaste dagarna och de flesta verkar gilla den. Karaktären Frank Booth har bl. a nämnts som en av de vassare filmskurkarna här på film-forumet också så nu såg jag denna och var nöjd efteråt. En mystisk och spännande psykologisk thriller som håller hög klass. Kyle MacLachlan i rollen som den nyfikne "privatspanaren" Jeffrey och Isabella Rossellini som Dorothy. Laura Dern som Jeffreys "medhjälpare". Alla gör det mycket bra. Men. Efter ca 30 minuter kliver han, Frank Booth (Hopper) in i handlingarna med en storartad entré och fortsätter sedan sitt fantastiska skådespel genom filmen i rollen som psykopaten. Rollen känns absolut annorlunda. Varken någon Norman Bates eller den andre Norman, Stansfield. Någonstans däremellan och i vissa fall rätt komisk (fortfarande ruggig) i sina aktioner. "Frank: Vill du åka en sväng?. Jeffrey: Nej tack. Frank: Nej tack? Vad menar du med det?. Jeffrey: Jag vill inte åka... Frank: Åka vart?. Jeffrey: ...en sväng. Frank: En sväng! Det var en bra idé." Jag gillar den diskussionen, klockrent av Hopper alltså. Han är utmärkt i rollen men jag gillar honom fortfarande mer som bombman i Speed. Som sagt en bra film med ruggig stämning som börjar direkt. Slutet kändes också klockrent. Musiken är ju ljuvligt passande vill jag också nämna.

En fråga bara -

7,5 av 10

Kul att du gillade den. Frank Booth är nog min all-time favoritskurk. Jag tycker filmen kan sammanfattas i "nyfiken i en strut råkar ofta illa ut". Döljer det sig en Frank Booth under ytan även i mitt grannskap? Man börjar ju undra.
Citera
2013-06-17, 20:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimate.A
Snitch (2013)

http://www.imdb.com/title/tt0882977/
Drama/Thriller

Vi kan skippa snacket om att det är en thriller, mer drama och smått "Action"
Inte helt vad jag förväntade mig men den dög

Är du ute efter en film med mycket Action så är inte "Snitch" den rätta!
2/5

Verkar som att du inte gillade den för att det inte var en actionfilm, är det inte bra att The Rock kan göra andra roller bortom actionfilmerna som han är så synonym med?
Citera
2013-06-17, 20:13
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
En fråga bara

Finns antagligen inget svar. Huvudsaken är att det ser jävligt obehagligt ut.
Citera
2013-06-17, 20:24
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Finns antagligen inget svar. Huvudsaken är att det ser jävligt obehagligt ut.

Jepp, verkligen.
Citera
2013-06-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
För egen del så var det The Amityville Horror.

Vad jag tyckte om den kan sammanfattas med två ord: ren skit. En skräckfilm som inte är läskig fyller helt enkelt inte sin funktion, och att den är baserad på en sann historia tror jag inte ett dyft på.

3/10

Länka gärna filmen till IMDB och skriv några rader om den samt ge den betyg; det blir roligare så.

Silent hill en av de bästa filmerna ja sett
Citera
2013-06-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Har du sett Mary & Max?
Har inte gjort det, låter som en bra film. Tackar för tipset!
Citera
2013-06-17, 21:09
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Har inte gjort det, låter som en bra film. Tackar för tipset!
Jäkligt bra film faktiskt, är också den enda vettiga jag kan komma på som inte speglar Asperger på ett heltokigt/överdrivet sätt.
Citera
2013-06-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Jäkligt bra film faktiskt, är också den enda vettiga jag kan komma på som inte speglar Asperger på ett heltokigt/överdrivet sätt.
Låter riktigt bra! Det är synd att så många har fått en sån felaktig bild utav Asperger, helt känslokalla och måste ha dagen exakt uppgjord till 100% (nu överdriver jag lite, men ungefär så är det, vad jag märkt).

Blir fan att se Mary and Max nu!
Citera
2013-06-17, 21:39
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Låter riktigt bra! Det är synd att så många har fått en sån felaktig bild utav Asperger, helt känslokalla och måste ha dagen exakt uppgjord till 100% (nu överdriver jag lite, men ungefär så är det, vad jag märkt).

Blir fan att se Mary and Max nu!
Ser fram emot att se vad du tyckte om den!
Citera
2013-06-17, 21:40
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Blue Velvet (1986)
Överskattad film enligt mig, tycker den börjar bra men slutresultatet är en besvikelse. Dennis Hoppers prestation är en mer överskattad.
------
Såg S1m0ne och den uppskattade jag förvånansvärt mycket, en trevlig film som främst mot slutet blir väldigt rolig. Handlingen är både originell och intressant, som kan ses som en satir av hollywood vilket gillas skarpt. Tycker Andrew Niccol förvaltar sitt eget manus på et habilt sätt, även om han inte riktigt lyckas få ut all potential av manuset på duken. En något underskattad film som bara får en trea i betyg, fyran är dock inte långt borta.
3 av 5
Citera
2013-06-17, 21:48
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Överskattad film enligt mig, tycker den börjar bra men slutresultatet är en besvikelse. Dennis Hoppers prestation är en mer överskattad.
Vilka är dina favoriter med Lynch?

Edit:
Såg Silent scream för ett tag sen. Inte så mycket att säga om den egentligen. Bra var den inte och 1:an var given. Uselt skådespel och inget djup eller spänning i handlingen. Kan skippas med gott samvete!

http://m.imdb.com/title/tt0481610/
Senast redigerad av Petterror 2013-06-17 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in