Blivit ett par filmer igår och idag då jag tröttnat lite på tv-spelandet och nu är det höst, då skall det ses på film i mitt tycke!
Hostel (2006)
Ja, ännu en film som vart ganska beryktad men som jag inte fått tagit och sett förrän nu. Men det känns som att jag nästan kunde skippat det. Väldigt tråkig film egentligen, med trista karaktärer och inte alls jobbiga eller finurliga tortyrscener heller (de som man hört så mycket om). Nej, denna filmen berörde mig inte alls, varken med underhållningsvåld eller att den skulle vara äcklig. Satt mest bara och var likgiltig till det som skedde på skärmen. Men de sista 20 minutrarna var ganska spännande men vägen dit var lång och trist. Blir nog att jag skippar uppföljarna och hoppas mer på Roth's nya film, The Green Inferno.
1/5
I Spit on your Grave (2010)
Också en film jag velat se länge men ej blivit av. Sett originalet flera gånger som jag även tycker är en ganska bra film överlag som kan vara lite smått jobbig att ta sig igenom, vilket jag gillar när det är en sådan genre som visas på min skärm. Var lite skeptisk till remaken (vilket jag alltid är när det kommer till remakes) men ville ge den en chans. Vilket jag var glad att jag gjorde för I Spit on your grave var faktiskt, riktigt, riktigt bra. Härliga, minnesvärda karaktärer, smutsiga våldtäcksscener och riktigt uppfinningsrika tortyrscener som gav ett riktigt trevligt underhållningsvärde samtidigt som jag fick sagt "aj" lite tyst för mig själv när jag satt och titta på spektaklet.
Positivt överraskad av det fina skådespeleriet från flera av esemblen vilket jag inte trodde att jag skulle bli. Speciellet från huvudrollsinnehavaren Sarah Butler samt Chad Lindberg. De två var helt klart bäst. Tyckte faktiskt också att denna var snäppet vassare än originalet också, vilket jag väldigt sällan säger. Men riktigt kul! Kanske finns hopp för moderna remakes ändå!
3/5
I Spit on your Grave 2 (2013)
Följer ungefär samma linje som de två tidigare filmerna, dock är denna mer utdragen och fokuserar lite mer på kvinnans smärta och vägen till hämnden än de tidigare "I Spit on your grave"-filmerna. Däremot är skådespelet betydligt sämre i denna än de andra två och hämnden känns inte lika go att ta del i eller lika ljuv, mest på grund av taffligt skådespeleri från huvudrollsinnehavaren, som inte känns övertygande överhuvudtaget, känns mest lite patetiskt. Lite tråkigare mord också i denna, dock sista scenen är ganska fräck och ändå allt som allt så är det en hyfsat bra film som duger som ströunderhållning.
2/5
Hammett (1982)
Behövde en liten paus från "schock-genren" och slog på en 80-tals noir rulle som hedrar de goa gamla klassikerna. Dock når inte denna alls upp till de gamla filmernas kaliber, trots bra skådespeleri och fina miljöer. Historien engagerar mig inte alls och känns ofta lite rörig (även fast så fallet skall vara då det gäller att hänga med i de gamla noir-filmerna också, då det svänger hit och dit, hipp som happ) men dock inte på ett bra sätt utan fick mig nästan till att tappa intresset emellanåt, dock så räddar Frederic Forrest (kanske lite mer känd som källar-nazisten i Falling Down

) som gör sin roll perfekt som alkoliserad författare som hjälper polisen med att lösa ett fall om en kinesisk kvinna som försvunnit. Jack Nance dyker också lite oväntat upp i filmen med en finurlig liten bi-roll!
En ganska bra film men rekommenderar hellre att man tittar upp de gamla noir-rullarna som denna hyllar. I dem är de ofta bättre och rappare dialoger med medryckande historia och minnesvärda skurkar.
Stark
2/5