2013-08-27, 01:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Phantom kräver mycket tålamod och koncentration. Gillar man ED Harris så blir det förstås värdefullt och filmen känns sådär skönt 80-90-talaktig...
Någon likhet med K19: The Widowmaker? Alltså sjävla känslan i filmerna?
Citera
2013-08-27, 01:59
Medlem
BattleSmurfs avatar
21 Jump Street

Brukar tycka att de flesta komedierna som kommit de senaste åren är skit, generellt sett. Denna var väl okej ändå, halvkul story/idé, inga dåliga skådespelarinsatser även om jag inte är ett superstort fan av Channing Tatum. Jonah Hill är Jonah Hill. Rolig, men hans roll är en direkt kopia av hans roll i Superbad (som för övrigt är en betydligt roligare film). James Franco's lillebrorsa Dave Franco passade bra i sin roll som den populära highschool-killen. En del skratt, men overall ganska lam och förutsägbar. Inget man inte sett förut var väl känslan man fick.

Betyg: 5/10
Citera
2013-08-27, 02:08
Medlem
deludeds avatar
...

They Might be Giants ---> http://www.imdb.com/title/tt0067848/

Betyg: mycket bra

En som tror att han är Sherlock Holmes får, via sin bror som vill få honom internerad, en bekantskap med en psykiatriker som udda nog heter Watson i efternamn. Watson (som likt alla i psykologi-branschen inte mår så bra) hakar på Holmes holistiska och mystiska ledtrådar för att finna och konfrontera ärkefienden Moriarty. En bra och oförutsägbar film från 1971. Rekommenderas!

...
Citera
2013-08-27, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Någon likhet med K19: The Widowmaker? Alltså sjävla känslan i filmerna?

Njae...mer mot Jakten på röd Oktober-hållet...
Citera
2013-08-27, 13:09
Medlem
Rakiis avatar
Bam Margera Presents: Where the #$&% Is Santa? (2008)

Äntligen en film som jag inte har sett tidigare som spelar enormt mycket på mina nostalgiska känslor ifrån tolv-tretton år tillbaka, då man skejtade i parken och såg på CKY med Margera innan Jackass slog igenom. I den här rullen ska Bam Margera med entourage resa till Finland för att hämta hem jultomten till sin flickvän i julklapp, på vägen som går från Helsingfors till Tammerfors och upp i Rovaniemi möter Bam finska musiker som sedvanliga HIM, Hanoi Rocks och får sällskap på resan av The Dudsons.

Jag visste på ett ungefär vad jag förväntade mig utav filmen; tokerier, galenskaper, pennalism och allmänt vedervärdigt leverne. Man super ner sig, spyr, slåss med oxpenisar, äter råa getögon och spyr ner expresståg på resan till jultomtens förlovade stad. Egentligen är det ingen bra film per se om man nu väljer att se den med kritiska ögon, men jag såg den med mitt tolvåriga sinne, precis som folk som hyllar Pacific Rim utifrån samma grunder. Själv älskade jag CKY och Jackass då jag växte upp och denna filmen är en perfekt kombination av de båda, fast med Bam Margera i centrum. Tyvärr var inte det gamla gänget med som Ryan Dunn (RIP) eller Raab Himself, men det blev ändå roligt och en högst lyckad visning för min egen del efter att man hade ett par öl i kroppen. Roligt också att se lite ställen i Finland som man själv varit i tidigare, i samma berusade tillstånd som gänget i filmen.

Stark trea i betyg.
Citera
2013-08-27, 15:29
Medlem
wilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bam Margera Presents: Where the #$&% Is Santa? (2008)

Faktiskt inte sett den där. Undvikit det gängets filmer som pesten efter att jag försökte se Minghags en gång i tiden. Kan fortfarande se på Wildboyz eller Viva La Bam med jämna mellanrum. Fortfarande roligt.

Kan väl tillägga att jag såg The Iceman igår kväll.

Riktigt bra film utan varken egentlig build-up eller pay-off. Inget verkade speciellt tillgjort för att filmen ska vara mer spännande utan den kändes som en mer eller mindre realistisk inblick i en känslokall yrkesmördares liv.

8/10
Senast redigerad av wilt 2013-08-27 kl. 15:49.
Citera
2013-08-27, 18:56
Medlem
Lotsos avatar
WaTerror!

Piranha Part Two: The Spawning (1981)

Ingen direkt bra film men jag hade hoppats på en film som kanske var då dålig att den åtminstone blev underhållande eller skrattbar så man kunde skratta åt den. Men inte ens det bara en rätt så dålig film överlag som också inte är så värst spännande eller så värst underhållande.
Vad som gör filmen och personen som lyfter upp filmen på egna ben är Lance Henriksen. Kvittar vad jag ser med den mannen så är han guldvärd även när han inte spelar så bra som här. För övrigt en fantastiskt trevlig person i verkligheten!

Filmen bjuder också på en regissörs allra första långfilm, nämligen James Cameron. Som vi alla vet idag så är James Cameron besatt av havet och det visades och började även i tidig ålder då där var lite för många undervattensscener i filmen vilket jag aldrig riktigt gillar.
James Cameron har också gått ut och sagt att han inte officiellt regisserade filmen medan Lance Henriksen påstår att han regisserad in princip hela filmen. Vem har rätt? Jag litar mer på Mr. Henriksen men han kan mycket väl också ha fel.
James Cameron anser också filmen vara skit jag vill inte gå så långt att kalla filmen en skitfilm, jag har sett sämre uppföljare och framför allt betydligt sämre filmer som borde definierar ordet skit.

Filmen har några skrattretande moment då och då men det går aldrig ifrån att filmen är uruselt regierat. Den går från en scen till den andre och det känns som scenerna inte riktigt avslutars korrekt. Sedan känns det som de som hände förut inte direkt ger någon effekt eller slutresultat. Men framför allt så är redigeringen bottennapp.
Men även ljussättningen var riktigt dålig. En del scener var alldeles för mörka för att jag skulle kunna tyda vad som hände, speciellt undervattensscenerna.

I sin helhet ingen direkt bra film. Den är inte skrattretande dålig eller så dålig det blir bra bara rent av dålig. Inte skit och där var vissa saker jag gillade, främst Lance Henriksen. Men jag hade önskat bättre bilder och mer mord ifrån pirayorna som dessutom flyger, ett vinnande koncept men används aldrig till fullo och varje gång pirayorna var framför kameran var det alltid närbilder på dem så man fick ingen ordentlig titt på dem.
Jag gillade första filmen som underhållande Jaws rip-off fast gjord bra men detta är bara en ointressant och inte så underhållande film.
Jag finner det lite ironiskt att Piranha 3D som kom ut 2010 är mer av en remake på denna än första filmen från 1978.

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0082910/?ref_=sr_2

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Irlt2L1AkiU
Citera
2013-08-27, 20:47
Medlem
L.V.X.s avatar
Apan (2009) - http://www.imdb.com/title/tt1459026

Jag brukar som regel undvika svensk film, men då och då ser jag något av en inhemsk regissör. Apan är Jesper Ganslandts andra långfilm (den första var Farväl Falkenberg) men den första jag sett.

En man vaknar upp på golvet i sitt badrum. Hans händer, armar och kläder är täckta av blod, men han är inte skadad. Han tvättar panikartat av sig, byter kläder och åker sedan till sitt jobb som bilskollärare. Vi får följa honom under dagen, se hur paniken växer och vilket uttryck det tar sig. Mer än så kan jag inte säga om handlingen, eftersom det skulle förstöra upplevelsen för den som inte sett filmen än.

Det jag kan säga är att jag ser stora likheter med Michael Hanekes sätt att gestalta personers psyken och inre liv, och Gaspar Noes sätt att dels använda ljud, dels närmast klaustrofobiskt klamra sig fast vid en person och följa honom på nära håll. Apan har stora likheter med Enter the Void, men där Enter the Void blev en lång studie i navelskåderi och ego så är Apan kort och precis.

Olle Sarri spelar huvudrollen, och vilken överraskning! Varför, varför, VARFÖR envisas han med att göra tråkiga och generiska roller i komedier, när det är i filmer av den här typen som hans riktiga talang kommer till sin fulla rätt? Jag känner verkligen panikångesten i bröstet när Olle kollapsar på parkeringen utanför ett byggvaruhus eller skäller ut sin elev på körskolan. Hans talang hjälps såklart en bra bit på traven av att karaktären han spelar är så pass intressant; vi får nästan inte se något av hans personlighet rent explicit, men genom små detaljer - som att han kan vara hur kaxig och framåt som helst på telefon, men knappt kan öppna munnen när han pratar med någon ansikte mot ansikte - så växer det fram en bild av vem han är.

Det här är också det som kan vara filmens största fördel eller nackdel, beroende på vilken typ av film man gillar. Vi får inga svar på våra frågor, vilket kan vara frustrerande om man är van vid och gillar den typen av filmer. Jag bryr mig inte, det får gärna finnas lösa trådar som inbjuder till diskussion.

Den bästa svenska film jag sett på många år.

4/5
Citera
2013-08-27, 21:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilt
Faktiskt inte sett den där. Undvikit det gängets filmer som pesten efter att jag försökte se Minghags en gång i tiden. Kan fortfarande se på Wildboyz eller Viva La Bam med jämna mellanrum. Fortfarande roligt.

Tidigare har jag sett CKY och Haggard men denna var mera i stil med CKY än deras så kallade långfilmer.
Citera
2013-08-27, 21:15
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Horrible Bosses (2011)

En kvalités-komedi helt klart. Alltså skämten är till största del sköna och sitter som de ska, skådespelarna är bra och storyn är härligt weird. Skönast är ju Kevin Spacey som "psycho-chef", hehe. Jason Bateman, Charlie Day & Jason Sudeikis är helt okej. Det finns bättre komedier men jag tycker detta är en stabil sådan och bland de skönare från 2011.

6 av 10
Citera
2013-08-27, 23:22
Medlem
Lotsos avatar
WaTerror!

Piranha (1995)

En remake på originalet från 1978. Filmen hamnar också dessvärre i samma grop som en del remakes gör vilket är kopiera från första filmen och gör om samma sak. Det är nästan en scen för scen likadan film ifrån originalet så varför ens ge den en chans?
Men även ifall du inte sett originalet så är det inte direkt någon välgjord film heller. Originalet som var 17år gammal när denna kom ut var bättre utförd än vad denna är. Allt från redigering till skådespeleri är inget bra alls i denna versionen.

Först och främst så fick vi åter igen aldrig se pirayorna i sin helhet bara snabba in-zoomningar där man inte såg ett skvatt. Detta var också ett problem i originalet och i andra filmen men trots de fick vi ändå bäst sedd pirayorna i originalet.
Men hur personerna dör i filmen är riktigt amatörmässigt. Dem bara slänger upp armarna i luften, skriker och hoppar rundor också lägger dem in rödfärg i vattnet så de ska se ut som pirayorna äter dem. Men det såg bara mer fejkat ut än när folk dog i originalet och det blev riktigt skrattretande till slut att se dessa människor försöka skådespela som om dem blev uppätna av pirayor.
Sist men inte minst skådespeleriet. Jag vet inte vad men det var bottennapp. William Katt som visserligen inte direkt är någon stor höjdare men fortfarande en person jag gillar faktiskt i skräckfilmer var precis som Lance Henriksen i Piranha 2 personen som lyfte hela filmen på egen hand, minus skådespeleriet. Han gjorde de han kunde helt enkelt.
En okänd Mila Kunis dyker även upp som William Katts dotter och chockerande nog är hon bättre än alla vuxna skådespelare inom skådespeleri men hon är ju fortfarande ett barn.

I sin helhet ingen särskilt bra film. Den kopierar rakt av nästan scen för scen originalet och gör ett sämre jobb på det. Men även som en stand alone film är den kass då redigeringen, skådespeleriet och hur dem ska försöka bli attackerade av pirayor är riktigt uselt utfört och inget vidare bra
gjort.
Trots detta så fick jag mig ändå ett par skratt från den via hur dålig den var så tråkig var den absolut inte. Piranha från 1978 är äldre än denna men ändå lyckas denna inte bara vara sämre utförd men också mer out dated.
Jag finner det också ironiskt(?) att Piranha 3D och Piranha 3DD lyckas vara bättre och mer underhållande än både denna och Piranha 2 och på någon vända föredrar jag nog dem över originalet också.

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0114137/?ref_=fn_al_tt_3

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=C1WHVR6aljA
Citera
2013-08-28, 02:44
Medlem
L.V.X.s avatar
Männer, Helden, schwule Nazis (Heroes and Gay Nazis, 2005) - http://www.imdb.com/title/tt0454902

Tysk dokumentär om homosexuella nynazister och andra "höger"-extremister. Vi får träffa personer som lämnat fascismen bakom sig och andra som är medlemmar av olika partier på den yttersta kanten, och som alla är öppet homosexuella. Andra halvan av filmen fokuserar ganska mycket på den öppet homosexuelle SA-ledaren Ernst Röhm och andra högt uppsatta nazistbögar.

Ingen exceptionell film, men ändå värd en titt, den är ju bara 90 minuter lång.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in