R.I.P.D. (2013)
Så denna filmen har en av mina absoluta favorit skådespelare och en av mina sämsta skådespelare. Det visar sig att Jeff Bridges är den stora behållningen i filmen. Utan honom hade denna filmen varit en urkass film rakt igenom och jag tror heller inte skämten hade varit roliga heller.
När du väl kommer ner till det hela är detta är ganska så kliché film och något vi har sett miljontals gånger förr. En ny polis får en kollega, dem ska stoppa en ond person som ligger den nya polisen nära, kollegorna bli osams, dem blir avskedade från fallet, dem tar upp det på egen hand, stoppar dem onda och lever lyckliga i alla sina dagar. Filmen tillför inget nytt till genren och den går enbart på gamla rutiner vilket gör filmen otroligt tunn och svag handlingsmässigt.
Sedan så har vi dataeffekterna som är fruktansvärt dåliga. Det var verkligen som dem gjorde effekterna på ett dygn och sedan släppte filmen. Jag har sett värre ja, men för en film med en budget på 130 miljoner dollar så är effekterna ett skämt!
Sedan så vill jag komma in på hela Men in Black grejen. Vad jag har förstått så ska filmen vara baserad på någon grafisk novell vilket då gör de den ursprungliga källan. Men i filmformat går det inte att undvika då denna filmen tagit otroligt mycket inspiration ifrån Men in Black serien. Jeff Bridges är Tommy Lee Jones, Ryan Reynolds är Will Smith och Mary-Louise Parker är Zed.
Också hur kontoret dem jobbar på ser ut är mycket tagit ifrån Men in Black kontoret med samma färger också.
Det är väldigt svårt att kunna undvika och när du väl kommer er till det är handlingen också ganska så gemensam med vad Men in Black var. Bara det att Men in Black hade en mer strukturerad och inte så klyschig handling som denna filmen.
Skådespelarna gör sina vanliga rutiner i filmen också. Kevin Bacon spelar Kevin Bacon som skurk och jag hade faktiskt hoppats på en lite mer underhållande presentation ifrån honom men det fick jag inte.
Men där är några saker jag faktiskt tyckte om med denna filmen. Jag måste dessvärre erkänna att jag fick mig ett par skratt från filmen. Jag själv är lite chockad över det med tanke på hur dum en del av skämten också var. Men det var främst saker som kom från Jeff Bridges som fick mig att skratta vilket är något jag kommer in på lite senare. Men överlag så var humorn okej ändå. Men för varje rolig ska är där en dum sak som inte alls är rolig.
Nu kommer jag in på Jeff Bridges och han är räddaren i nöden i denna filmen. Hans skådespeleri i den om man nu kan kalla det skådespeleri är helt enkelt han är sig själv och han säger det han tycker. Det är nästan som Bridges inte bryr sig ett skvatt vad som händer under filmens gång och bara tar sakerna som dem kommer och accepterar dem. Vilket resulterar i hans reaktioner, respons och dialoger som gjorde att jag skrattade och som gjorde filmen någorlunda underhållande hela vägen. Jag tyckte han var stört skön i den. Men sedan är jag otroligt svag för Jeff Bridges!
I sin helhet en ganska så dum film egentligen. Det är en tunn och kass handling och där skådespelarna bara spelar på rutin. Effekterna är hemska och filmen är i det stora hela en Men in Black rip-off.
Men ändå fann jag mig själv finna en del skämt roliga och jag kan aldrig säga något negativt om Jeff Bridges även när filmen är skit så är han fortfarande kungen. Vilket också är fallet här. Hans närvaro gjorde filmen för mig och sättet hans respons var på och hur han agerade i filmen var det som var det bästa. Han brydde sig helt enkelt inte. Och jag måste även medge en annan sak. För att vara 1tim och 30min lång var den någorlunda underhållande. Jag står kvar att det är en dum film och att den är riktigt urkass inners inne. Men precis som med filmen G.I. Joe: Retaliation var den underhållande för stunden och inga timmar jag direkt kommer sakna. Men jag kommer med största sannolikhet inte se om den.
Jag kommer inte gå så långt att kalla den dålig men definitivt väldigt dum på den negativa sidan. Jeff Bridges räddar dagen ännu en gång.
The Dude Does Not Abide!
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0790736/?ref_=sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=X07xNrVd7DU