Kill the Irishman (2011) -
http://www.imdb.com/title/tt1416801
Den sanna historien om den orädde irländsk-amerikanske gangstern Danny Greene som inte drog sig för att ta sig an den italienska maffian.
Jag gillar filmer som baseras på sanna historier, och här används ett av mina absoluta favoritgrepp, nämligen att blanda in riktiga nyhetsklipp i filmen. Det är inget nytt som presenteras, vi har sett liknande saker förr, och hur filmen ska sluta vet vi ju redan, eftersom den är baserad på en sann historia. För att en sådan film skall lyckas så krävs det två saker: ett bra manus och bra skådespelare.
Manuset får godkänt, skådespelarna däremot får mycket väl godkänt. Ray Stevenson (
Rome,
The Book of Eli,
Dexter) får chansen att ännu en gång visa hur underskattad han är som skådis, detsamma gäller såklart även Vincent D'Onofrio, den utan tvekan mest underskattade idag aktiva skådespelare jag känner till.
I övriga roller ses idel stora namn som Christopher Walken, Paul Sorvino, Val Kilmer, Vinnie Jones, Steve Schirippa, Mike Starr och Robert Davi.
Som sagt så bjuds det inte på något nytt, men det är 100 minuters solid underhållning och en solklar trea. Väl värd att se om man gillar gangsterfilm eller om man är intresserad av amerikansk nutidshistoria.
3/5