2013-06-22, 00:18
Medlem
Rakiis avatar
Doper (1994)

Trött och typisk stonerfilm som inte direkt gav mig någonting, kan ha att göra med att jag har enormt svårt för stoners och folk som förespråkar cannabis, så kanske någon extraordinär symbolik flög mig över huvudet. Ingen film alls för min egen del, väldigt tråkig överlag och gav mig ingenting.

2/5
Citera
2013-06-22, 00:19
Medlem
gato12s avatar
Skulle inte du kolla på Spring Breakers...?

edit: menar Rakii såklart
Citera
2013-06-22, 00:20
Medlem
Rakiis avatar
Mimesis (2011)

Lagom rolig hyllning till skräckfilmen som medium med Night of the Living Dead som grundbas, påminde starkt om Cabin in the Woods men denna var då bra mycket bättre och mera underhållande, roligt att se en nytolkning av just Night... fyrtio år senare med tonåringar och Sid Haig i en biroll.

2/5
Citera
2013-06-22, 00:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Skulle inte du kolla på Spring Breakers...?

edit: menar Rakii såklart

Den har premiär i morgon (idag), så nej, jag har inte sett den ännu.
Citera
2013-06-22, 12:22
Medlem
Wallander Försvunnen 8/10. En av de bättre genom alla tider skulle jag vilja säg men inget speciellt bra slut på filmen.
Citera
2013-06-22, 15:25
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

Stilfull film med ett väldigt snyggt foto och fina 70tals-miljöer. Men handlingen var kanske inte den mest intressanta. Emellanåt väldigt rörig och det gäller verkligen att vara på hugg och hänga med i svängarna, vilket jag hade vissa problem med. Hade hoppats på en spionthriller á la James Bond men denna liknande mer Sherlock Holmes faktiskt. Och snarare ett spiondrama, av svensken Alfredson alltså. Gary Oldman i huvudrollen är stabil utan att göra allt för mycket egentligen. Tinker Tailor är på sina ställen lite väl långtråkig och utdragen och det hade inte skadat med mer fartfyllda scener men den är fortfarande sevärd. Slutscenen + musiken satt klockrent. Godkänd i mina ögon.

6.5 av 10
Citera
2013-06-22, 15:32
Medlem
Lotsos avatar
Sports Mania

Eight Men Out (1988)

Om denna hade gjorts i mitten eller slutet av 1960-talet med stora stjärnor, bättre produktion, och från en respekterad stor regissör så som Stuart Rosenberg, Arthur Hiller, Sidney Lumet, etc hade denna filmen förmodligen varit en mycket bättre film. John Sayles är en helt okej regissör, men något med den här berättelsen och temat var bara inte för honom och hans stil är väldigt naturligt och oberoende.
Visst fanns det några stora stjärnor i den (Sheen, Cusack, Lloyd, etc), men de flesta av dem har inte mycket tid på skärmen. David Strathairn, Michael Rooker och Kevin Tighe hade mest skärm tid och när filmen kom ut var dem rätt så okända. Och Shoeless Joe Jackson, den mest kända av dem alla hade knappt någon tid på skärmen alls och när han var på, var hans närvaro mycket svag.
Med detta sagt så gillade jag fortfarande filmen. Men som jag skrev där saknades något för att jag verkligen skulle gilla den väldigt mycket vilket är synd för det är en fascinerande historia. Om ni inte är bekanta så handlar den om att vissa spelare i baseboll laget White Sox accepterade mutor och en viss hög summa pengar för att med avsikt förlora 1919års World Series. Detta är också delvis en del av handlingen i Field of Dreams och jag fick denna roliga tanke att Field of Dream som kom ut 1år efter denna funkar konstigt nog som en uppföljare till denna.

I sin helhet en bra film överlag. Men där var något som saknades och som inte gick hela vägen för mig, troligtvis hade en större budget hjälpt och den bättre regissör. Sedan var där en unge som skulle vara en "ängel" typ i filmen och han vara bara jobbig. Men med bra presentationer trots att jag hade velat se mer av Sheen, Cusack, Lloyd och karaktären Shoeless Joe och med en välkänd samt intressant historia bakom sig gör denna filmen sevärd.
Jag gillade den men hade önskat för mer.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0095082/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=JSHQw85pvek
Citera
2013-06-22, 19:02
Medlem
Ratis avatar
Kollade The Amazing Spiderman idag. 2/10.
Hela filmen kollapsar på dom urusla skämten (som jag inte tror någon skrattar åt) och dom urusla skådespelarna.
Andrew Garfield som Spiderman... Sämsta skådespelarinsatsen jag sett sedan Jared Leto i Requiem for a Dream.
Citera
2013-06-22, 19:22
Medlem
Rakiis avatar
Spring Breakers (2012)

Såg verkligen fram emot det här biobesöket men tyvärr märkte jag ganska snabbt att jag var ensam bland intelligensreserven bland besökarna som till majoriteten var mellan femton-arton år och enbart där för att se Selena Gomez. Tyvärr blev det ett riktigt dåligt besök till slut och med en publik som stör, prasslar med påsar, spelar patiens på mobilen och skrattar helt ohämmat i scener där ingenting är roligt gick mig verkligen på nerverna. Hade verkligen inte förväntat mig så här mycket folk och speciellt ungdomar då det trots allt är en film av Harmony Korine som lutar åt arthouse-hållet.

För att knyta an till vad jag gillade så är jag väldigt tudelad, den är absolut inte bättre än Gummo eller filmerna av Larry Clark som han skrev manus till, dock en snudd bättre än Julien-Donkey Boy som jag såg igår. Märks väldigt tydligt vad Korine som regissör försöker att förmedla i och med att ha med småtjejer ifrån Disneyklubben som har sex, knarkar och lever allmänt rövare, han som regissör spräcker hål på myten om oskuldsfullheten hos folk som Britney Spears, Lindsay Lohan med flera. Sen måste jag ge väldigt mycket kredd till James Franco som fångar sin karaktär otroligt bra i sin prakt som vit gangsterrappare samtidigt som han fungerar till stora delar som en hallick åt tjejerna. Filmens starkaste dialog och scener är dom där Franco som karaktären Alien för dialog för tjejerna, emellanåt långa monologer om olika saker samtidigt som bilden av en misslyckad gangsterrappare följer med. Som sagt, Franco själ showen helt och bland tjejerna var det enbart Selena Gomez som jag fastnade för, mest för att jag inte har någon relation till hennes person och således blev det lättare att ta hennes karaktär Faith till sig i strävan om ett perfekt vårlov medan hennes kristna värderingar bubblar under ytan hela tiden.

På det hela taget en bra film men är inte direkt imponerad till max, finns bra scener med väldigt snyggt foto och hantverk och det finns många dåliga scener också vars uselhet orsakade gapflabb i publiken så man bara satt och ville sjunka under jorden. Gummo är en mycket bättre film, men se denna också om ni får chansen och har en läggning för sexploitation och arthouse.

3/5
Senast redigerad av Rakii 2013-06-22 kl. 19:35.
Citera
2013-06-22, 19:30
Medlem
Rakiis avatar
The Bling Ring (2013)

Sofia Coppola är tillbaka med en ny film och gör det utifrån en artikel i Vanity Fair om ungdomar på glid i Los Angeles som börjar att bryta sig in hos kändiseliten för att stjäla kläder och pengar. Så mycket visste jag ungefär då jag satte mig i biofotöljen och det var just det som man fick i runda slängar. Karaktärer som är helt osympatiska och karaktärslösa som man aldrig kommer in på livet eller vad som egentligen driver dom till stölderna bortsett ifrån grupptryck, kändisdyrkan och statusprylar. Filmen är egentligen en enda lång heistfilm med ungdomar i stället för professionella tjuvar, det är minst sex-sju stycken inbrott totalt i filmen och det är verkligen fem för mycket, hade varit mycket intressantare om Coppola i stället fokuserat på andra aspekter av ungdomarna än enbart stölderna som blir för övercentralt nu.

Man vet inte alls mycket om karaktärerna förutom möjligen att en kille i rånarligan möjligtvis är homosexuell men resten utelämnas och det bidrar till uddlösa karaktärer som man inte bryr sig om. Sedan att dom går helt emot mina värderingar är en annan bidragande orsak till att jag i stället satt och hatade alla i filmen då dom går runt och namedroppar klädesmärken, designers, kändisar och en massa skit som inte bidrar med någonting alls än produktplaceringar i hög grad. Ungdomarna kan varken ta ansvar eller behandla andras egendom med respekt, det säger väl sig självt varför man hatar samtliga karaktärer och slutklämmen med att dom gjorde allt för femton minuter i strålkastarljuset gjorde mig verkligen illamående.

2/5
Citera
2013-06-22, 19:59
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
The Bling Ring (2013)

Schysst att du börjat skriva recensioner!
Citera
2013-06-22, 20:06
Medlem
Bagheeeras avatar
Scary Movie 5

Vad ni än gör, gå inte och se denna film. Jag gillar de tidigare filmerna, speciellt 1:an och 3:an men denna var ju verkligen usel. Brukar alltid får mig ett gott skratt när jag ser dessa filmer men skrattade inte en enda gång till den här, filmen kändes så onödig bara.

1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in