Animation Month 3: Return of the Animation!
Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel (2009)
De sjungande och talande ekorrarna Alvin, Simon och Theodore är tillbaka. Denna gång blir Alvin och hans gäng tvungna att gå tillbaka till skolan där det för deras del bara blir mer bus, mer sång och ännu fler tokigheter. Men när skolan hotas av nedläggning och enda chansen att rädda den är att vinna en musiktävling där priset är 25,000 dollar är det självklart att våra ekorrar ställer upp.
Till en början, vad är det för dum titel? The Squeakquel, herre jösses ge mig lite kvalité. Sedan, vem tusan sätter dessa "Chipmunksen" i en skola?
för det första så är de redan kända och har mer än tillräckligt med pengar att de inte behöver gå i skolan för en vidare utbildning i framtiden. Har de heller inga turnéer de ska vara på? Jag vet att Dave blev skadad men de kan väl turnera ändå?
Vilket leder till mitt andra problem, Jason Lee är knappt med. Han spenderar hela filmen i en sjukhussäng som troligtvis filmades på en dag. Innan han i slutet kommer hem igen. Antagligen var det väl då han spelade in My Name Is Earl och fick sedan reda på dess inställning. Vilket suger då My Name Is Earl var en mycket bra serie! Också har vi kvar serier som fortfarande går som Two and a Half Men.
David Cross återvänder som skurken och förnedrar sig väldigt mycket i den här filmen. Det är plågsamt att se honom i slutet göra det han gör. Varför dessa två personer gjorde dessa filmerna vill jag ha svar på, och troligtvis lär svaren till att de gjorde uppföljarna vara snarlika och ett enda ord: pengar.
I den här filmen introduceras också "The Chipettes". De tre kvinnliga rollerna som är exakt likadan som våra tre huvudpersoner fast kvinnor. Där dem till och med har exakt samma personlighet och samma röster.
Vilket får mig att undra, varför har de kändisar som gör rösten till "Chipmunksen". Man känner inte igen kändisarnas röster ändå då alla låter som de svalt helium och man hör inte någon skillnad på dem alls.
Sedan dyker "The Chipettes" upp i filmen totalt ranodm och utan förvarning. De dyker upp i ett FeedEx paket och är stora fans utav Alvin & Gänget och är lika "duktiga" sångare som dem. Är det en normal sak i denna världen att talande och sjungande "ekorrar" existerar. Jag menar var kommer "The Chipettes" ifrån, hur känner de till Alvin & Gänget, var befann dem sig innan, är dem släkt med Alvin och hans vänner...fast det skulle ju ha slutat illa med tanke på vad som händer i slutet...
Samtidigt får vi ta del av Toby som vår huvudperson i den här filmen. En oansvarig man som beter sig som en liten pojke. Han är kär i en tjej, men är för blyg för att prata med henne. Vilket leder in till vårt tredje problem.
Handlingen är åter igen en enda kliché strukturerad film till punkt och prickar. Alvin blir ovän med sina vänner, Toby måste börja ta ansvar och Ian vill bara ha pengar. Det är nästan samma sak som första filmen bara slarvigare gjord.
Sist men inte minst, Alvin är en skitstövel. I den här filmen blir han uttagen till fotbollslaget... jag vet, ställ ingen logik åt den frågan det bara inträffar. Men hey om "Chipmunksen" måste gå i skola antar jag att spela fotboll inte alls är så konstigt...
I alla fall. När Alvin blir uttagen till fotbollslaget börjar han hänga med de coola grabbarna i skolan och dissar Simon och Theodore totalt och bryr sig verken om deras sångkarriär, musiktävlingen eller sina bröder. Nej han bryr sig bara om att vara cool och vinna fotbollstävlingen.
Jag har inte ens följt serien men kan som oerfaren tittare redan veta detta är inte alls likt Alvin alls. Varför skulle han dissa sina vänner för en fotbollsmatch som inte ens har någon större betydelse för honom? Det hela är en dålig ursäkt för att Alvin och Simon ska bli ovänner så filmen kan ha något mer att lägga på bordet som är kliché och lika snabbt kasta bort det igen och låta dem bli sams igen.
I sin helhet var detta en ganska så dålig film. Handlingen är om något sämre den här gången, Jason Lee och David Cross är knappt med, och det dem båda två är med i är pinsamt och förnedrande att se på.
Filmeh ar fullt med saker som inte fatta något tycke. Varför måste "Chipmunksen" gå i skolan? Dem är för fan Chipmunks! Var kommer The Chippets ifrån? Varför dissade Alvin sina vänner för en fotbollsmatch?
Och varför gjordes denna filmen från första början? Pengar!
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1231580/?ref_=tt_rec_tt
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=ETSGst57TSE