Apan (2009) -
http://www.imdb.com/title/tt1459026
Jag brukar som regel undvika svensk film, men då och då ser jag något av en inhemsk regissör.
Apan är Jesper Ganslandts andra långfilm (den första var
Farväl Falkenberg) men den första jag sett.
En man vaknar upp på golvet i sitt badrum. Hans händer, armar och kläder är täckta av blod, men han är inte skadad. Han tvättar panikartat av sig, byter kläder och åker sedan till sitt jobb som bilskollärare. Vi får följa honom under dagen, se hur paniken växer och vilket uttryck det tar sig. Mer än så kan jag inte säga om handlingen, eftersom det skulle förstöra upplevelsen för den som inte sett filmen än.
Det jag kan säga är att jag ser stora likheter med Michael Hanekes sätt att gestalta personers psyken och inre liv, och Gaspar Noes sätt att dels använda ljud, dels närmast klaustrofobiskt klamra sig fast vid en person och följa honom på nära håll.
Apan har stora likheter med
Enter the Void, men där
Enter the Void blev en lång studie i navelskåderi och ego så är
Apan kort och precis.
Olle Sarri spelar huvudrollen, och vilken överraskning! Varför, varför, VARFÖR envisas han med att göra tråkiga och generiska roller i komedier, när det är i filmer av den här typen som hans riktiga talang kommer till sin fulla rätt? Jag känner verkligen panikångesten i bröstet när Olle kollapsar på parkeringen utanför ett byggvaruhus eller skäller ut sin elev på körskolan. Hans talang hjälps såklart en bra bit på traven av att karaktären han spelar är så pass intressant; vi får nästan inte se något av hans personlighet rent explicit, men genom små detaljer - som att han kan vara hur kaxig och framåt som helst på telefon, men knappt kan öppna munnen när han pratar med någon ansikte mot ansikte - så växer det fram en bild av vem han är.
Det här är också det som kan vara filmens största fördel eller nackdel, beroende på vilken typ av film man gillar. Vi får inga svar på våra frågor, vilket kan vara frustrerande om man är van vid och gillar den typen av filmer. Jag bryr mig inte, det får gärna finnas lösa trådar som inbjuder till diskussion.
Den bästa svenska film jag sett på många år.
4/5