2013-08-28, 19:48
Medlem
NaSteffes avatar
Sommaren med Monika(1953)
Såg den nu när den gick på tv. Tyckte den var okej. Ska dock erkännas att jag inte hörde allt de sa. De pratade lite för fort och gammaldags. Men jag hängde med ändå så. Skådespelarinsatsen var inget jag klagar på. Tyckte att den även den hade lite skön feeling sådär. Svensk sommar liksom. Första filmen jag sett med Bergman.
2.5/5
Citera
2013-08-28, 20:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Har faktiskt sett en av deras combo filmer och det ær Nosferatu: Phantom der Nacht. En film som jag inte direkt anser vara så pass bra som alla säger. Jag älskar stumfilmen från 1922 men att gå ännu mer artistiskt och ännu mer fucked up behövdes inte.
Scenen där alla sitter vid matbordet och råttorna är nere vid fötterna och dem reagerade inte ens förstod jag inte alls innebördet av.
Filmen var för artsy för mig och mer än vad den behövde vara.
Har mest varit intresserad av just Fitzcarraldo och Aguirre: Guds vrede. Jag tror du hade tyckt om Fitzcarraldo i alla fall (har inte sett Aguirre än). Undvik dock Woyzeck, ett filmat teaterstycke som är så segdraget att det får Tarkoviskijs Stalker att framstå som Transformers tempomässigt.
Citera
2013-08-28, 20:47
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har mest varit intresserad av just Fitzcarraldo och Aguirre: Guds vrede. Jag tror du hade tyckt om Fitzcarraldo i alla fall (har inte sett Aguirre än). Undvik dock Woyzeck, ett filmat teaterstycke som är så segdraget att det får Tarkoviskijs Stalker att framstå som Transformers tempomässigt.

Har varit intresserad av Fitzcarraldo och Aguirre: Guds vrede dock så har dem andra två filmerna Woyzeck och Cobra Verde inte intresserat mig alls och kan mer än gärna skippa dem men kommer nog ändå se dem så har jag sett alla 5 filmerna med Herzog/Kinski
Citera
2013-08-28, 21:37
Medlem
TheBunks avatar
Elephant 4/5
Gus Van Sant skapar en fantastisk närvaro genom långa kamerasvepningar och att följa samma scener flera gånger från olika personers håll. Baserad på Columbine-massakern, gripande.

Blindness 4/5
Trodde det skulle vara en skräckis, men blev överraskad då det mer var en ett drama om vad som händer ifall en epidemi med blindhet bryter ut hos mänskligheten. Positivt överraskad, den växte verkligen på mig. Tänkvärd och med en bra nerv.
Citera
2013-08-28, 22:28
Medlem
sim-man92s avatar
Fitzcarraldo
En mycket vacker film med underbara miljöer och fantastisk musik, Klaus Kinski porträtterar galenskap på ett väldigt genuint sätt kanske för att han troligtvis var galan på riktigt. Också imponerade av Harzog att lyckas få ihop den här filmen, då säkerligen mycket talade emot honom på förhand, i likhet med själva historien. Så ibland känns det faktiskt mer som en dokumentär än en riktig spelfilm.

Men nu kommer jag till filmens stora problem, den är alldeles för lång. Borde klippts ner åtminstone en halvtimme, nu går den ganska ofta på tomgång och jag blir aldrig riktigt engagerad i den på förhand intressanta historien.
Knapp 3 av 5

Edit: är inget fan av dubbning..
Citera
2013-08-28, 23:26
Medlem
Knasibass avatar
The shop around the corner.

Gud så gullig film, man blir ju alldeles kär.
Citera
2013-08-29, 00:05
Medlem
Cinns avatar
Hear me (2009)

En fin film om ung kärlek i Taiwan. Pojke träffar flicka, faller pladask och kan inte tänka på annat. Flickan visar sig vara svårfångad. Bekant plot men vägen mot det självklara slutet är mycket trevlig och inte helt så förutsägbar som man kan tro. Större delen av dialogen är på teckenspråk.

6/10
Citera
2013-08-29, 00:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Men nu kommer jag till filmens stora problem, den är alldeles för lång. Borde klippts ner åtminstone en halvtimme, nu går den ganska ofta på tomgång och jag blir aldrig riktigt engagerad i den på förhand intressanta historien.

Jag brukar annars ha svårt för långa filmer (över 2 h) men tyckte att längden fyllde sin funktion i Fitzcarraldo för att uppfatta kontrasterna och kulturkrockarna mellan indianfolket och västerlänningarna bl a. Tyckte inte den blev seg.

OnT:

Prince Avalanche (2013)

Prince Avalanche började lovande och bjöd på en del skratt, men mot mitten tappade filmen bort sig själv och blev sedan både tråkig och meningslös. Den kändes dock inte som en typisk amerikansk indie, kanske för att den är baserad på en isländsk förlaga.

Den gamle gubben var en riktigt festlig karaktär som fick mig att skratta och kemin mellan Hirsch och Rudd kändes väldigt naturlig. Emile Hirsch gjorde väl sin roll bäst medan Paul Rudd mest körde ännu en småförvirrad, egensinnig karaktär som liknar de flesta roller han spelar. När de mot slutet av filmen började fyllesjunga fick man nära på dra fram skämskudden.

Betyg: 2/5
Citera
2013-08-29, 01:18
Medlem
kantarellass avatar
Den tredje mannen (1949)

En ganska långtråkig thriller som utspelar sig i efterkrigstidens Wien. Fotot var bra och några scener fångade mig helt. Framför allt
Tempot hjälptes heller inte av att samma musikstycke spelades genom hela filmen.

2/5

Måste erkänna att jag inte kollar eller har kollat på speciellt mycket film från 1960 och bakåt men det är sådana här upplevelser som tyvärr får mig att välja modernare filmer. Blir gärna rekommenderad någon äldre film som kan ändra min nuvarande inställning.
Citera
2013-08-29, 01:26
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag brukar annars ha svårt för långa filmer (över 2 h) men tyckte att längden fyllde sin funktion i Fitzcarraldo för att uppfatta kontrasterna och kulturkrockarna mellan indianfolket och västerlänningarna bl a. Tyckte inte den blev seg.
Ne jag tyckte den blev alldeles för seg, enligt mig hade filmen kunnat vara minst 100 minuter lång och fått plats med lika mycket innehåll.
----

Såg Om jag vänder mig om, riktigt bra ångestfylld film med en hel del humoristiska inslag som passar filmen perfekt, otroligt välspelad också särskilt Ann Petrén och Jakob Eklund (vilket år han hade med både den här och Tusenbröder)
Solklar 4 av 5
Citera
2013-08-29, 01:36
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantarellas
Måste erkänna att jag inte kollar eller har kollat på speciellt mycket film från 1960 och bakåt men det är sådana här upplevelser som tyvärr får mig att välja modernare filmer. Blir gärna rekommenderad någon äldre film som kan ändra min nuvarande inställning.
Sunset Blvd. (1950) är ganska svår att inte tycka om. Fast om du bara gillar transformers och liknande är den nog inte heller något att ha.
http://www.imdb.com/title/tt0043014/?ref_=sr_1
Citera
2013-08-29, 02:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Såg Om jag vänder mig om, riktigt bra ångestfylld film med en hel del humoristiska inslag som passar filmen perfekt, otroligt välspelad också särskilt Ann Petrén och Jakob Eklund (vilket år han hade med både den här och Tusenbröder)
Solklar 4 av 5
Har du sett Happy End av Björn Runge? Tror du hade gillat den om du tycker om Om jag vänder mig om. Anser själv att Happy End är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in