2013-09-22, 23:47
Medlem
Den ofrivillige fundamentalisten http://www.moviezine.se/film/the-rel...fundamentalist

Efter boken (med samma titel) skriven av Mohsin Hamid

Handlar om en ung pakistanier som lever "The American Dream" och hur 11 sept förändrar hans liv.

Ger filmen betyg 7/10
Citera
2013-09-22, 23:57
Har också sett till exakt en timma kvar av Nattbuss 807. Börjar känna mig lite för gammal delvis för att njuta av filmen fullt ut.

Men den är i många sekvenser, ändå, underhållande. Och trots det värdelösa skådespelet ifrån vissa, så är andra riktigt duktiga och vissa scener innehåller riktigt vassa dialoger och diskussioner utförda med bravur. Sedan är filmen konstant en blandning av det överdrivna och det seriösa. Men också ett av ålderns privilegium (jag är inte Så gammal, är fortfarande i 20 års åldern) är att jag vet att allt inte är lika svart och vitt längre. Jag hade säkert kunnat hamna i fängelse om jag ex hade hämnats min bror, om min bror i filmen var Kalle, i scenen med mattan+turken+korven+pistolen+ursäkten - och tar man minus ursäkten, så hade ens rationella beteende helt ändrats. Finns mkt besinningslöst, ohämmat och sjukligt våld där ute - som tur är har jag levt i en skyddad tillvaro, på gott och ont.
Citera
2013-09-23, 00:01
Medlem
Shine_s avatar
Den japanska filmen The Eel, heter Unagi på org. språk.

Klart sevärd film om en man som mördar sin fru pga otrohet sen försöker skapa sig en ny tillvaro när han kommer ut från kåken, och då har en ål som husdjur (därav titeln).
Märklig och underhållande på ett rätt klassiskt japanskt vis. Inget mästerverk, men fortfarande rätt bra.

7/10
Citera
2013-09-23, 00:07
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Return of the Ewok (1982)

Mockumentär om arbetet bakom Return of the Jedi och antar att denna sändes på teve året innan sista filmen i Star Wars-trilogin kom då jag fick ned en tidig bootleg av filmen, filmad i en biosalong någon gång på åttiotalet, antagligen. Här möter vi Warwick Davis som spelar sig själv och hur han får rollen som en av ewokerna i filmen, samt att han minglar runt med Frank Oz, Mark Hamill och Harrison Ford i jakt på att ta reda på vad en ewok egentligen är. Filmen är enbart tjugofem minuter lång och det räcker gott och väl, man får vad man förväntar sig och som fan av den gamla och enda filmtrilogin så gick denna hem hos mig, kul att se bakom kulisserna på min favorit i serien och min fjärde favoritfilm all time. Svag trea.

3/5

Också sett den. Udda men intressant vill jag beskriva den och kopian du såg på är den enda kopian som existerar
Citera
2013-09-23, 00:43
Medlem
Gantz92s avatar
Citat:

Tänkte på Mad Max när jag såg den men uppfattade det inte riktigt som en direkt referens då "bad ass snubbe med en hund som blir dödad vilket gör snubben riktigt sur" känns som ett ganska vanligt inslag i actionfilmer. Ogillar när man använder djur eller barn på det sättet i film, det känns som ett extremt billigt knep för att generera känslor hos publiken. Sen är jag jävligt blödig när det kommer till oskyldiga varelser i fara trots att jag annars gillar gore och en massa störda filmer.

Apocalypse Now referensen missade jag trots att jag sett den tre gånger. Det är dock inte en film jag gillar alltför mycket.

Vad tyckte du om Riddick?
Citera
2013-09-23, 01:10
Medlem
perhammars avatar
This is the end.

Lika rolig som Pineapple Express. 4/5.

http://www.imdb.com/title/tt1245492/
Citera
2013-09-23, 01:53
Medlem
kantarellass avatar
Citat:
Själv får jag intrycket av att alla som sett den tycker mycket om den.

Kommer ihåg att jag tyckte att andra halvan av Sleepers mest var överdrivet cheesy senast jag såg den på tv för ett par år sedan. Jag blev besviken då jag kom ihåg den som väldigt bra från när jag var yngre.

Citat:
Samma här, fast det var tredje titten för mig.

Precis som för mig, såg Drive precis när den kom på bio utan nån större koll även om jag precis sett Pusher en tid innan. Såg senare om den på blu ray hemma och gillade den ännu mer än första gången. Sista gången blev nu i somras på bio och det var en av mina största filmupplevelser.

Senaste jag såg var Boxcar Bertha (1972). Filmen är rolig, engagerande, våldsam och utspelar sig i 1920-talets USA som är en tid och plats som fascinerar mig.

4/5
Senast redigerad av kantarellas 2013-09-23 kl. 01:57.
Citera
2013-09-23, 02:00
Citat:
Ursprungligen postat av kantarellas
Senaste jag såg var Boxcar Bertha (1972). Filmen är rolig, engagerande, våldsam och utspelar sig i 1920-talets USA som är en tid och plats som fascinerar mig.

4/5

Antar att du såg den på Cinemateket.
Citera
2013-09-23, 02:11
Medlem
Såg precis Baksmällan 3. Riktigt rolig måste jag säga Mycket bättre än 2:an.
Citera
2013-09-23, 02:28
Medlem
morpdeuss avatar
Paprika, 2006. Filmen har samma koncept som Inception, alltså drömmar. Denna film var dock inte lika linjär som Inception, vilket i min mening är positivt. Den innehöll även ett flertal scener som fick håret att erigera och ögonen att vätskas. Helt klart en sevärd film, med andra ord!
Senast redigerad av morpdeus 2013-09-23 kl. 02:31.
Citera
2013-09-23, 06:15
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gantz92
Tänkte på Mad Max när jag såg den men uppfattade det inte riktigt som en direkt referens då "bad ass snubbe med en hund som blir dödad vilket gör snubben riktigt sur" känns som ett ganska vanligt inslag i actionfilmer. Ogillar när man använder djur eller barn på det sättet i film, det känns som ett extremt billigt knep för att generera känslor hos publiken. Sen är jag jävligt blödig när det kommer till oskyldiga varelser i fara trots att jag annars gillar gore och en massa störda filmer.
Citera
2013-09-23, 07:25
Medlem
Mapojks avatar
The Kings of Summer (2013)

Tre grabbar blir less på sina päron och bestämmer sig att bygga ett "hus" mitt i skogen. Ger Moonrise Kingdom vibbar.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in