The Bling Ring (2013)
När det kommer till kvinnliga regissörer så är Sofia Coppola och främst Kathryn Bigelow mina favoriter. Sofia Coppola gjorde en av mina absoluta favoritfilmer Lost in Translation så självklart förväntar jag mig något extra när jag ser hennes namn vid en film som regissör. Dessvärre så blir The Bling Ring inte mer än medioker då den inte har så mycket i sig.
Den handlar om ett gäng ungdomar som rånar Hollywood kändisar och åker dit till slut. Baserad på en verklig händelse som hänt i verkligheten. Men det är allt filmen har att komma med. Den kör på samma sak under dess 90minuters speltid och det blir lite utdraget framåt slutet och du börjar tappa lite intresse på filmen överlag.
Men det är inte där filmen förlorade mig, nej det var hos karaktärerna och dessa ungdomar. Herregud detta är nog inte bara några av de dummaste karaktärerna från en film från detta året utan också några av de mest osympatiska karaktärerna från detta film året. Dem är rent ut sagt personer som definierar ordet "Brat". Dem tror e är coola och smarta men i själva verket så är inbrotten dem gör idiotiska och otroligt klumpiga. Dem använder ingen maskering, inga handskar och jag tror det är lite svårare att bryta sig in i en kändis hus än vad filmen visade.
Sedan så är mitt intresse för ungdomstjejer som är galna i skor, väskor, solglasögon och går totalt crazy när de får syn på något känt märke totalt nere i botten. Och det är också en stor del som tar upp på filmens speltid. Dem skriker konstant "Oh my god" och "totally" och i en sådan riktigt fjortis dialekt att det blev störigt och det blev störigt fort.
Vilket också blir som jag skrev innan filmens tomgång och handlingens negativa del. Det är inget som intresserar mig och något som håller tillräckligt starkt för att kunna bli en spelfilm. Den hade säkert funka ännu bättre som en dokumentär.
Med det sagt är där ändå ett par positiva saker med filmen.
Jag gillade bland annat Emma Watson i den och hon var uppenbart den bästa skådespelaren utav huvudpersonerna och den mest intressanta att följa även ifall hennes karaktär var lite jobbig.
Sedan så trots handlingens svaghet och filmens innehåll som är otroligt ointressant så blev filmen ändå någorlunda underhållande på någon konstig vända. Tror det främst beror på att jag skrattade en del. Jag vet inte om det var meningen av filmen eller bara jag som fann situationerna extremt roliga men jag fick mig ett par goda skratt från filmen. Framför allt att killen går omkring med rosa högklackade skor.
Sedan gillade jag hur det hela slutade. Personerna var tuffa tonåringar som inte var rädda för någonting när dem gjorde inbrotten men när dem väl blev fångade blev dem dessa små patetiska smådjur och bad för nåd nästan. Det fann jag lite roligt men framför allt intressant då det brukar vara så i de mesta fallen i verkligheten, inte minst bland ungdomar.
I sin helhet en högst medioker film. Den var någorlunda underhållande i det stora hela, jag fick mig ett par skratt och Emma Watson gjorde en bra presentation. Men med det tomma innehållet, handlingen, några av de sämsta karaktärerna från detta film året och vad det hela egentligen går ut på fann jag filmen vara totalt ointressant. Ungdomar som stjäl rika Hollywood kändisar och behåller sakerna själv och det är framför allt kvinnosaker dem stjäl så är det inte så väst intressant för en kille.
Det intressanta med filmen är att den påminde en del om Spring Breakers med en del slow-motion arbetet, användandet av musiken, en snutt bit av handlingen och färgerna. Men i mina ögon lyckades Spring Breakers göra ett bättre jobb än vad denna gjorde.
Men jag tror detta är en film som kommer gå hem mer hos kvinnorna än hos männen med tanke på temat.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2132285/?ref_=sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Q4LzhgExvrc