2013-07-03, 17:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
"Videodrome". Till skillnad från Rakii tycker jag inte att den är Cronenbergs bästa film. Jag anser att "Videodrome" är för underlig för sitt bästa. Jag tycker också att den och Cronenbergs "Naked Lunch" är ganska lika.

Det är ju en underbart surrealistisk allegori över videovåldsdebatten och kabel-tv utbudet i USA under åttiotalet! Naked Lunch är också en väldigt bra film, antagligen hans näst bästa film, men väldigt olik boken vilket är förståeligt.
Citera
2013-07-03, 17:19
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är ju en underbart surrealistisk allegori över videovåldsdebatten och kabel-tv utbudet i USA under åttiotalet! Naked Lunch är också en väldigt bra film, antagligen hans näst bästa film, men väldigt olik boken vilket är förståeligt.
Själv tycker jag att "The Fly" är den bästa utav de Cronenberg-filmer som jag har sett.

Jag blev överraskad när jag upptäckte att sångerskan Deborah Harry spelade en av huvudrollerna i "Videodrome".
Citera
2013-07-03, 19:15
Medlem
Brainscan

En charmig och underhållande film med en intressant historia som Cronenberg mycket väl hade kunnat göra, men med mer fixering av människokroppen och mer köttiga scener då förstås. Hårdrocksmusik är inte min typ av musik med passar bra in i hela filmens känsla. Edward Furlong gör bra ifrån sig i huvudrollen, The Trickmaster spelar över och är allmänt jobbig men det passar karaktären!
Citera
2013-07-03, 19:30
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Stripes (1981)

Väldigt sevärd krigskomedi! I mina ögon också en av Bill Murray's absolut bästa och roligaste filmer. Helt klart i klass med Ghostbusters. Många sköna skådespelare medverkar i bl. a Harold Ramis, Judge Reinhold och självklart Warren Oates som tuffe Sgt. Hulka. Förutom ledmotivet som är fantastisk är även storyn riktigt rolig och underhållande där två polare som knappt har varken jobb, pengar eller brudar bestämmer sig för att gå med i armén. Där händer det galna saker stup i kvarten och man lär som sagt skratta en hel del då man spanar in denna underbara komedi. Trots att den faktiskt kom före Full Metal Jacket så får man redan här se härliga marschscener med sång ( visserligen utan Lee Ermey, som här "ersätts" av Murray under dessa ). Härlig krigskomedi som verkligen lättar upp stämningen och gjorde mig helnöjd. Lerfighter, beslagtagning utav bil, gemenskap och inte minst KRIG. Gillar man Murray och hans filmer kan denna helt klart rekommenderas

7,5 av 10
Citera
2013-07-03, 20:18
Medlem
P.Gs avatar
Evil Dead (2013)

Fede Alvarez har ändrat rätt så friskt i manus, både vad gäller rollfigurer och story. Filmen är seriösare och saknar humorn, och går passande nog i en mer "gråaktig" färgtoning (tänk datorspelen Silent Hill) men tyvärr så saknas den grymma intensiteten från originalen.

Välgjord, men ändå en rätt intetsägande och onödig remake.

2/5
Citera
2013-07-03, 20:28
Medlem
StonedSwedes avatar
Big Trouble in Little China - John Carpenter
Hade faktiskt aldrig sett denna innan! Skrattade nästan ihjäl mig. Hade aldrig förväntat mig att den skulle vara så rolig! Bäst är när en av skurkarna blir så förbannad att han exploderar!

Om Monty Python-gänget hade gjort en actionrulle på 80-talet så hade det här varit resultatet - den är så jävla rolig!
Citera
2013-07-03, 20:59
Medlem
Ockletts avatar
Memories of Murder ("Salinui chueok")

En rätt så bra film som speglar lite av 80-talets Sydkorea. Handlar om en grupp poliser som försöker få fast en seriemördare som våldtar och har ihjäl flickor. Stundvis rolig och ibland tragisk.
Citera
2013-07-03, 21:04
Medlem
Cloud Atlas - 4/5

En otroligt bra film, med en blandning av nästan alla genrer. Får en att tänka ganska mycket efter att ha sett den! Rekommenderar den!
Citera
2013-07-03, 21:47
Medlem
Angustia

Väldigt intressant manus, två skräckfilmer i en! Psykopaten och mamman i filmen i filmen gör två fina prestationer och är riktigt obehagliga. Bytet mellan dom olika filmerna funkar bra och dom binder även ihop dom på ett snyggt sätt!
Citera
2013-07-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Memories of Murder ("Salinui chueok")

En rätt så bra film som speglar lite av 80-talets Sydkorea. Handlar om en grupp poliser som försöker få fast en seriemördare som våldtar och har ihjäl flickor. Stundvis rolig och ibland tragisk.

Tycker Memories of Murder är fullkomligt fantastisk, synd att du inte gillade den mer än så. Riktigt tät berättelse och Song är en klockren huvudrollsinnehavare. Slutscenerna kommer jag alltid älska.
Citera
2013-07-03, 22:05
Medlem
Roibots avatar
Såg Alfred Hitchcocks The Trouble With Harry (1955) igår (min 14:e AH-film). Hade sett fram emot den länge, men blev lite besviken. Den skulle vara en så kallad "svart komedi" men jag såg inte humorn i det hela.
Hitchcocks kännetecken, suspense, saknades helt och dialogerna utmärkte inte sig på något speciellt sätt.
Däremot gillade jag det visuella och miljön, med ett fint höstlandskap i Technicolor.

PS, ja har aldrig förstått mig på Shirley MacLaines skönhet som ung...
Senast redigerad av Roibot 2013-07-03 kl. 22:22.
Citera
2013-07-03, 22:13
Medlem
Trainspotting. http://www.imdb.com/title/tt0117951/?ref_=sr_1

Mycket bra film. Allt bara klickar + att jag kände igen mig i en av karaktärerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in