2013-01-17, 22:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Police Academy (1984)
Skämten var bättre än handlingen.

Betyg: 3/5

Police Academy 2 (1985)
Handlingen var bättre än skämten.

Betyg: 3/5

Road House (1989)
I konkurrens med Against All Odds har jag nog aldrig sett en film som fullständigt bara osar av så mycket 80-tal; frisyrerna, musiken, miljöerna. Road House började väldigt bra men tappade bort sig någonstans i mitten och förvandlades till en riktigt b-aktig kalkonrulle. Slagsmålscenerna var stor skämskudde på och filmen var alldeles för lång på 2 h när dylika filmer annars bruka vara runt 1,5 h.

Vet inte om filmen var tänkt att ta seriöst med det känns inte som man skojar bort en film med Swayze i huvudrollen.

Både Patrick Swayze och Sam Elliott var dock bra i sina roller och Ben Gazzara var sådär perfekt ond för sin skurkroll.

Betyg: 2/5
Citera
2013-01-17, 22:29
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Reservoir Dogs (1992)

Som sagt, ett mästerverk. Briljant film av Quentin Tarantino.

Harvey Keitel, Tim Roth, Michael Madsen och Steve Buscemi är otroligt bra.

Dialogerna är kanon. Tarantino är skön det lilla han är med, främst när han ska förklara Madonna's "Lika a Virgin", hehe

Det som är lite kul med filmen är att The Great Escape nämns och Charles Bronson nämns två gånger. Köpte denna samtidigt som den filmen.

Kort sagt är filmen slut innan den har börjat. Att sen ändå få ut så pass mycket ur den är magiskt. En bankrånsfilm utan själva bankrånet. Vilken mästerlig idé !

5/? ... 5
Jag har dragit den här slutsatsen själv, så det är inte ren fakta direkt.
Men i originalmanuset så är det Mr. Pink som ska förklara "Like a Virgin" och Mr. White som ska gnälla över dricksen. Jag tror inte ens Mr Brown nämns. Samtidigt så var det från början tänkt att Tarantino skulle spela Mr Pink, fast Buscemi imponerade så mycket på honom så han fick ta den rollen istället. Så min spaning är att Tarantino helt enkelt gillade Like a Virgin-teorin så pass mycket att han helt enkelt inte kunde släppa den till någon annan.
Jag kanske har helt fel, men det känns bara så typiskt Tarantino på något sätt.

Förövrigt den i särklass bästa Tarantino-rullen, jag har inte sett City on Fire så jag kan inte kommentera kring hur lika dem två filmerna är.
Men jag har iaf förstått det som att City on Fire inte har soundtracket, dem flytande dialogerna eller vidare liknande karaktärer (eller inte lika sköna karaktärer i vilket fall). Det är dem tre momentana som gör filmen helt och hållet, enligt mig. Att grundploten är lika spelar inte så stor roll för mig.
Citera
2013-01-17, 22:29
Medlem
Lotsos avatar
Cut-Throats Nine (1972)

Sista western filmen innan jag ser Django Unchained. Jag gillade även denna framför allt handlingen och de välskrivna karaktärerna dessvärre så blir redigeringen och utförandet av filmen dess fall. Redigeringen är den typiska redigeringen som brukar vara i de mer lågbudget filmerna från 60-80 talet är de under action scener vill ha de så snabbt som möjligt att du inte hinner se vad som händer men som tur var är där knappt några action scener och istället faller redigeringen under när en klipps till någonting nytt då det känns som scenen inte hinner bli klar eller de hemska slowmotion scenerna som även kommer in på utförandet. Vad filmen gör är att den vill också vara precis som Keoma lite artistisk av sig vilket jag aldrig vill westerns egentligen inte ska göra det passar helt enkelt inte in i mina ögon då ska de göras rätt och här görs det inte rätt. Vad filmen gör under en flashback är att den stannar bilden totalt i 2 sekunder och sedan kommer flashback scenen som är i slowmotion och över hälften av alla dessa flashback scenerna är onödiga, tillför inte filmen någonting och mest av allt förvirrade mig. De enda jag fick ut av dem var att sergeants fru dog och de är en av brottslingarna som är i kedjor som gjorde det och i slutet får man veta vem det är och personligen fann jag det ganska uppenbart vem mördaren var.
Men handlingen är väldigt bra och Tarantino bara måste ha fått idén om introt till Django Unchained när de går med kedjor ifrån denna filmen. Karaktärerna är välskrivna och intressanta och håller dig kvar hela filmens gång. Det är även lite mer åt detta hållet jag hoppades att The Great Silence skulle vara åt men kom aldrig dit. Personligen gillade jag denna lite mer än den och jag rekommenderar denna.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0066939/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=u8QnzW8jYUM

Det jag gillar med alla dessa western filmerna jag har sett nu är att alla har någon liten grej i sig som Tarantino har med i Django Unchained.
Django är ju såklart namnet och Franco Nero är med i Unchained, Keoma har The Shannon brothers som jag associerar med The Brittle Brothers från Unchained, The Great Silence har vinterlandskapet där är en scen som man såg i trailern på Unchained där dem är i ett snölandskap, The Big Gundown har en tysk med i sig i en halvstor roll Schultz är också tysk, Sabata spränger de än vagn med dynamit också i trailern på Unchained så spränger de en vagn och slutligen denna med bovarna i kedjor och början av Django Unchained går slavarna i kedjor.
Imorgon ska jag se Django Unchained på bio och hoppas fan nu att de var värt väntan och tror fan det kan gå vägen och bli en jävligt bra film men som sagt allt kan hända och kommer gå in med ett öppet sinne som jag gör med alla filmer jag ser!
Bara för skoj skull också här kommer en liten rakning på westernfilmerna:

Bra:
1. Django (1966) 4/5
2. The Big Gundown (1966) 3.5/5
3. Keoma (1976) 3.5/5
4. Sabata (1969) 3/5
5. Cut-Throats Nine (1972)

OK:
6. The Great Silence (1968) 2.5/5
Citera
2013-01-17, 23:08
Medlem
TheManWithNoNames avatar
En gång i Phuket (2011)

En "medelmåtta", alltså en helt okej komedi men inte mer.

Precis som Sommaren med Göran som jag gillade lite bättre.

Förutsägbar som bara den men på sina ställen rätt rolig. Peter Magnusson och David Hellenius är alltid sevärda. Man får alltid nåt att skratta åt.

Susanne Thorson är även väldigt fin måste jag säga.

En svag 3:a av 5
Citera
2013-01-17, 23:10
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Säger detsamma, och filmen har inte åldrats väl i mina ögon, en av hans svagaste.

Som sagt, "tur är väl att smaken är som baken", hehe
Citera
2013-01-17, 23:16
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Jag har dragit den här slutsatsen själv, så det är inte ren fakta direkt.
Men i originalmanuset så är det Mr. Pink som ska förklara "Like a Virgin" och Mr. White som ska gnälla över dricksen. Jag tror inte ens Mr Brown nämns. Samtidigt så var det från början tänkt att Tarantino skulle spela Mr Pink, fast Buscemi imponerade så mycket på honom så han fick ta den rollen istället. Så min spaning är att Tarantino helt enkelt gillade Like a Virgin-teorin så pass mycket att han helt enkelt inte kunde släppa den till någon annan.
Jag kanske har helt fel, men det känns bara så typiskt Tarantino på något sätt.

Förövrigt den i särklass bästa Tarantino-rullen, jag har inte sett City on Fire så jag kan inte kommentera kring hur lika dem två filmerna är.
Men jag har iaf förstått det som att City on Fire inte har soundtracket, dem flytande dialogerna eller vidare liknande karaktärer (eller inte lika sköna karaktärer i vilket fall). Det är dem tre momentana som gör filmen helt och hållet, enligt mig. Att grundploten är lika spelar inte så stor roll för mig.

Du prickar helt rätt. Även om Pulp Fiction också är en sjukt bra film håller jag nästan denna lite högre då den är tätare. Pulp kan kännas en aning långdragen, speciellt när man ser den andra och tredje gången, samtidigt som den är fantastisk såklart. 99 min på RD blev ju egentligen perfekt. Måste även nämna låten som spelas vid eftertexterna - skön

Ska se Django imorrn sen skriver jag min topp 5-lista på "Tarans" filmer
Citera
2013-01-17, 23:51
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Ska se Django imorrn sen skriver jag min topp 5-lista på "Tarans" filmer
Ska bli intressant att se din lista! Jag tror, innan jag sett den att den kommer hamna på en fjärdeplats på min "Tarantino-lista".
Citera
2013-01-18, 00:10
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Jag såg The Perks of Being a Wallflower. Den var bra. Jag ogillar vanligtvis high school-filmer.
Citera
2013-01-18, 00:29
Bannlyst
Såg The Hobbit på bio..!
Citera
2013-01-18, 00:34
Medlem
Un prophète.

4/5

Se den!
Citera
2013-01-18, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Un prophète.

4/5

Se den!

Jag tror de flesta av oss såg den för 2-3 år sen.
Citera
2013-01-18, 01:07
Medlem
NirvanAs avatar
Kan varmt rekommendera "Svartur A Leik" a.k.a Black's Game. Bra crime film i sann Pusher anda. Sköna knarkscener, sjysta sexscener. Inte överdrivet våldsam, en del misshandlar här och där. Tycker huvudrollen gör det riktigt bra också. Inte sett så många isländska filmer innan, alltid kul att se filmer från lite ovanligare länder.

Står och väger mellan 3.5 och 4 av 5... hmmm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in