Berberian Sound Studio (2012) -
http://www.imdb.com/title/tt1833844
Toby Jones spelar Gilderoy, en brittisk ljudtekniker som någon gång under 70-talet åker till Italien för att lägga ljud på filmen "The Equestrian Vortex". Han arbetar vanligen med barnprogram på tv, och tror att det rör sig om en film om hästar, men det visar sig vara en våldsam skräckfilm om en ridskola som har en mörk hemlighet.
Gilderoy är klassiskt brittisk - artig, timid och vill inte vara till besvär. Mötet med de eldiga italienska filmmakarna blir såklart en kulturkrock, inte minst då Gilderoy inte pratar italienska. Filmen känns klaustrofobisk och obehaglig från första bildrutan, och jag kan inte sätta fingret på varför.
Ju längre filmen går desto mer frustrerad blir Gilderoy över filmens innehåll, över hur alla skyller på varandra när han vill ha ersättning för flygresan och över hur respektlöst han behandlas. Hela filmen är en hyllning till gammal italiensk skräckfilm, och jag önskar att "The Equestrian Vortex" var en riktig film. Det finns också en del fina referenser, framför allt de handskbeklädda händer man då och då får se skruva på rattar och ställa om switchar - självklart en referens till Dario Argento som hade för vana att själv spela mördare i sina tidiga filmer, men endast visa händerna, klädda i svarta skinnhandskar.
Mer kan jag inte säga om den här filmen. Den blir väldigt underlig mot slutet, och den sista halvtimmen kan jag inte förklara hur gärna jag än skulle vilja.
3/5