They Live 1988
Ho ho vilken film alltså! Så många gånger man frågar sig själv
-Vad är det jag ser på!? under tiden man ser den här. Kul film! Det är
Carpenter som står för regin, och filmen känns väldigt mycket som hans stil också, bara att jag kan fortfarande inte riktigt greppa hur denna ska tolkas. Å ena sidan är den sjukt B, å andra sidan så är den stundvis så jäkla cool och känns så helrätt. Skådespeleriet är så dåligt att det transcenderar nån slags barriär och blir bra. Och jag måste fråga mig själv - var det meningen hela tiden att filmen skulle vara så här? Eller är det bara produkten av något slags vilt filmexperiment av regissören? Filmens protagonist och mannen med den tyngsta hockeyfrillan efter MacGyver, spelas av pro-wrestlern
Roddy Piper. Han paras ihop med den mysiga
Keith David, mannen med det trevliga leendet och den behagliga rösten. De fungerar suveränt som ett team, och tillsammans gör de livet svårt för de onda utomjordingarna.
Filmens story är den om en slags ensam vagabond som strövar runt i amerika och jobbar med vad han kan få för dagen för att klara sitt uppehälle. Av en slump så råkar han komma över ett par solglasögon som avslöjar att vi människor är infiltrerade av aliens som har för avsikt att ta över hela planeten. Detta får Roddy att gå bananas. Han bestämmer sig för att slå tillbaka, likt den krigsgud och enmansarmé som det ska visa sig att han är. Det finns en motståndsrörelse och en dam med i bilden också, men de känns aldrig särskilt viktiga för storyn.
Det finns en scen i denna när han kläcker ur sig den fantastiska kommentaren,
”- I have come here to chew bubblegum and kick ass. And i’m all out of bubblegum”. Innan han börjar skjuta vilt omkring sig och halvt demolerar en bank. Jag undrar om det är ursprunget till tvspelsfiguren
Duke Nukems berömda replik levererad av
Jon St.John? Det måste det nästan vara. =)
I vilket fall, jag rekommenderar denna. De första 30 minutrarna är lite långsamma men efter det plockar den upp farten. Jag säger inte att det är en bra film. Eller gör jag det? Jag vet inte. Se den.