Film baserad på verkliga händelser. Det handlar om ett ungt rugby lag som åker till grannland för att möta annat lag. Det blir dock inte som dom tänkt sig. Minst sagt.
Det här filmen. Den gillar jag. Något av en 1990-tals klassiker som hållit bra i det allra mesta.
Denna typ av film brukar ha rätt väntade inslag om man tänker lite kring vad som kan hända. Det stämmer även i denna. Det som står ut i denna är värmen mellan karaktärerna, realismen och underhållningsvärdet. Något av en emotionell berg och dalbana på ett positivt sätt.
Musiken är sparsam och inlagd på rätt platser. Upplägget i filmen gör att det finns mycket detaljer. Svårt att glömma helheten, men svårt att minnas allt och alla också. Därav kan vara värd att se om en vacker dag.
Vid sekelskiftet hyrs en barnflicka till ett par barn på ett ensligt gods, men något verkar inte står rätt till.
Spökhistoria där barnen verkar vara verktyg för människor som dött på godset.
Jag är inte riktigt säker på vad som egentligen hände, det kunde tolkas på flera sätt
Fina miljöer, spännande så länge det varade, men ett annat slut hade föredragits. 3/5
The Sacrament 2013
Jag snubblade på denna märkliga film. Trodde först att jag såg på fel film när det visade sig vara en dokumentär. Filmen handlar om två journalister och en annan kille som åker till en hemlig plats för att besöka killens syster som blivit insyltat i en sekt ledd av en karismatisk (och helt galen) gubbe. Gänget har fått tillstånd som första besökare utifrån att komma och intervjua församlingen och filma allt. Filmen är jäkligt realistiskt gjord. För alla som sett någon dokumentär gjord av Vice så vet ni vad ni har att vänta här. De första två tredjedelarna av filmen var riktigt skarp, inte direkt läskig men man har en konstant olustkänsla i magen då man vet att något hemskt kommer att hända när som helst. Filmen tapper lite på slutet men den är fortfarande mycket bra och väl värd en genomtitt för alla som gillar film med found footage/dokumentärstuk.
Om de två journalister som, olovandes, tog sig över gränsen till Etiopien för att undersöka ett oljebolags skumma affärer.
Dom fängslades anklagade för spioneri till 11 år, och satt fängslade just 438 dagar.
Vi får följa vad hur det gick till med de diplomatiska turerna runt fallet.
I varje fall den officiella versionen, kanske mörkar man vad som egentligen hände, vad vet jag.
Jag hade sett fram emot den här filmen länge, men jag tyckte inte den var så himla bra.
Jag har faktiskt inte så mycket mer att säga. Den dög att se en gång, inte mer än så.
Jag hade sett fram emot den här filmen länge, men jag tyckte inte den var så himla bra.
Jag har faktiskt inte så mycket mer att säga. Den dög att se en gång, inte mer än så.
Det är väl Kåre Mölder som spelar slyngeln med raggarbil?
Hahaha
Alltså, jag fattar ingenting av den här filmen! Visst, jag är med på att...
Kevin Spacey egentligen är denna Söze, och att han i polisförhöret sitter och drar en rövare, mer eller mindre.
Men jag fattar verkligen inte alls vad det är jag ser, och jag vet inte vad som är sant och inte i storyn. Det känns bara som massa random olika scener som man slängt ut. Jag får verkligen inget samband i någonting alls. Och jag fattar heller inte vad någon pratar om, någonsin.
Jag är fullständigt lost här
Jag ser att man försökt göra en cool, häftig film som också ska försöka framställas som lite intelligent och komplex. Jag fattar det.
Men i mina ögon så är det bara smörja... visst, jag tyckte också den här var häftig förr, när jag var yngre, rökte på och hela den svängen.
Men nej... det här är bara smörja för mig nu. Jag kände så senaste gången jag såg filmen också, men tänkte att jag skulle ge den en chans till innan jag bestämmer om den förtjänar en plats i min bokhylla eller ej.
Den här kommer ryka så det bara sjunger om det.
Men jag kan också ha respekt för att man tycker om den här filmen. Den har en lite halvskön stil och den är emellanåt snyggt filmad och klippt, rent estetiskt.
Jag kan tänka mig att det jag känner kring denna film, är vad många personer känner kring Tarantinos filmer. Det ska vara lite häftigt, snyggt, coolt, men handlingen är ganska platt och bara "meh".
Själv älskar jag Tarantino. Så i mina ögon försöker denna film vara allt det som Tarantino är och lyckas så mycket bättre med.
Det här är en jävla skitfilm i mitt tycke.
Om någon tycker annorlunda så respekterar jag det. Jag vill bara vara tydlig med det, för jag vet att det finns en "The Usual Suspects-sekt" som blir väldigt butthurt när man kritserar deras favoritrulle. Precis som gruppen människor som blir butthurt om man inte råkar gilla deras favoritfilmer inom Marvel, eller Sagan om ringen. Samma sak även med bandet Metallica, dom har också en sekt som inte kan tolerera andras åsikter.
Så med det sagt, så hoppas jag att slippa påhopp för min upplevelse av denna film
Jag respektera er, och ni får respektera mig.
Har du så dålig kognitiv förmåga att du inte förstår och uppskattar The usual suspects som anses vara en av top 100 bästa filmerna som någonsin gjorts så får du nog hålla dig till svenska buskisfilmer av c-klass.
Gladiator 2 var den senaste filmen jag såg, helt okej, trots allt gnäll från Gladiator-fansen så håller den en genomgående god kvalite.
Streberaktig ung man, Joe, skyr inga medel att nå toppen, han börjar med att förföra dottern till en rik industrimagnat.
Joe är en riktigt osympatisk figur, hur han lyckas charma den rika Susan är en gåta.
Men Joe är egentligen kär i den många år äldre Alice, och dom hänger ihop lite i smyg, bråkar, men återförenas om och om igen.
Nu visar det sig att Susan är med barn, och då dumpar han Alice, som blir jätteledsen och kör ihjäl sig.
Då måste dom, Joe och Susan, gifta sig. Då börjar Joe böla, och Susan tolkar det som att han äntligen kan visa känslor
Bedrövligt kärleksdrama där man definitivt inte sympatiserar med huvudpersonen.
Finns på svt play. 2/5 från mig
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!