2014-03-21, 17:45
Medlem
SneakyCreatures avatar
Only lovers left alive - Jim Jarmusch 2013

Lite väl mycket publikflirtande ala The man from earth. Lite roliga inslag som egentligen inte bidrar till storyn. I övrigt - snygg, lugn, mysig, finfina skådespelarinsatser, roligt perspektiv på den värld vi lever i. Trots ett ganska okomplicerat och lugnt klipparbete mm. så frångår den helt den aristoteliska dramaturgin (rent storymässigt) vilket alltid är väldigt uppfriskande.

4/5
Citera
2014-03-21, 17:50
Medlem
SneakyCreatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Något jag stör mig på är berättelsen om P
Spoiler etc.

Herre min je osv. vad vi har olika upplevelser av filmen och framförallt av Joes karaktär. Jag blir nyfiken på om du över huvud taget såg det feministiska i filmen? För övrigt var det ju Stellans karaktär som var vidrig om någon!
Citera
2014-03-21, 17:59
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyCreature
Herre min je osv. vad vi har olika upplevelser av filmen och framförallt av Joes karaktär. Jag blir nyfiken på om du över huvud taget såg det feministiska i filmen? För övrigt var det ju Stellans karaktär som var vidrig om någon!

Feminism och Lars von Trier är ju ett ganska svårtolkat begrepp. Kanske skulle starta en egen tråd om just feminism och Lars von Triers inställning till kvinnor, men nu är jag väldigt nyfiken varför du tycker Stellans karaktär är vidrig. Är du full eller?
Citera
2014-03-21, 18:18
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Feminism och Lars von Trier är ju ett ganska svårtolkat begrepp. Kanske skulle starta en egen tråd om just feminism och Lars von Triers inställning till kvinnor, men nu är jag väldigt nyfiken varför du tycker Stellans karaktär är vidrig. Är du full eller?
Citera
2014-03-21, 18:21
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vargtimmen är nog min favorit av svenska filmer!
Bästa svenska skräckfilmen i alla fall. Fast Körkarlen och Häxan är väl där uppe med och slåss om förstaplatsen.
Citera
2014-03-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92

Citera
2014-03-21, 18:35
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Citera
2014-03-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92

Citera
2014-03-21, 20:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Bästa svenska skräckfilmen i alla fall. Fast Körkarlen och Häxan är väl där uppe med och slåss om förstaplatsen.

Vargtimmen är överlägsen Körkarlen och Häxan även om de är bra filmer, men Vargtimmen är bra mycket bättre. Min topp tre över svenska filmer ser ut så här:

1. Vargtimmen
2. Det sjunde inseglet
3 Den enfaldiga mördaren
Citera
2014-03-21, 20:32
Medlem
FruGondols avatar
Har idag sett 2 fina rullar.

1 - Inside Llewyn Davis. Coen Brothers (2013). Även om den inte hör till Coens
allra bästa så är den lik förbannat jävligt bra! Underbar svart humor som väcker
tankar.
Bl.a. ses John Goodman i en mindre roll som heroinberoende jazzmusiker med
lugg ā la Gerry Mulligan. Rekommenderas varmt till den som gillar Coen och
kvalitetsfilm.

2 - The Kid Stays in the Picture. En biografi om Robert Evans. Demonproducenten
bakom filmer som t.ex. Rosemary's Baby, Gudfadern, Chinatown m.m.
Mycket intressant för den som gillar filmhistoria.

Bägge rullarna finns på ThePirateBay.
Senast redigerad av FruGondol 2014-03-21 kl. 20:40.
Citera
2014-03-21, 20:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
The Kid stays in the Picture. En biografi om Robert Evans. Demonproducenten bakom filmer som t.ex. Rosemary's Baby, Gudfadern, Chinatown m.m.
Mycket intressant för den som gillar filmhistoria.

Grymt bra dokumentär, en av mina favoriter genom tiderna tillsammans med Easy Riders, Raging Bulls!

Och vem minns inte Rob Evans i tv-serien Kid Notorious som gick på MTV?
Citera
2014-03-21, 22:42
Medlem
saggesalivs avatar
Något kort om Darjeeling Limited (2007).

Mycket söt Anderson film som gick hem i alla mina böcker. Wes Andersons bildspråk har alltid fascinerat mig och han är en mästare på att skapa intressanta färgglada (även på riktigt) karraktärer, med en stor släng av humor. Jag blir aldrig uttråkad i denna film, och även om den tappar lite, enligt mig, efter att de hoppade av Darjeeling Limited så håller den fortfarande.

Den når inte riktigt upp till de två andra Anderson-filemr jag sett - Moonrise Kingdom och Life Aquatic, men inte väldigt långt ifrån. Det blir 7/10 för mig, nästan att den når upp till åttan, men det får stanna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in