Mask (1985)
http://www.imdb.com/title/tt0089560/
En film jag ser drygt en gång om året och som verkligen aldrig tappar i kraft och hur berörd jag blir.
Varenda gång är det som att hjärtat slits ut och stampas på och det är inte ofta jag verkligen lever mig in i en film som denna. Varför? Egentligen är det ett ganska tidstypiskt drama (visserligen verklighetsbaserad) som man sett ett antal ggr förr.. MEN den insats "Cher" gör som huvudpersonen Rocky Dennis's mamma "Rusty" är helt.. Ja HELT åt helvete jävla enastående! Gåshuden är nästan ständigt närvarande när de många scenerna där hon är med spelas upp. Jag fullkomligt dyrkar hur hon gör rollen så övertygande och hur hon får det att verkligen hugga i bröstet! Sen att råtuffa Sam "Gar" Elliott är med gör inte saken ett dugg sämre.. Han glänser så jäkla mycket i varje scen med sin, antagligen medfödda, coolhet! Och sen har vi den scen på tivolit, en kort sekvens med en filmkyss mellan de båda som spöar många andra filmkyssar i min mening.
Nu fick ju filmens huvudkaraktär Rocky (Eric Stoltz) Dennis stå tillbaka lite här, men det är lite så det är.. Han spelar såklart riktigt bra, han är generellt en bra skådis! Men han överskuggas av både Cher och Sam E.. Fördel eller nackdel, välj själva.
Och sen har vi såklart slutet och Cher's sammanbrott.. Herreminjävlasatan!
Jag bugar och tårarna verkligen agerar vattenfall.
9 av 10 Rymdgubbar från planet Vulcan