2013-08-08, 22:47
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Såg precis om A Serbian Film och det växte rätt så mycket från förra gången nu när jag såg den för vad den är istället för "världens äckligaste film!!11!!11-tjafset" den hade fått ryktet om sig att vara precis när det släppts. Fotot i filmen är snyggt och uppbyggnaden är riktigt bra. Kritiken i filmen är inte svår att se även om man inte är insatt i Serbiens politik och välstånd. Visst har den några obehagliga scener, men inget som sticker ut om man sett mycket film tidigare.

Är jag galen som tycker att den är ganska så rolig? Karaktären Vukmir (fy helvete vilken bra insats av Sergej Trifunovic) är såpass galen och ondskefull att det blir komiskt, och Milos förvirrade reaktioner till allt som händer runt omkring honom är galet roliga. Sen är ju temat så extremt och sjukt att, ja, det bara blir komiskt.

Men ja, hoppas att Spasojevic gör något nytt snart!
Citera
2013-08-08, 22:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede

Det hoppas jag också!
Citera
2013-08-09, 00:09
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Såg precis om A Serbian Film och det växte rätt så mycket från förra gången nu när jag såg den för vad den är istället för "världens äckligaste film!!11!!11-tjafset" den hade fått ryktet om sig att vara precis när det släppts. Fotot i filmen är snyggt och uppbyggnaden är riktigt bra. Kritiken i filmen är inte svår att se även om man inte är insatt i Serbiens politik och välstånd. Visst har den några obehagliga scener, men inget som sticker ut om man sett mycket film tidigare.

Ledsen (fast ändå inte) men det är inte bara det att jag fann filmen var sjuk utan i det stora hela var den rätt så dålig också. Ingen direkt bra handling eller intressanta karaktärer. Men det känns som filmen enbart existerar för att folk ska kalla den "världens äckligaste film" "fan vad sjuk filmen är" och jag håller med.
Filmen är äcklig, sjuk och jag hatar den ofantligt mycket! Efter ett halvår efter jag sett den sitter den fortfarande kvar i minnet framför allt bebisscenen som gjorde att jag nästan stängde av filmen. Inget jag lär se om igen då jag mådde psykiskt och fysiskt illa efteråt.
Citera
2013-08-09, 00:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Ledsen (fast ändå inte) men det är inte bara det att jag fann filmen var sjuk utan i det stora hela var den rätt så dålig också. Ingen direkt bra handling eller intressanta karaktärer. Men det känns som filmen enbart existerar för att folk ska kalla den "världens äckligaste film" "fan vad sjuk filmen är" och jag håller med..
Men filmens exploaterande finns där av ett syfte. A Serbian Film är en allegori över serbisk politik och hur makthavarna har knullat folket i röven, ursäkta franskan, sedan Jugoslavien splittrades.
Citera
2013-08-09, 01:13
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Das Boot (1981)

Att jag inte såg denna tidigare, borde sett denna för länge sedan. Vilken jävla film alltså, en av världens bästa krigsfilmer utan att överdriva och numera inom min topp 5-lista där. Det är den absolut värd. En mer realistisk, välgjord och samtidigt otroligt gripande och spännande film får man leta länge efter. Den klaustrofobiska känslan lyckas man fånga på ett perfekt sätt och intensiteten! Jürgen Prochnow (från Snuten i Hollywood II bl. a) spelar huvudrollen som den benhårde ubåtskaptenen Willembrock. Han är verkligen riktigt hård i rollen och gör det alldeles förträffligt. Helt rätt man för den karaktären då han utstrålar både energi och känslor samtidigt på ett mycket högklassigt sätt. Sen gör ju en rad andra skådespelare det också otroligt bra i detta känslomässiga och fartfyllda krigsäventyr. Jag såg Director's cut-versionen som var ca 3½ timma lång. Dessa timmar rann iväg snabbt vill jag lova. Man tappade nästan tidsuppfattningen i vissa scener. F.ö. är detta en av de längsta filmer jag någonsin har sett. Det roliga är att det finns en ännu längre version på 318 minuter(!) Hursomhelst älskade jag denna trots vissa småfel, ex. att tyskarna på ubåten alla talar engelska (som i Järnkorset). Men detta var ändå en fördel då jag hellre föredrar att höra engelska än tyska i nästan 4 timmar. Man kan ju "leka lite" och tänka sig besättningen som exempelvis engelsmän om man nu har svårt att sympatisera med tyskarna i filmen.
Hade sett både Crimson Tide och Jakten på Röd Oktober sedan tidigare men denna slår såklart dessa med stora marginaler - en klassfilm. Gillar du krigsfilmer så kan jag lova att detta är bland det bästa du kan få (trots den instängda ytan), alltså mycket spännande.

9 / 10!!
Senast redigerad av TheManWithNoName 2013-08-09 kl. 01:17.
Citera
2013-08-09, 03:42
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Friday After Next (2002)

Helt galen och förbaskat rolig. Tredje och hittills senaste filmen i Friday-serien. Jag ska börja med å säga att denna film har en av de absolut häftigaste introt en film kan ha. Ärligt, det var riktigt snyggt och coolt! Sen fortsätter skämten och man garvade i ca 80 minuter, alltså i stort sett hela tiden. Den här är nästan lika bra som första filmen och klart bättre än tvåan. Ice Cube, Mike Epps & John Whitherspoon är jäkligt sköna alltså. Man saknar knappt Tucker här.

7 av 10!
Citera
2013-08-09, 04:34
Medlem
L.V.X.s avatar
Kill the Irishman (2011) - http://www.imdb.com/title/tt1416801

Den sanna historien om den orädde irländsk-amerikanske gangstern Danny Greene som inte drog sig för att ta sig an den italienska maffian.

Jag gillar filmer som baseras på sanna historier, och här används ett av mina absoluta favoritgrepp, nämligen att blanda in riktiga nyhetsklipp i filmen. Det är inget nytt som presenteras, vi har sett liknande saker förr, och hur filmen ska sluta vet vi ju redan, eftersom den är baserad på en sann historia. För att en sådan film skall lyckas så krävs det två saker: ett bra manus och bra skådespelare.

Manuset får godkänt, skådespelarna däremot får mycket väl godkänt. Ray Stevenson (Rome, The Book of Eli, Dexter) får chansen att ännu en gång visa hur underskattad han är som skådis, detsamma gäller såklart även Vincent D'Onofrio, den utan tvekan mest underskattade idag aktiva skådespelare jag känner till.

I övriga roller ses idel stora namn som Christopher Walken, Paul Sorvino, Val Kilmer, Vinnie Jones, Steve Schirippa, Mike Starr och Robert Davi.

Som sagt så bjuds det inte på något nytt, men det är 100 minuters solid underhållning och en solklar trea. Väl värd att se om man gillar gangsterfilm eller om man är intresserad av amerikansk nutidshistoria.

3/5
Citera
2013-08-09, 04:42
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men filmens exploaterande finns där av ett syfte. A Serbian Film är en allegori över serbisk politik och hur makthavarna har knullat folket i röven, ursäkta franskan, sedan Jugoslavien splittrades.
Problemet är ju att filmen är så kass på att förklara det. Kan man inte Balkans nutidshistoria - och jag kan den definitivt inte, och är inte det minsta intresserad heller - så är det svårt att dra den slutsatsen. Det är som om jag skulle göra en film där en kvinna blir våldtagen utanför ett valsverk och sedan säga att det var en allegori över hur SSAB lade ner en fabrik i Övre Rövhålsträsk 1968. Ingen som inte känner till det skulle förstå vad det betyder.

Jämför med en film gjord av en bra regissör, Cannibal Holocaust till exempel. Där förstår man vad filmen handlar om utan att behöva få det förklarat för sig. Det är därför jag tycker att A Serbian Film är så dålig, inte för att den skulle vara äcklig eller provocerande, för det tycker jag inte att den var.
Citera
2013-08-09, 05:50
Medlem
Scream 4

Överraskande bra faktiskt. Ett betydligt mer värdigt avslut än vad trean var. Nu ser jag visserligen att det ryktas om en femte film så vi får se om det här ens är ett avslut.

Jag var dock inte helt såld på slutet. Det kändes ofärdigt och något mediokert. I övrigt en bra och välgjord film.

3/5
Citera
2013-08-09, 07:36
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Kill the Irishman (2011) - http://www.imdb.com/title/tt1416801

Den sanna historien om den orädde irländsk-amerikanske gangstern Danny Greene som inte drog sig för att ta sig an den italienska maffian.

Jag gillar filmer som baseras på sanna historier, och här används ett av mina absoluta favoritgrepp, nämligen att blanda in riktiga nyhetsklipp i filmen. Det är inget nytt som presenteras, vi har sett liknande saker förr, och hur filmen ska sluta vet vi ju redan, eftersom den är baserad på en sann historia. För att en sådan film skall lyckas så krävs det två saker: ett bra manus och bra skådespelare.

Manuset får godkänt, skådespelarna däremot får mycket väl godkänt. Ray Stevenson (Rome, The Book of Eli, Dexter) får chansen att ännu en gång visa hur underskattad han är som skådis, detsamma gäller såklart även Vincent D'Onofrio, den utan tvekan mest underskattade idag aktiva skådespelare jag känner till.

I övriga roller ses idel stora namn som Christopher Walken, Paul Sorvino, Val Kilmer, Vinnie Jones, Steve Schirippa, Mike Starr och Robert Davi.

Som sagt så bjuds det inte på något nytt, men det är 100 minuters solid underhållning och en solklar trea. Väl värd att se om man gillar gangsterfilm eller om man är intresserad av amerikansk nutidshistoria.

3/5
Jag borde kanske ha nämnt att de flesta effekter (i princip alla bilsprängningar) är riktigt dåligt gjorda, det syns klart och tydligt att det inte är riktig eld.
Citera
2013-08-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Är jag galen som tycker att den är ganska så rolig? Karaktären Vukmir (fy helvete vilken bra insats av Sergej Trifunovic) är såpass galen och ondskefull att det blir komiskt, och Milos förvirrade reaktioner till allt som händer runt omkring honom är galet roliga. Sen är ju temat så extremt och sjukt att, ja, det bara blir komiskt.

Ibland är filmen så absurd att den får en komisk effekt, dom scenerna du nämner i spoilern är bra exempel på det. Men det är ju ingen film som man slår på för att få sig att skratt direkt!
Citera
2013-08-09, 12:37
Medlem
NaSteffes avatar
Igår såg jag Midnight Cowboys. (1969)
En rätt så bra film med Jon Voight som den kanske lite väl oinformerade Texas-bon som möter New York. Dustin Hoffman spelar här en av sina klassiska roller. Tycker han gjorde bra ifrån sig. Ska väl kanske lite pinsamt tilläggas att detta var min första Hoffman-rulle.
Jon Voight tycker jag dock är bäst. Tyckte första halvan var bäst.
Överlag en sevärd och bra film.
3/5
Senast redigerad av NaSteffe 2013-08-09 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in