2013-08-09, 23:58
Medlem
Mordum87s avatar
Mask (1985)

http://www.imdb.com/title/tt0089560/

En film jag ser drygt en gång om året och som verkligen aldrig tappar i kraft och hur berörd jag blir.
Varenda gång är det som att hjärtat slits ut och stampas på och det är inte ofta jag verkligen lever mig in i en film som denna. Varför? Egentligen är det ett ganska tidstypiskt drama (visserligen verklighetsbaserad) som man sett ett antal ggr förr.. MEN den insats "Cher" gör som huvudpersonen Rocky Dennis's mamma "Rusty" är helt.. Ja HELT åt helvete jävla enastående! Gåshuden är nästan ständigt närvarande när de många scenerna där hon är med spelas upp. Jag fullkomligt dyrkar hur hon gör rollen så övertygande och hur hon får det att verkligen hugga i bröstet! Sen att råtuffa Sam "Gar" Elliott är med gör inte saken ett dugg sämre.. Han glänser så jäkla mycket i varje scen med sin, antagligen medfödda, coolhet! Och sen har vi den scen på tivolit, en kort sekvens med en filmkyss mellan de båda som spöar många andra filmkyssar i min mening.
Nu fick ju filmens huvudkaraktär Rocky (Eric Stoltz) Dennis stå tillbaka lite här, men det är lite så det är.. Han spelar såklart riktigt bra, han är generellt en bra skådis! Men han överskuggas av både Cher och Sam E.. Fördel eller nackdel, välj själva.

Och sen har vi såklart slutet och Cher's sammanbrott.. Herreminjävlasatan!
Jag bugar och tårarna verkligen agerar vattenfall.

9 av 10 Rymdgubbar från planet Vulcan
Citera
2013-08-10, 00:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Min absoluta favorit av Kubrick. Tycker den är perfekt på alla plan! Helt klart en av de snyggaste filmer jag någonsin sett! Sen att den är pretentiös to the death gör mig inte så mycket!
Den spöar Clockwork hur lätt som helst enligt min åsikt, då jag anser sistnämnda vara grovt överskattad. Otäck som fan, men långt ifrån så bra som många vill ha den till.

Håller med dig helt, Kubricks bästa film och en av de absolut bästa filmerna ifrån 1990-talet, har jättefina minnen till just första gången som jag såg filmen!
Citera
2013-08-10, 00:12
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller med dig helt, Kubricks bästa film och en av de absolut bästa filmerna ifrån 1990-talet, har jättefina minnen till just första gången som jag såg filmen!
Jag tycker att "2001" och "The Shining" är bättre, men jag gillar också "Eyes Wide Shut".
Citera
2013-08-10, 00:14
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Mask (1985)

http://www.imdb.com/title/tt0089560/

En film jag ser drygt en gång om året och som verkligen aldrig tappar i kraft och hur berörd jag blir.
Varenda gång är det som att hjärtat slits ut och stampas på och det är inte ofta jag verkligen lever mig in i en film som denna. Varför? Egentligen är det ett ganska tidstypiskt drama
:
:
Ah, jaha Mask, jag uppfattade det som The Mask (med Jim Carrey) och undrade fan vad du hade rökt ju längre jag kom i texten.

En riktigt bra, känsloladdad rulle är det iaf. Ungefär The Elephant Man in High School.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-08-10 kl. 00:17.
Citera
2013-08-10, 00:18
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Jag tycker att "2001" och "The Shining" är bättre, men jag gillar också "Eyes Wide Shut".

Ah okey.. "2001" kvalar även den in som en av hans bästa. Så den får NÄSTAN dela plats med Eyes wide shut.. men ja nej.. Sistnämnda håller jag några cm högre ändå!
Citera
2013-08-10, 00:21
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Ah, jaha Mask, jag uppfattade det som The Mask (med Jim Carrey) och undrade fan vad du hade rökt ju längre jag kom i texten.

En riktigt bra, känsloladdad rulle är det iaf. Ungefär The Elephant Man in High School.

Haha! ja det vore just snyggt om jag menade Carrey-rullen ändå!
"The Elephant man" ja.. usch. Den är jag tveksam till om jag någonsin kommer se om igen. Herregud vilken hemsk film. Bland de sorgligaste filmer jag någonsin sett faktiskt, tillsammans med gamla rullen "The Champ" med Jon Voight om någon minns den?. Fyfan jag vet inte hur många dagar efteråt jag var förstörd efter ha sett den.
Men "Mask" smäller högre än de båda.. Inte för att den är sorgligare så, utan mer för att "Cher" gör den insats hon gör, vilken jag håller som en av de mest övertygande jag någonsin sett på film!
Citera
2013-08-10, 00:31
Medlem
Aiwasss avatar
And the Band Played On (1993)

Stark film om hur mycket slit det krävdes för att få den Amerikanska regeringen att ens inse att AIDS existerade.

Den rekommenderas!
Citera
2013-08-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon

Jag gjorde exakt samma misstag och visste inte om jag skulle tro att killen(?) drev eller bli glad för hans skull

Jag har slötittat (förmodligen är det en dödssynd för cineaster) på The Lost World nu och den är verkligen mer rock n roll än första och bjuder på många skratt och nya dinosaurier. Klassiskt slut och Goldblum levererar som alltid. Vince Vaughn ger en försmak av vilket enerverande rövhål han skulle utvecklas till. Kan inte ge något betyg då jag velar.
Citera
2013-08-10, 00:50
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:

Jasså är det så? "Fina minnen"tycker jag rimmar lite illa med just denna film?
Men jo, visst fan är det hans bästa film allt! Sjukligt högt underhållningsvärde också, vilket är väldigt sällsynt inom (rätt så) modern film!
Citera
2013-08-10, 00:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jasså är det så? "Fina minnen"tycker jag rimmar lite illa med just denna film?

Haha, nej då! Jag och min polare såg filmen på tv utan att egentligen veta någonting om den förutom att det var Kubricks sista film. Vi delade på en familjepizza och såg den sent en kväll då den gick, drack lite och så, sista sommaren innan gymnasiet och vuxenlivet, och sista sommaren som jag umgicks med den vännen på allvar.
Citera
2013-08-10, 00:59
Medlem
Citat:
Haha, nej då! Jag och min polare såg filmen på tv utan att egentligen veta någonting om den förutom att det var Kubricks sista film. Vi delade på en familjepizza och såg den sent en kväll då den gick, drack lite och så, sista sommaren innan gymnasiet och vuxenlivet, och sista sommaren som jag umgicks med den vännen på allvar.

Spännande definition på vuxenlivet. Själv ser jag tillbaka till just gymnasiet och tänker total avsaknad av eget ansvar och press. Har inte sett Eyes Wide Shut än, får väl göra det i natt eller i morgon.
Citera
2013-08-10, 01:02
Medlem
adagios avatar
Citat:
Min absoluta favorit av Kubrick. Tycker den är perfekt på alla plan! Helt klart en av de snyggaste filmer jag någonsin sett! Sen att den är pretentiös to the death gör mig inte så mycket!
Den spöar Clockwork hur lätt som helst enligt min åsikt, då jag anser sistnämnda vara grovt överskattad. Otäck som fan, men långt ifrån så bra som många vill ha den till.
Den är mycket bra, väldigt snygg också som sagt. Föredrar dock Barry Lyndon rent fotomässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in