Listan med 187 superkända titlar betas vidare. Efter succén med Elefantmannen (5 av 5) och min eviga kärlek till Twin Peaks, beslöt jag igår att ge mig på ytterligare två David Lynch-produktioner:
Blue Velvet (1986)
Första halvtimmen är en fullpoängare, den ÄR Twin Peaks-stämningen. Därefter är det bra, men inte fullt så bra. Kyle MacLachlan är en favorit sedan jag såg TP, så bara hans blotta närvaro gör filmen än bättre.
Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tycker inte att historien är lika bra hela vägen. Kanske är det bara för att stämningen skiftar till något hetsigare än den mysrysliga TP-stämningen. Pluspoäng för musiken och dansen på biltaket. Betyg
3 av 5 rödhakar, en ganska stark trea.
Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992)
Om man inte sett Twin Peaks först blir denna film fullständigt obegriplig. Har man däremot unnat sig att se Twin Peaks - ja då är filmen bara HALVT obegriplig. Med andra ord är allt som det ska vara när David Lynch varit i farten. Filmen inleds i underbar TP-anda, men likt Blue Velvet byter även denna film skepnad till något jag inte uppskattar fullt så mycket. Jag hade velat se mer av Cooper och de andra i FBI-gänget, de lämnar mersmak.
Det går från en femma till en trea helt enkelt. Man bör väl ha sett den här filmen, som något slags komplement om man sett serien, och har man inte sett serien bör man genast göra det istället! Med andra ord slutar det ändå med att alla bör ha sett den här filmen, vare sig jag gillar den eller inte!

Betyg
3 av 5 ugglor, något svagare än Blue Velvet i mitt tycke.
Lite roligt om FWWM, hittat på twinpeaks.org:s FAQ:
Nu blir det nog något annat än Lynch ett tag. Jag ska nog börja med
Reservoir Dogs, därefter
Terminator 2, Blade Runner, The Usual Suspects eller
Pulp Fiction. Filmer jag antar att man "bör" ha sett...