Cut-Throats Nine (1972)
Sista western filmen innan jag ser Django Unchained. Jag gillade även denna framför allt handlingen och de välskrivna karaktärerna dessvärre så blir redigeringen och utförandet av filmen dess fall. Redigeringen är den typiska redigeringen som brukar vara i de mer lågbudget filmerna från 60-80 talet är de under action scener vill ha de så snabbt som möjligt att du inte hinner se vad som händer men som tur var är där knappt några action scener och istället faller redigeringen under när en klipps till någonting nytt då det känns som scenen inte hinner bli klar eller de hemska slowmotion scenerna som även kommer in på utförandet. Vad filmen gör är att den vill också vara precis som Keoma lite artistisk av sig vilket jag aldrig vill westerns egentligen inte ska göra det passar helt enkelt inte in i mina ögon då ska de göras rätt och här görs det inte rätt. Vad filmen gör under en flashback är att den stannar bilden totalt i 2 sekunder och sedan kommer flashback scenen som är i slowmotion och över hälften av alla dessa flashback scenerna är onödiga, tillför inte filmen någonting och mest av allt förvirrade mig. De enda jag fick ut av dem var att sergeants fru dog och de är en av brottslingarna som är i kedjor som gjorde det och i slutet får man veta vem det är och personligen fann jag det ganska uppenbart vem mördaren var.
Men handlingen är väldigt bra och Tarantino bara måste ha fått idén om introt till Django Unchained när de går med kedjor ifrån denna filmen. Karaktärerna är välskrivna och intressanta och håller dig kvar hela filmens gång. Det är även lite mer åt detta hållet jag hoppades att The Great Silence skulle vara åt men kom aldrig dit. Personligen gillade jag denna lite mer än den och jag rekommenderar denna.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0066939/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=u8QnzW8jYUM
Det jag gillar med alla dessa western filmerna jag har sett nu är att alla har någon liten grej i sig som Tarantino har med i Django Unchained.
Django är ju såklart namnet och Franco Nero är med i Unchained, Keoma har The Shannon brothers som jag associerar med The Brittle Brothers från Unchained, The Great Silence har vinterlandskapet där är en scen som man såg i trailern på Unchained där dem är i ett snölandskap, The Big Gundown har en tysk med i sig i en halvstor roll Schultz är också tysk, Sabata spränger de än vagn med dynamit också i trailern på Unchained så spränger de en vagn och slutligen denna med bovarna i kedjor och början av Django Unchained går slavarna i kedjor.
Imorgon ska jag se Django Unchained på bio och hoppas fan nu att de var värt väntan och tror fan det kan gå vägen och bli en jävligt bra film men som sagt allt kan hända och kommer gå in med ett öppet sinne som jag gör med alla filmer jag ser!
Bara för skoj skull också här kommer en liten rakning på westernfilmerna:
Bra:
1. Django (1966) 4/5
2. The Big Gundown (1966) 3.5/5
3. Keoma (1976) 3.5/5
4. Sabata (1969) 3/5
5. Cut-Throats Nine (1972)
OK:
6. The Great Silence (1968) 2.5/5