2013-08-22, 09:00
Medlem
L.V.X.s avatar
Breaking the Taboo (2011) - http://www.imdb.com/title/tt1951090

Dokumentär om The War on Drugs, det mest misslyckade "kriget" i världshistorien. Fyrtio år och hundratals miljarder dollar efter att kriget startade så är droger mer lättillgängliga än någonsin tidigare, tiotusentals personer mördas varje år i Latin- och Sydamerika i kriget mot kartellerna, och USA har flest fångar i världen, de flesta dömda för narkotikabrott.

Här intervjuas personer från The Global Commission on Drug Policy, en internationell kommission bestående av världsledare och andra med insyn, bland annat sex före detta presidenter, före detta generalsekreterare i FN osv. Syftet med kommissionen var att undersöka vilken effekt kriget mot drogerna haft. Det de kommer fram till är tragiskt: hundratals miljarder dollar har slösats bort, miljontals människor har fått sina liv förstörda och hundratusentals har dödats, samtidigt som drogerna flödar som aldrig förr.

Deras slutsats är lika modig som logisk: sluta behandla missbrukare som kriminella och avkriminalisera droger för att döda kartellernas marknad. Vi får följa med till länder som gjort just detta - bland annat Portugal, Nederländerna och Schweiz - och får se hur det trots avkriminalisering finns färre missbrukare där än i grannländerna.

Då jag är för en total legalisering av alla droger så har jag följt drogkriget ganska mycket, men jag visste inte att det var så illa som det faktiskt är. Baltimore tas upp som exempel. Baltimore har runt 600 000 invånare, och under ett år så gjorde polisen i Baltimore 100 000 gripanden. Visst, en hel del personer blev säkert gripna mer än en gång, men statistiken är ändå skrämmande. Och allt är på grund av drogerna.

Bra men kort dokumentär, 58 minuter bara. Hade gärna sett en dubbelt så lång version, eller ännu hellre en hel miniserie.

4/5
Citera
2013-08-22, 16:37
Medlem
Sex & Fury

Japansk hämnd- och och samurajfilm med några väldigt bra fightscener och Christina Lindberg såklart. Väldigt underhållande film som bjuder på mycket naket, sex och våld, så om man vill ha ren underhållning så rekommenderar jag den. Eller om man vill se vad Tarantino och John Woo inspirerats utav.
Citera
2013-08-22, 17:22
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Sex & Fury

Japansk hämnd- och och samurajfilm med några väldigt bra fightscener och Christina Lindberg såklart. Väldigt underhållande film som bjuder på mycket naket, sex och våld, så om man vill ha ren underhållning så rekommenderar jag den. Eller om man vill se vad Tarantino och John Woo inspirerats utav.
Håller med, riktigt skön underhållning!
Citera
2013-08-22, 17:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Sex & Fury

Hade du sett Lady Snowblood också?
Citera
2013-08-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hade du sett Lady Snowblood också?
Har sett första filmen gillar, den väldigt mycket. Men tror nästan jag gillar Sex & Fury snäppet mer. Har dock inte sett tvåan än!
Citera
2013-08-22, 18:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Har sett första filmen gillar, den väldigt mycket. Men tror nästan jag gillar Sex & Fury snäppet mer. Har dock inte sett tvåan än!

Har inte sett tvåan heller!
Citera
2013-08-22, 18:24
Medlem
Citat:
Har inte sett tvåan heller!
Köpte Njutas utgåva när den ingick i ett erbjudande (3 för 99 på) Discshop, tänkte se den först och sen köpa tvåan om jag gillade den. Men då han den såklart gå upp i pris till 89, och så har det inte blivit av!
Citera
2013-08-22, 18:56
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Köpte Njutas utgåva när den ingick i ett erbjudande (3 för 99 på) Discshop, tänkte se den först och sen köpa tvåan om jag gillade den. Men då han den såklart gå upp i pris till 89, och så har det inte blivit av!

Köpte deras Samurai Cinmea Classics box där dessa ingick:

Samurai Assassin (1965)
Samurai Rebellion (1967)
Lady Snowblood (1973)
Lady Snowblood 2 (1974)
Shogun Assassin (1980)

http://www.discshop.se/filmer/dvd/sa..._5_disc/P70911

Köpte den dock på sci-fi mässan jag var på, köpte även Zipang (1990) sidan om. Har dock ännu inte sett dessa filmerna!
Citera
2013-08-22, 20:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Köpte deras Samurai Cinmea Classics box där dessa ingick:

Samurai Assassin (1965)
Samurai Rebellion (1967)
Lady Snowblood (1973)
Lady Snowblood 2 (1974)
Shogun Assassin (1980)

http://www.discshop.se/filmer/dvd/sa..._5_disc/P70911

Köpte den dock på sci-fi mässan jag var på, köpte även Zipang (1990) sidan om. Har dock ännu inte sett dessa filmerna!

Du får köra ett samurajmarathon sen!
Citera
2013-08-22, 20:52
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Du får köra ett samurajmarathon sen!

https://www.youtube.com/watch?v=EzEvVnyqe10

Citera
2013-08-22, 21:03
Medlem
P2

Helt okej film med en spännande story som tyvärr inte lyckades levereras lika "terror-liknande" som jag hoppats på. Den kändes nästan lite väl lång, fastän den bara var 100 minuter ungefär. Men jag gillade parkeringshuset som filmen utspelade sig i och Thomas var en rätt intressant karaktär, så den är godkänd iallafall!
Citera
2013-08-22, 21:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
https://www.youtube.com/watch?v=EzEvVnyqe10

Håller tummarna!

Citat:
P2

Helt okej film med en spännande story som tyvärr inte lyckades levereras lika "terror-liknande" som jag hoppats på. Den kändes nästan lite väl lång, fastän den bara var 100 minuter ungefär. Men jag gillade parkeringshuset som filmen utspelade sig i och Thomas var en rätt intressant karaktär, så den är godkänd iallafall!

Själv tycker jag att den kunde ha fått vara en kvart-tjugo minuter längre, satt som klistrad framför filmen av spänning även om den enbart fick en stark trea av mig i betyg, borde ha varit lite mera fokuserad på terrorn och skräcken än vad slutresultatet blev som du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in