Elysium (2013)
Efter regissören Neill Blomkamp's debutfilm och stora succé District 9 var jag väldigt hoppfull och intresserad att se hans nästa film och vad han har att erbjuda. Jag ska inte försöka förstöra era drömmar ni som har väntat på denna. Men ha inte för höga förhoppningar på denna filmen. Den var bra men inte mer.
Vad som var huvudproblemet med denna filmen kan bli kategoriserad inom två huvudgrupper, karaktärer och handling.
Karaktärerna blev vi aldrig fördjupade inom och det är lite slarvigt skrivit ifrån Neill Blomkamp. Vi får aldrig riktigt lära känna Max (Matt Damon) och det är lite frustrerande vid vissa tillfällen. Jodie Foster's karaktär får inte så mycket utrymme och enbart existerar så vi kan ha en person att hata i filmen. Sidokaraktärerna är där bara för att fylla igenom tiden och det är väldigt tråkigt då vi får väldigt bra skådespeleri ifrån många personer i filmen. Jag hade önskat ännu mera djup inom karaktärerna och få lära känna dem ännu mer.
Handlingen är i ett nötskal en väldigt politisk en, precis som District 9. Och nu må ni kanske tycka jag är en idiot eller dumskalle men det tog nog tre visningar innan jag förstod att District 9 var en politisk film i sig. Denna var där inget tvivel om den är ofantligt politiskt av sig. Men jag har inget problem med politiska filmer, min favorit film tillsammans med ett par andra Chaplin rullar The Great Dictator är 100% politiskt av sig. Men jag klarar inte av filmer som är politiska när dem visar det och slänger det direkt in i ansiktet på dig. Vilket denna filmen faktiskt gör. District 9 gjorde ett bättre jobb att dölja dem politiska delarna mycket bättre tyckte jag än vad Elysium gör. Sedan var det väldigt rasistiskt att när filmen visar dem fattiga pratar dem spanska och första gången vi ser dem rika pratar dem franska.
Men bortsett från politiken åt sidan är handlingen en handling vi redan har sett många gånger. En person som ska förändra historian och mänskligheten för resten av framtiden. Det är en historia som har blivit sagd och berättat miljontals gånger inom film och jag är ofantligt trött på den.
Sist men inte minst hatade jag slutet som jag tänker ta lite längre ner.
Med detta sagt är det fortfarande en fartfylld action/sci-fi film som är bra och gör ett bra jobb. Vad som verkligen gör att denna filmen står ut är dess effekter och Sharlto Copley's karaktär Kruger.
Effekterna är tillsammans med Oblivion dem bästa effekterna jag har sett ifrån detta året och framför allt hur robotarna ser ut. Dem har sladdar, går sakta och ser förbannat realistiska ut. Jag vet inte om det var dataeffekterna eller praktiska effekter men fy helvete när robotarna var framför kameran trodde jag fan där var riktiga robotar framför kameran.
Sedan får vi den bästa skurken i film sedan Leonardo DiCaprio som Calvin Candie i Django Unchained. Jag pratar såklart om Sharlto Copley som Kruger. Han stal varje sekund han var framför kameran. Han sa alltid något coolt och han var en total bad-ass i filmen från början till slut. Sedan var han samtidigt ett totalt psyko. Ena minuten sitter han och sjunger en visa för ett barn och andra minuten skriker han och hotar att döda en person med sitt svärd. Du vet inte vart du har honom och han var totalt o-förutsägbar och var det bästa med denna filmen. Både inom skådespel och karaktär.
Nu kommer jag in i spoiler territorium och vill du se eller ska se filmen rekommenderar jag att du hoppar ner till när jag summerar filmen i dess helhet.
Vad jag hatade mest med denna filmen var slutet. Slutet innebar att Matt Damon var tvungen att offra sitt liv så att dem kunde bryta sig in i Elysiums datakodex och se till så alla kunde få fripassering till Elysium då Matt Damon hade information inkopplat i sitt huvud med hjälp av den rustingen han har på postern och i trailern.
Dem lyckas såklart och allt blir frid och fröjd och Elysium är nu öppet för alla och Matt Damon fick offra sig.
Vad jag inte gillade här är flera saker. Det första är att det är ofantligt politiskt slut och verkligen in i ansiktet att jag avskydde det. Filmens slutresultat och budskap var med andra ord: jämställdhet är det enda bra punkt slut. Som sagt jag tänker inte gå in i någon slags politisk rant men att ha ett sådant budskap gillar jag inte. När en film tar en sida och säger detta är bra detta är dålig och om du tycker annat är du skit. Jag avskydde det rent ut sagt och jag är inte ens en republikan!
Sedan så kändes det som om Matt Damon's karaktär var frälsaren och befriaren av dem alla. Han dog så att jämställdhet kunde införas. Han dog för våra synder och det var nästan som om dem gjorde honom som Jesus nästan. Nej det funkade inte för mig och jag fann faktiskt ingen sympati för honom när han dog.
Sist och inte minst. Vilket kliché slut. Det är ett slut som är rätt så förutsägbart och ett ganska så klyschigt slut när man tänker efter.
I sin helhet gillade jag fortfarande den. Ja tro det eller ej men jag gillade den skarpt och trots det jag skrev där uppe om politik och karaktärerna och handlingen var det inga stora problem för mig. Det var mer nit pick. Det var främst slutet som jag hatade.
Men detta är fortfarande en sevärd film. Action scenerna är väldigt bra gjorda och där är en hel del svordomar. Men det slutar inte där, det är också en väldigt blodig film. En av mina favoritscener involverade en stop-motion effekt och när en film från 2013 använder stop-motion har jag mycket respekt åt den filmen.
Sedan något som Neill Blomkamp lyckades med i District 9 som han också lyckas med här är att han skapar en realistisk miljö. Det vi ser känns realistiskt och känns som det mycket väl kan inträffa och se ut så i framtiden. Jag gillar också att i District 9 så använde han sig av mer stora öppenheter, filmen utspelade sig i större miljöer. Medan Elysium utspelar sig inom en små och mindre miljöer. Då den bara tar plats i Los Angeles och på Elysium.
Sedan så bara älskade jag hur Neill Blomkamp hade skapat Elysium. Det såg så fantastiskt snyggt ut. Hur han hade skapat miljöerna och ljuset. Där är en 1 sekunder scen som är med i trailern och i filmen där en kvinna ligger och solar och en röd robot står bredvid henne. Bara detta korta klipp som vara i 1 sekund bara fångar så mycket i mina ögon jag bara älskar. Denna värld denna fantasiska korrupta politiska värld som heter Elysium. Så jävla vacker scen men som filmer visar under skönhet döljer sig korruption och ondska.
Men filmen gav oss också detta årets bästa bad-ass och bästa skurk Kruger och han var höjdpunkten i hela filmen och jag tror inte jag är ensam på den punkten. Matt Damon gör ett bra jobb och desamma går för Jodie Foster trots att hon inte får så mycket att göra tycker jag.
Om du kan se över den politiskasynen vilket är lite svårt så är du inne för en bra action/sci-fi film.
District 9 var mycket bättre och jag hade dock hoppats på lite mer från District 9 regissören. Men med tanke på vilket dåligt filmår detta har varit är Elysium en av detta årets bättre.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1535108/?ref_=hm_inth_t1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=oIBtePb-dGY