2013-08-09, 13:27
Medlem
Cinns avatar
Eftersom jag inte fick sova längre slänger jag ihop en kort sammanfattning av senaste dagarnas biobesök.

Oblivion (2013)
Som väntat inte min typ av film. Helt ok gjord, en del häftiga effekter men den berörde inte det minsta. Fann den ganska tråkig rent ut sagt. Skådespelarinsatserna var godkända men inget som stack ut. Freeman gjorde en bra insats, men hans roll kändes överflödig på något sätt. Godkänd men inte mer.
5/10

Monsters University (2013)
Välgjord, rolig, händelserik i all sin enkelhet. En bra barnfilm helt enkelt. Underhållande även för vuxna trots att utgången är uppenbar var vägen dit inte alltid helt förutsägbar. Slutet har ett tydligt spår av Pixar och lyfter hela filmen. Gillar Monsters Inc. väldigt mycket och denna film håller inte riktigt samma standard men är ändå en bra barnfilm som sagt.
6.5/10

Turbo (2013)
Dreamworks Animation har som vanligt producerat en välanimerad film. Karaktärerna är utrycksfulla och personliga. Historien om snigeln med racingdrömmar är gullig om än förutsägbar och barnen smälter direkt. En bra barnfilm även detta.
6/10
Citera
2013-08-09, 14:13
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Tittade återigen på Bad Boys 2 och den filmen har varit en av mina favoriter hur länge som helst. Martin Lawrence presterade så sjukt bra genom hela filmen. Även Joe Pantoliano som spelar kapten Howard är superb. Han blev en av mina favoriter ens hans prestation som Ralph Ciferetto i The Sopranos.

http://www.imdb.com/title/tt0172156/

4,5/5.

Du jag kan bara hålla med. Jag har alltid tyckt att denna slår första filmen på fingrarna rätt rejält, dessutom. Underskattad så det heter duga!
Citera
2013-08-09, 16:00
Medlem
StonedSwedes avatar
Såg Evil Dead 2 med kommentarspår. Sam Raimi, Bruce Campbell, Greg Nicotero och Scott Spiegel. Fan vad roligt det var! Sam verkar vara en halvbitter sadist, Bruce världens coolaste människa, Greg en person som kommer ihåg minsta lilla detalj av filminspelningen, och Scott är antagligen den filmnördigaste personen genom tiderna. Genier, fan i mig.
Citera
2013-08-09, 17:39
Medlem
L.V.X.s avatar
Sleeping Beauty (2011) - http://www.imdb.com/title/tt1588398

Till att börja med vill jag lägga in en liten disclaimer: filmer som handlar om undergroundfenomen eller hemliga sällskap (gärna i överklassen) tillhör en av mina absoluta favoritgenres. Jag tänker på filmer som Eyes Wide Shut och 8mm, för att ta två exempel. Dessutom tycker jag att Emily Browning är en av de tre vackraste kvinnorna i världen. Det här är en film om en hemlig klubb där Emily Browning spenderar en stor del av tiden helt naken. Jag kan alltså omöjligen se filmen med helt subjektiva ögon.

Lucy (Browning) är en universitetsstuderande, håglös och manipulativ tjej som saknar riktning i livet. Hon försörjer sig genom diverse lågbetalda deltidsjobb och prostitution. Det är genom det sistnämnda som hon träffar Clara, en kvinna som har som specialitet att hitta unga, vackra kvinnor till diskreta tillställningar som anordnas för välbeställda äldre män, och en och annan kvinna.

Lucy börjar som servitris, där hennes jobb är att servera vin endast iförd för tillfället utvalda underkläder. När hon blir erbjuden ett bättre betalt jobb där hon blir nedsövd och en klient under en timme får göra vad han vill med henne så länge han inte penetrerar henne så tackar hon ja till erbjudandet. Hon blir snart närmast besatt av tanken på att veta vad som egentligen händer när hon är nedsövd.

Utan att jag visste om det så är det här den andra filmen av Julia Leigh som jag ser på två dagar. Hon har skrivit boken som The Hunter är baserad på, men här står hon för både manus och regi. Filmen är vacker, med en tydlig kontrast mellan de mjukt belysta överklassmiljöerna med stora läderfåtöljer och vackra kläder, och resten av hennes liv som är kallt, smutsigt eller sterilt. Historien berättas i ett tämligen makligt tempo, vilket är ett problem då filmen är ganska kort, bara 97 minuter, och slutet är väldigt abrupt.

Det här är en film som definitivt skulle ha tjänat på att vara en halvtimme längre. Emily Browning är hur som helst väldigt bra. Det krävs något alldeles extra för att kunna spela sovande när en 40 år äldre, naken man sätter sig grensle över dig, kör in sina fingrar i din mun och slickar ditt ansikte, det är en sak som är säker. Peter Carroll (http://www.imdb.com/name/nm0140952) är en annan av filmens positiva överraskningar; hans monolog om en novellsamling han fick när han var ung är så vackert uppläst att jag bara ville höra mer. Tydligen är han röstskådespelare i Happy Feet också.

Hur som helst, slutet är som sagt alldeles för abrupt; det känns som att allt knyts ihop under de sista fem minuterna, och det duger inte. Men jag måste ändå ge filmen en svag fyra av fem möjliga, på grund av Emily Brownings insats och det vackra fotot.

4/5
Citera
2013-08-09, 19:07
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Das Boot (1981)

Att jag inte såg denna tidigare, borde sett denna för länge sedan. Vilken jävla film alltså, en av världens bästa krigsfilmer utan att överdriva och numera inom min topp 5-lista där. Det är den absolut värd. En mer realistisk, välgjord och samtidigt otroligt gripande och spännande film får man leta länge efter. Den klaustrofobiska känslan lyckas man fånga på ett perfekt sätt och intensiteten! Jürgen Prochnow (från Snuten i Hollywood II bl. a) spelar huvudrollen som den benhårde ubåtskaptenen Willembrock. Han är verkligen riktigt hård i rollen och gör det alldeles förträffligt. Helt rätt man för den karaktären då han utstrålar både energi och känslor samtidigt på ett mycket högklassigt sätt. Sen gör ju en rad andra skådespelare det också otroligt bra i detta känslomässiga och fartfyllda krigsäventyr. Jag såg Director's cut-versionen som var ca 3½ timma lång. Dessa timmar rann iväg snabbt vill jag lova. Man tappade nästan tidsuppfattningen i vissa scener. F.ö. är detta en av de längsta filmer jag någonsin har sett. Det roliga är att det finns en ännu längre version på 318 minuter(!) Hursomhelst älskade jag denna trots vissa småfel, ex. att tyskarna på ubåten alla talar engelska (som i Järnkorset). Men detta var ändå en fördel då jag hellre föredrar att höra engelska än tyska i nästan 4 timmar. Man kan ju "leka lite" och tänka sig besättningen som exempelvis engelsmän om man nu har svårt att sympatisera med tyskarna i filmen.
Hade sett både Crimson Tide och Jakten på Röd Oktober sedan tidigare men denna slår såklart dessa med stora marginaler - en klassfilm. Gillar du krigsfilmer så kan jag lova att detta är bland det bästa du kan få (trots den instängda ytan), alltså mycket spännande.

9 / 10!!
Jag är väldigt svag för u-båtsfilmer och "Das Boot" är mästerverket i genren - med råge!
Citera
2013-08-09, 19:08
Medlem
Har Das Boot liggandes på lut på skrivbordet..skall ses snart. Gött att veta att man inte kommer bli besviken!
Citera
2013-08-09, 20:54
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Jag är väldigt svag för u-båtsfilmer och "Das Boot" är mästerverket i genren - med råge!
Ett mästerverk är precis rätt ord.
Citera
2013-08-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.

Jag har väldigt svårt för ubåtsfilmer men då har jag ju inte sett Das Boot heller.

Psycho såg jag igår. Den är precis lika bra som jag mindes den och jag misstänker att den kommer att skrämma mig lika mycket om tjugo år. Tänk vad man kan göra med ett motell och lite skuggor. Och en gormande morsa förstås.

Femma.
Citera
2013-08-09, 22:45
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Problemet är ju att filmen är så kass på att förklara det. Kan man inte Balkans nutidshistoria - och jag kan den definitivt inte, och är inte det minsta intresserad heller - så är det svårt att dra den slutsatsen. Det är som om jag skulle göra en film där en kvinna blir våldtagen utanför ett valsverk och sedan säga att det var en allegori över hur SSAB lade ner en fabrik i Övre Rövhålsträsk 1968. Ingen som inte känner till det skulle förstå vad det betyder.

Fyfan jag tror inte jag skrattat såhär mycket på flera år, men ja skrattade gjorde jag. Tack för den!
Och du får medhåll på din poäng. Jag såg Serbian Film utan någon som helst aning om vad den ville förmedla, och det enda den fick mig att känna var totalt äckel.
För mig är det rent skitsnack och nån idiotisk undanflykt för de med pedofil-läggning att säga att filmen egentligen handlar om något annat än Serbiens svek mot folket.. Det är oerhört svårt att se det när man ser filmen i sig. Ska man hålla på sådär så kan man ju hitta underliggande meningar i "Honey, I shrunk the kids" om man vill..
Därmed inte sagt att jag ogillade "Serbian Film".. jag är en sucker för extremfilm och den släckte ju den törsten för ett tag framåt.. minst sagt.
Citera
2013-08-09, 23:07
Medlem
Lotsos avatar
Elysium (2013)

Efter regissören Neill Blomkamp's debutfilm och stora succé District 9 var jag väldigt hoppfull och intresserad att se hans nästa film och vad han har att erbjuda. Jag ska inte försöka förstöra era drömmar ni som har väntat på denna. Men ha inte för höga förhoppningar på denna filmen. Den var bra men inte mer.
Vad som var huvudproblemet med denna filmen kan bli kategoriserad inom två huvudgrupper, karaktärer och handling.

Karaktärerna blev vi aldrig fördjupade inom och det är lite slarvigt skrivit ifrån Neill Blomkamp. Vi får aldrig riktigt lära känna Max (Matt Damon) och det är lite frustrerande vid vissa tillfällen. Jodie Foster's karaktär får inte så mycket utrymme och enbart existerar så vi kan ha en person att hata i filmen. Sidokaraktärerna är där bara för att fylla igenom tiden och det är väldigt tråkigt då vi får väldigt bra skådespeleri ifrån många personer i filmen. Jag hade önskat ännu mera djup inom karaktärerna och få lära känna dem ännu mer.

Handlingen är i ett nötskal en väldigt politisk en, precis som District 9. Och nu må ni kanske tycka jag är en idiot eller dumskalle men det tog nog tre visningar innan jag förstod att District 9 var en politisk film i sig. Denna var där inget tvivel om den är ofantligt politiskt av sig. Men jag har inget problem med politiska filmer, min favorit film tillsammans med ett par andra Chaplin rullar The Great Dictator är 100% politiskt av sig. Men jag klarar inte av filmer som är politiska när dem visar det och slänger det direkt in i ansiktet på dig. Vilket denna filmen faktiskt gör. District 9 gjorde ett bättre jobb att dölja dem politiska delarna mycket bättre tyckte jag än vad Elysium gör. Sedan var det väldigt rasistiskt att när filmen visar dem fattiga pratar dem spanska och första gången vi ser dem rika pratar dem franska.
Men bortsett från politiken åt sidan är handlingen en handling vi redan har sett många gånger. En person som ska förändra historian och mänskligheten för resten av framtiden. Det är en historia som har blivit sagd och berättat miljontals gånger inom film och jag är ofantligt trött på den.
Sist men inte minst hatade jag slutet som jag tänker ta lite längre ner.

Med detta sagt är det fortfarande en fartfylld action/sci-fi film som är bra och gör ett bra jobb. Vad som verkligen gör att denna filmen står ut är dess effekter och Sharlto Copley's karaktär Kruger.
Effekterna är tillsammans med Oblivion dem bästa effekterna jag har sett ifrån detta året och framför allt hur robotarna ser ut. Dem har sladdar, går sakta och ser förbannat realistiska ut. Jag vet inte om det var dataeffekterna eller praktiska effekter men fy helvete när robotarna var framför kameran trodde jag fan där var riktiga robotar framför kameran.
Sedan får vi den bästa skurken i film sedan Leonardo DiCaprio som Calvin Candie i Django Unchained. Jag pratar såklart om Sharlto Copley som Kruger. Han stal varje sekund han var framför kameran. Han sa alltid något coolt och han var en total bad-ass i filmen från början till slut. Sedan var han samtidigt ett totalt psyko. Ena minuten sitter han och sjunger en visa för ett barn och andra minuten skriker han och hotar att döda en person med sitt svärd. Du vet inte vart du har honom och han var totalt o-förutsägbar och var det bästa med denna filmen. Både inom skådespel och karaktär.

Nu kommer jag in i spoiler territorium och vill du se eller ska se filmen rekommenderar jag att du hoppar ner till när jag summerar filmen i dess helhet.
Vad jag hatade mest med denna filmen var slutet. Slutet innebar att Matt Damon var tvungen att offra sitt liv så att dem kunde bryta sig in i Elysiums datakodex och se till så alla kunde få fripassering till Elysium då Matt Damon hade information inkopplat i sitt huvud med hjälp av den rustingen han har på postern och i trailern.
Dem lyckas såklart och allt blir frid och fröjd och Elysium är nu öppet för alla och Matt Damon fick offra sig.
Vad jag inte gillade här är flera saker. Det första är att det är ofantligt politiskt slut och verkligen in i ansiktet att jag avskydde det. Filmens slutresultat och budskap var med andra ord: jämställdhet är det enda bra punkt slut. Som sagt jag tänker inte gå in i någon slags politisk rant men att ha ett sådant budskap gillar jag inte. När en film tar en sida och säger detta är bra detta är dålig och om du tycker annat är du skit. Jag avskydde det rent ut sagt och jag är inte ens en republikan!
Sedan så kändes det som om Matt Damon's karaktär var frälsaren och befriaren av dem alla. Han dog så att jämställdhet kunde införas. Han dog för våra synder och det var nästan som om dem gjorde honom som Jesus nästan. Nej det funkade inte för mig och jag fann faktiskt ingen sympati för honom när han dog.
Sist och inte minst. Vilket kliché slut. Det är ett slut som är rätt så förutsägbart och ett ganska så klyschigt slut när man tänker efter.

I sin helhet gillade jag fortfarande den. Ja tro det eller ej men jag gillade den skarpt och trots det jag skrev där uppe om politik och karaktärerna och handlingen var det inga stora problem för mig. Det var mer nit pick. Det var främst slutet som jag hatade.
Men detta är fortfarande en sevärd film. Action scenerna är väldigt bra gjorda och där är en hel del svordomar. Men det slutar inte där, det är också en väldigt blodig film. En av mina favoritscener involverade en stop-motion effekt och när en film från 2013 använder stop-motion har jag mycket respekt åt den filmen.
Sedan något som Neill Blomkamp lyckades med i District 9 som han också lyckas med här är att han skapar en realistisk miljö. Det vi ser känns realistiskt och känns som det mycket väl kan inträffa och se ut så i framtiden. Jag gillar också att i District 9 så använde han sig av mer stora öppenheter, filmen utspelade sig i större miljöer. Medan Elysium utspelar sig inom en små och mindre miljöer. Då den bara tar plats i Los Angeles och på Elysium.
Sedan så bara älskade jag hur Neill Blomkamp hade skapat Elysium. Det såg så fantastiskt snyggt ut. Hur han hade skapat miljöerna och ljuset. Där är en 1 sekunder scen som är med i trailern och i filmen där en kvinna ligger och solar och en röd robot står bredvid henne. Bara detta korta klipp som vara i 1 sekund bara fångar så mycket i mina ögon jag bara älskar. Denna värld denna fantasiska korrupta politiska värld som heter Elysium. Så jävla vacker scen men som filmer visar under skönhet döljer sig korruption och ondska.
Men filmen gav oss också detta årets bästa bad-ass och bästa skurk Kruger och han var höjdpunkten i hela filmen och jag tror inte jag är ensam på den punkten. Matt Damon gör ett bra jobb och desamma går för Jodie Foster trots att hon inte får så mycket att göra tycker jag.
Om du kan se över den politiskasynen vilket är lite svårt så är du inne för en bra action/sci-fi film.
District 9 var mycket bättre och jag hade dock hoppats på lite mer från District 9 regissören. Men med tanke på vilket dåligt filmår detta har varit är Elysium en av detta årets bättre.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1535108/?ref_=hm_inth_t1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=oIBtePb-dGY
Senast redigerad av Lotso 2013-08-09 kl. 23:12.
Citera
2013-08-09, 23:15
Medlem
Rarrehs avatar
Eyes Wide Shut http://www.imdb.com/title/tt0120663/

En intressant och obehaglig film som behandlar moraliska dilemman på ett extremt sätt. Inte min favorit av Kubrick men ändå en bra film. Musiken och skådespelarinsatserna får extra plus!

7/10
Citera
2013-08-09, 23:51
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Eyes Wide Shut http://www.imdb.com/title/tt0120663/

En intressant och obehaglig film som behandlar moraliska dilemman på ett extremt sätt. Inte min favorit av Kubrick men ändå en bra film. Musiken och skådespelarinsatserna får extra plus!

7/10

Min absoluta favorit av Kubrick. Tycker den är perfekt på alla plan! Helt klart en av de snyggaste filmer jag någonsin sett! Sen att den är pretentiös to the death gör mig inte så mycket!
Den spöar Clockwork hur lätt som helst enligt min åsikt, då jag anser sistnämnda vara grovt överskattad. Otäck som fan, men långt ifrån så bra som många vill ha den till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in