2013-08-02, 08:16
Medlem
L.V.X.s avatar
The Purge (2013) - http://www.imdb.com/title/tt2184339
Jag hade förväntat mig mycket mer än så här. Upplägget var ju som gjort för att göra en spännande thriller med lite filosofiska inslag där familjemedlemmarnas inställning till den amerikanska statens utilitaristiska lösning på våldsproblematiken tas upp.

Istället blev det överspelande skurkar, idiotiska hjältar (varför är det alltid så att de slänger vapnen på golvet när de i sista sekund skjutit skurken som försöker döda dem, utan att ha en aning om hur många som finns kvar?) och tröttsam vänsterpropaganda (rika är elaka och vill att alla som är fattiga ska dö och inte få någon sjukvård). Det enda positiva var att den var rätt så kort.
1/5
Citera
2013-08-02, 08:50
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Finns en del fall då imdbbetyget är ganska missvisande. Senaste filmen jag såg var Freakdog. 5/10 på imdb, men var enligt mig en rätt så bra film.
Ojuste. Skyline är också en bra film. Fast endast 4,4 på imdb, vilket är märkligt.

Finns även en hel del filmer som har fått högre betyg än vad de förmodligen är värda.
Citera
2013-08-02, 09:16
Medlem
Numes avatar
Half Nelson

Lite vardagsfunderingsfilm om vardagsfunderande. Tyckte den inte fick ut allt den ville säga (vadfan det nu var) men det flöt på bra det hela om än långsamt (rekommenderas att ses tillsammans med lunchen en seg dag).

3/5
Citera
2013-08-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ska du se på Surveillance av Jennifer Lynch sen också?
Japp, tänkte se den lite senare idag!
Citera
2013-08-02, 09:41
Medlem
Heureuxs avatar
Senna

Andra gången jag sett den nu, gick på SVT igår. Lätt bästa sport dokumentären som gjorts. 6/5
Citera
2013-08-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Grown Ups 2

3/5

Ganska låg nivå på skämten men man skrattade iallafall några gånger.
Är den i klass med ettan?
Citera
2013-08-02, 12:13
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Empire of the Sun (1987)

Riktigt bra film. En ung Christian Bale i rollen som Jim, som växer upp med sina aristokratiska föräldrar i Shanghai under andra världskriget 1941. När Shanghai tas över av japanerna kommer Jim bort från sina föräldrar och tvingas klara sig på egen hand. Han blir tillsammans med flera andra tagen till ett fångläger där man får se honom både lida och bli lycklig. Bale är fantastiskt bra och visar att han kunde spela drama redan i sina första roller här som 12-åring. Han är verkligen ljuspunkten i filmen och han är riktigt bra. John Malkovich har en stödjande roll som Basie (även fånge på lägret) som Jim gör sig vän med. Han bjuder såklart på en högklassig prestation även han, även om det är tydligt vem som står i rampljuset i filmen. Det handlar ju om andra världskriget tiden från 1941 till slutet 1945 men det är ingen vanlig krigsfilm på så vis då den inte koncentrerar sig mest i den synvinkeln. Även om kriget har en mycket stor roll i filmen är det det civila folkets levnad kring kriget som är det viktigaste och intressantaste med denna. 2 timmar och 32 minuter gick rätt fort och filmen var aldrig direkt tråkig. Men så klart det blir bra när Spielberg är inblandad. I mina ögon är Empire of the Sun ett mycket sevärt drama och framförallt om man vill se en av Bale's tidigare stora roller.

8 av 10
Citera
2013-08-02, 12:30
Medlem
Empire of the Sun är fantastisk! Kommer aldrig glömma detta (0:00-0:35). Är nog min favoritinsats av John Malkovich, också av Joe Pantoliano.
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2013-08-02 kl. 12:44.
Citera
2013-08-02, 14:44
Medlem
Surveillance

Jennifer Lynch har både skrivit manus och regisserar filmen, och hon gör det bra, även om filmen emellanåt tappar farten och är lite seg. Men det vägs upp med att vissa scener är spännande och väldigt snygga, framförallt första scenen. Manuset är intressant även om vissa saker var lite väl uppenbart, dom tre historierna vävs ihop på ett bra sätt.

Ser framemot hennes nya film A Fall from Grace!
Citera
2013-08-02, 14:47
Medlem
NirvanAs avatar
World War Z

Var OK men inte mycket mer, ungefär i klass med I Am Legend. Har alltid haft nåt emot snabba 'rabies zombies'. Zombies ska vara långsamma. Sen hade jag velat ha mer bakgrund i storyn, men jag antar sånt finns i boken, som ska vara betydligt bättre än filmen.

Svag 3 av 5.
Citera
2013-08-02, 15:05
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Empire of the Sun är fantastisk! Kommer aldrig glömma detta (0:00-0:35). Är nog min favoritinsats av John Malkovich, också av Joe Pantoliano.

Absolut. Bale och Malkovich är båda imponerande bra. Framförallt Bale som gör en av de bättre barn-prestationerna i mitt tycke.
Citera
2013-08-02, 15:48
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
World War Z

Var OK men inte mycket mer, ungefär i klass med I Am Legend. Har alltid haft nåt emot snabba 'rabies zombies'. Zombies ska vara långsamma. Sen hade jag velat ha mer bakgrund i storyn, men jag antar sånt finns i boken, som ska vara betydligt bättre än filmen.

Svag 3 av 5.

Dock är det inte officiella zombies i I Am Legend utan mer muterade människor vilket man kan argumentera om det är samma sak eller inte. Oavsett vad så ser jag de inte som zombies i I Am Legend och det är jag heller inte ensam om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in