2025-09-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
men det är så mycket dialog att jag blev lite less tillslut faktiskt.

Minns att jag tyckte samma när jag såg Death Proof.
Citera
2025-09-15, 01:20
Medlem
Clownfysiks avatar
Shutter Island 2010
TMM. Too Much Money! En själlös och plastig film med babyface Leonardo DiCaprio i huvudrollen, mannen som fortfarande kommer se ut som en bebis när han är 80 år. Det här var andra gången jag försökte se filmen, första gången stängde jag av en bit in för jag stod inte ut. Denna gång klarade jag fram till hälften ungefär innan jag började snabbspola mig framåt. Men jag såg åtminstone klart den här gången. Filmen försöker vara så mycket djupare och svårare än vad den nånsin har belägg för. Det är som filmens motsvarighet av en risigt platinablonderad ankläppsopererad heroinist. Handlingen är 200% förutsägbar och jag kunde se slutet långt innan det presenterades för mig. Urk urk urk. Den enda ljusglimten denna katastrof till film bjuder på er några korta glimtar av vår egen fantastiska filmexport Max von Sydow, men under de korta ögonblick han är med i filmen så tyckte jag mig kunna se i hans ögon att han inte trodde på detta heller.

Handlingen är lite av en mess och filmen är minst 30 minuter för lång, men i all enkelhet så är det detta; Vi får följa två poliser som på 50-talet som reser till ett mentalsjukhus på en ö för att göra efterforskningar rörande en patient. Där gör dom efterforskningar och intervjuar folk till höger och vänster, men sen är kanske inte saker som det verkar?
Citera
2025-09-15, 07:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The face of another (1966) En annans ansikte

Efter en svår olycka har våran huvudperson inget ansikte, utan är helt bandagerad.
En psykolog kan ordna fram en fungerande ansiktsmask, mot att han får göra några tester.
Filmen är japansk.

Ännu en film med gott renommé som är, mer eller mindre, obegriplig.
Eftersom den är japansk, så är den, som vanligt, på tok för lång.
Vet inte om jag begrep det som skulle begripas, eller om det fanns något dolt budskap som jag helt missade. Långtråkig var den hur som helst, 2/5

IMDB 7,8 = 4,02/5
11454 röster
Citera
2025-09-15, 10:32
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Shutter Island 2010
Jag minns att jag såg den när den nyligen kommit ut.

Citat:
Film 2: Death Proof 2007
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Minns att jag tyckte samma när jag såg Death Proof.
Ni båda är inne på att det är för mycket dialog i Death Proof.
Hur ställer ni er till Tarantino-filmer i övrigt? Det är ju mycket dialog i hans filmer generellt.
Är ni ett fan av Tarantino i övrigt och kan uppskatta de långa dialogerna i andra av hans filmer?
Eller är denna film extrem när det kommer till dialog?

Jag frågar för jag själv är ett fan av Tarantino och hans filmstil. Men just denna har jag faktiskt aldrig sett, dock sneglat en del på....

Så skulle ni säga att det är mer dialog i denna än vanligt vad gäller hans filmer?
Citera
2025-09-15, 18:53
Medlem
Zack Snyder's Justice League (2021).

Zack Snyder's Justice League är den tredje och sista delen i Snyders filmtrilogi om hur superhjältarna i DC universumet bildade gruppen Justice League (Batman, Wonder Woman, Stålmannen etc). Zack Snyder's Justice League är en directors cut version av filmen Justice League (2017). Skillnaden mellan de båda filmerna är att den nya versionen är lite över 4 timmar lång mot originalets blotta 2 timmar.

Handlingen i filmen är att Batman måste samla ihop ett team av superhjältar för att hindra den nya fienden Darkseid. Darkseids arméer har redan erövrat tusentals världar och nu har turen kommit till planeten Jorden. Tyckte att det var en bra superhjältefilm och det finns definitivt värre filmer i genren så betyget blir högt.

Se även del 1 & 2 i DC-trilogin: Man of Steel (2013), Batman v Superman: Dawn Of Justice Ultimate Edition (2016).

Betyg: 8/10.
Citera
2025-09-15, 18:54
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag minns att jag såg den när den nyligen kommit ut.

Ni båda är inne på att det är för mycket dialog i Death Proof.
Hur ställer ni er till Tarantino-filmer i övrigt? Det är ju mycket dialog i hans filmer generellt.
Är ni ett fan av Tarantino i övrigt och kan uppskatta de långa dialogerna i andra av hans filmer?
Eller är denna film extrem när det kommer till dialog?

Jag frågar för jag själv är ett fan av Tarantino och hans filmstil. Men just denna har jag faktiskt aldrig sett, dock sneglat en del på....

Så skulle ni säga att det är mer dialog i denna än vanligt vad gäller hans filmer?
Jag var nog lite hård i mitt föregående inlägg om Shutter Island. Jag ångrar faktiskt hur jag formulerade mig även om jag inte har ändrat ståndpunkt. Jag hade druckit några glas rött och mycket i inlägget utgör mest en frustration från min sida. Jag vill så gärna tycka om den, det vill jag fortfarande, men tyvärr så strök den mig mothårs denna gång också. C’est la vie

Jag är ingen expert på Tarantino. Faktum är att jag vet inte ens hur mycket eller litet film jag har sett av honom så jag får nog passa över pucken till GoneForever just nu. Kanske h•n har bra koll? Jag får återkomma i frågan när jag har grunnat på det.

Har precis spenderat några timmar med

BlackBerry 2023
Den var bra, kort och gott. En lättsam rulle man definitivt kan spendera två timmar med en regnig eftermiddag. Den är väl inte värd någon djupare analys då den inte har något direkt uppsendeväckade, det är en historia om den gamla mobiltelefonsjätten BlackBerry. Jag ska erkänna att jag har nästintill ingen koll på det märket, men som jag har tolkat det så var det lite av dåtidens ”iphone”. Man får följa med från starten när företaget styrs av en handfull supernördar som sitter och micklar med kretskort i en skrubb, sen får de hastigt och lustigt en ny VD som börjar styra och ställa med buller och bång - och de utvecklas till ett superföretag i stil med Apple. Hur mycket som är sant eller falskt i filmen har jag ingen aning om men det stod något i förtexterna om att filmen byggde på verkliga händelser i alla fall. Har man inte sett den så ge den en chans, jag tyckte den var helt ok.
Citera
2025-09-15, 20:49
Medlem
Bartman777s avatar
Frankenhooker (1990)
https://www.imdb.com/title/tt0099611/

...eller som den heter på spanska: Frankenputa!
Jag älskar den spanska titeln och hade gärna köpt den bluray-utgåvan om den hade engelsk text, men dessvärre inte.

Boris Karloff kan slänga sig i väggen, den här filmen är ju störtskön!
Jag gillar att filmen inte tar sig själv på för stort allvar, det är en del riktigt skön humor i den här filmen. Och den är så fruktansvärt dum!
Jag älskar det!
Citera
2025-09-15, 21:56
Medlem
Clownfysiks avatar
Tetris 2023
Jag vet inte hur jag lyckades snubbla över den här filmen. Den lät lite kul så jag gav den en chans. Men ptjaa…alltså vad ska man säga om denna. Den är fullt sebar om man inte har något bättre på lager, men den är ojämn och den kändes supertillrättalagd och ganska PK-sliskig. Jag trodde nog det skulle vara mer av en seriös dokumentär när jag knäppte på den, men det är mycket mer av en familjefilm, även om det i grund och botten handlar om hur spelet Tetris kom till väst från dåvarande Sovjetunionen. Jag tror att filmen är baserad på verkliga händelser, men de måste ha kryddat upp storyn en hel del.

Skulle jag rekommendera denna till någon som vill se en bra film? Nä. Det skulle jag inte. Denna har mer karaktären av tillrättalagd glättig familjefilm. Men är man ett hardcorefan av Tetris, eller ”dokumentärer” så varför inte. Testa.
Citera
2025-09-15, 23:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
28 Years Later 2025
Fortsättningen till 28 Days Later och 28 Weeks Later. Jag ska vara ärlig och säga att jag är ingen större fan av någon av dessa. Den första filmen var ok och kändes lite unik när den kom, tvåan var kass men gick att se och denna är den sämsta i trilogin. Handlingen i sig hade väl kunnat fungera, men det som är riktigt störande är den veritabla ögon-våldtäkten man tvingas uthärda i två timmar. Jag vet inte vad man rökte när de bestämde sig för att det var en bra idé att vrida upp färgmättnaden till 300% i filmen? Sånt kan fungera på ett fotografi men ingen människa vid sina sinnens fulla bruk vill se en långfilm på det sättet. Föreställ dig det gräsligaste instagramfiltret du kan tänka dig - så är hela den här filmen.

Det som sticker ut förutom filmens art direction är att under 20 minuter i mitten av filmen så kastas det plötsligt helt random in några svenska soldater, trots att filmen utspelar sig i England. Logiken för detta får man aldrig något svar på mer än att de ska vara nån slags malajer vars båt har sjunkit och nu är de plötsligt i England, men det riktigt vidriga är att de beter sig som svin. Skriker och gapar och beter sig illa helt utan anledning. Alltså på den nivån att man får lust att slita ut fanskapen genom tv-rutan och dräpa dom själv. Svenskar brukar annars gestaltas bra i media men inte här.

Haveri.
Jag tyckte mycket om 1a filmen.

Den här filmen lyckas fortfarande skapa läskiga hjärtbultande scener. Annars finns det inte mycket positivt att säga... Ja det var nåt skumt med färgerna... och jag gillade absolut inte flashbacks och drömsekvenser. Eländig stökig spretig story... Dålig barnskådis.

Men det var lite kul att se Ralph Fiennes dyka upp som nån slags Överste Kurtz. Och bra musik.

Plågsamt slut - det dyker upp ett gäng teenage mutant ninja turtles - upplägg för en 4e film. Brrr...

Jag ger denna 4 av 10. Sluta nu.
Citera
Igår, 04:04
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tyckte mycket om 1a filmen.

Den här filmen lyckas fortfarande skapa läskiga hjärtbultande scener. Annars finns det inte mycket positivt att säga... Ja det var nåt skumt med färgerna... och jag gillade absolut inte flashbacks och drömsekvenser. Eländig stökig spretig story... Dålig barnskådis.

Men det var lite kul att se Ralph Fiennes dyka upp som nån slags Överste Kurtz. Och bra musik.

Plågsamt slut - det dyker upp ett gäng teenage mutant ninja turtles - upplägg för en 4e film. Brrr...

Jag ger denna 4 av 10. Sluta nu.
Ja det var ju också helt wack. Jag lyfte inte ens det, men jag minns att jag blev lika förstummad av det som du verkar ha blivit. Det blir säkert en fortsättning på serien om ett par år. =)

The Boy 2016
Det här var en skum film. Det är en rysare om ett äldre par som lejer en barnflicka att ta hand om deras son. Bara det att sonen är en docka. Filmen gick att se, den hade sina stunder här och var, men tempot i filmen var mycket märkligt. Filmen är lite av en slow burner vilket förvisso bara kan vara trevligt, men det gick inte att undgå att tänka att filmen till stor del kändes som bortkastad potential. Den hade nog kunnat bli riktigt ruggig om man fått bygga om den en del.

-Tycker du att dockor är läskiga så kan du prova denna. Av mig får den ett betyg nånstans mittimellan, mest för att den hade en lite unik setting.
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Clownfysiks avatar
Monkey Shines 1988
En thrilleraktig historia i från den gode Romero som för en gång skull inte handlar om zombies. I denna film så kretsar handlingen runt en stackars man som råkar ut för en bilolycka och blir helkroppsförlamad. Han går från ett aktivt sportigt liv och måste nu försöka hitta ny mening i den kämpiga tillvaron som rullstolsbunden. - Han blir deprimerad, hans fru lämnar honom, osv. Tufft läge! Men turligt nog för honom så har han en släkting, som även är lite av en ”mad scientist”, som bedriver forskning med hjälp av apor som han injicerar med något jox. Släktingen får den eleganta idén att stjälpa av en av han mest lovande studieobjekt hemma hos rullstolsmannen. Som en slags helper-monkey / moraliskt stöd.

Filmen var lite småkul faktiskt och den har en hel del The Shining över sig. Det är en rätt unik story i denna med mannen och hans lilla helper monkey. Jag kan tycka att den drog ut lite väl långt på tiden, den känns minst 20 minuter för lång. Och jag måste också säga att det är lite småsvårt att känna någon större fruktan och terror av en söt apa som inte är mycket större än en huskatt, men cudos för ett bra försök ändå. Filmen var helt ok och en genomtitt är den definitivt värd även fast luften går ur den en smula mot slutet.

Ap-rolig?
Citera
Idag, 00:11
Medlem
Clownfysiks avatar
They Live 1988
Ho ho vilken film alltså! Så många gånger man frågar sig själv -Vad är det jag ser på!? under tiden man ser den här. Kul film! Det är Carpenter som står för regin, och filmen känns väldigt mycket som hans stil också, bara att jag kan fortfarande inte riktigt greppa hur denna ska tolkas. Å ena sidan är den sjukt B, å andra sidan så är den stundvis så jäkla cool och känns så helrätt. Skådespeleriet är så dåligt att det transcenderar nån slags barriär och blir bra. Och jag måste fråga mig själv - var det meningen hela tiden att filmen skulle vara så här? Eller är det bara produkten av något slags vilt filmexperiment av regissören? Filmens protagonist och mannen med den tyngsta hockeyfrillan efter MacGyver, spelas av pro-wrestlern Roddy Piper. Han paras ihop med den mysiga Keith David, mannen med det trevliga leendet och den behagliga rösten. De fungerar suveränt som ett team, och tillsammans gör de livet svårt för de onda utomjordingarna.

Filmens story är den om en slags ensam vagabond som strövar runt i amerika och jobbar med vad han kan få för dagen för att klara sitt uppehälle. Av en slump så råkar han komma över ett par solglasögon som avslöjar att vi människor är infiltrerade av aliens som har för avsikt att ta över hela planeten. Detta får Roddy att gå bananas. Han bestämmer sig för att slå tillbaka, likt den krigsgud och enmansarmé som det ska visa sig att han är. Det finns en motståndsrörelse och en dam med i bilden också, men de känns aldrig särskilt viktiga för storyn.

Det finns en scen i denna när han kläcker ur sig den fantastiska kommentaren, ”- I have come here to chew bubblegum and kick ass. And i’m all out of bubblegum”. Innan han börjar skjuta vilt omkring sig och halvt demolerar en bank. Jag undrar om det är ursprunget till tvspelsfiguren Duke Nukems berömda replik levererad av Jon St.John? Det måste det nästan vara. =)

I vilket fall, jag rekommenderar denna. De första 30 minutrarna är lite långsamma men efter det plockar den upp farten. Jag säger inte att det är en bra film. Eller gör jag det? Jag vet inte. Se den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in