2013-09-23, 18:18
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger

För övrigt den konstigaste "recensionen" av Blue Velvet någonsin. Det är ju EFTER 30 minuter som filmen kommer igång enligt mig, och jag är säker på att 99% som har sett filmen håller med mig, men men...
Då tillhör jag den 1 %, första 30 min väldigt bra, sen desto sämre. Dennis Hopper's rollprestation är förövrigt fruktansvärt överskattad, mycket bättre i Hoosiers som kom samma år.
Citera
2013-09-23, 18:28
Medlem
robomans avatar
Citat:
Du är väll kanske en av de 1 på 100 som tycker Kyle Maclachlan spelar bättre än Dennis Hopper i filmen. Utan Dennis Hopper i rollen som Frank Booth skulle filmen vara medioker. Hans rolltolkning gör att filmen hamnar på 10/10 enligt mig. Säger en del om hur jag och många andra uppskattar hans fantastiska skådespelarprestation i den filmen.

För övrigt den konstigaste "recensionen" av Blue Velvet någonsin. Det är ju EFTER 30 minuter som filmen kommer igång enligt mig, och jag är säker på att 99% som har sett filmen håller med mig, men men...
Nja, du läser in lite mer än vad jag skriver. Det Twin Peaks har, som också delar av exempelvis Sleepy Hollow, Vargarnas pakt, Halloween, Happy Town, Harper's Island och Arkiv X har, är den stämning jag älskar framför all annan i fiktion. En kuslig stämning av att ett hot finns närvarande, men inte är mer än ett hot för protagonisterna.
Kombinationen David Lynch och Kyle MacLaclan för naturligt tankarna till Twin Peaks, varpå hans närvaro bidrar till att öka Twin Peaks-stämningen. Filmen inleds på just det sätt jag älskar, Joffrey hittar ett avskuret öra, man vet att det försigår något hemligt och hotfullt i den annars lugna staden. När han ska smyga sig in i lägenheten ruvar fortfarande denna tryckta, hotfulla stämning över filmen. Det finns ett okänt hot, Joffrey tar en risk och riskerar att konfronteras med det farliga.

Efter hand, låt säga att det tog 30 minuter, byter filmen karaktär. Jag har absolut inte sagt att Hopper spelar dåligt, jag har inte heller sagt att MacLaclan spelar bättre, jag har inte nämnt Hopper över huvud taget. Men MacLaclans karaktär bidrar mer till att skapa min älskade mysrysar-stämning än vad Hoppers gör, och det var de momenten jag uppskattade mest i den här filmen.

Hoppas mitt budskap var någorlunda tydligt.
Citera
2013-09-23, 19:17
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Trick 'r Treat (2007)

Hade egentligen tänkt se halloween-filmer och dylikt om ca en månad när det börjar dra ihop sig men men, fick tips av Rakii så såg denna nu istället. "Trick 'r Treat" är i mina ögon en godkänd svartkomedi-skräck men inte mer. Visst är den tät då speltiden endast innefattar 82 minuter men jag tycker den spårar ur lite väl på vissa ställen. Jag ska dock säga att soundtracket var bra och filmen var snygg. Skådespelet var också helt okej.

6 av 10
Citera
2013-09-23, 19:39
Medlem
Gantz92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Nja, du läser in lite mer än vad jag skriver. Det Twin Peaks har, som också delar av exempelvis Sleepy Hollow, Vargarnas pakt, Halloween, Happy Town, Harper's Island och Arkiv X har, är den stämning jag älskar framför all annan i fiktion. En kuslig stämning av att ett hot finns närvarande, men inte är mer än ett hot för protagonisterna.

Måste bara säga att jag verkligen känner igen vad du beskriver och gillar de filmer du nämnde. Särskilt nu under hösten älskar jag att se sånt. Tycker dock att Blue Velvet peakar senare i filmen även om den förlorar det mesta av den sköna stämningen.
Citera
2013-09-23, 20:43
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Kombinationen David Lynch och Kyle MacLaclan för naturligt tankarna till Twin Peaks, varpå hans närvaro bidrar till att öka Twin Peaks-stämningen. Filmen inleds på just det sätt jag älskar, Joffrey hittar ett avskuret öra, man vet att det försigår något hemligt och hotfullt i den annars lugna staden. När han ska smyga sig in i lägenheten ruvar fortfarande denna tryckta, hotfulla stämning över filmen. Det finns ett okänt hot, Joffrey tar en risk och riskerar att konfronteras med det farliga.

Efter hand, låt säga att det tog 30 minuter, byter filmen karaktär. Jag har absolut inte sagt att Hopper spelar dåligt, jag har inte heller sagt att MacLaclan spelar bättre, jag har inte nämnt Hopper över huvud taget. Men MacLaclans karaktär bidrar mer till att skapa min älskade mysrysar-stämning än vad Hoppers gör, och det var de momenten jag uppskattade mest i den här filmen.

Hoppas mitt budskap var någorlunda tydligt.

Ditt budskap var extremt tydligt, och vi kan kanske vara överens om vi intervjuar folk på gatan att Blue Velvet kanske inte är en komedi trotts allt...
Citera
2013-09-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Då tillhör jag den 1 %, första 30 min väldigt bra, sen desto sämre. Dennis Hopper's rollprestation är förövrigt fruktansvärt överskattad, mycket bättre i Hoosiers som kom samma år.

Självklart tillhör du dom 1-2%. Det är en skymf att nämna "Hoosiers" tillsammans med Blue Velvet. Vad tror du han kommer bli ihågkommen för? Blue Velvet eller Hossiers? Det kanske finns en anledning att Dennis Hoppers karriär tog en rätt "rejäl" vändning tack vare Blue Velvet. Men självklart tillhör du de 1-2% som inte ens vill kännas vid filmen. Om han nu skulle spela så fantastiskt bra och göra en sådan "fin" skådespelarprestation. Berätta då varför ingen bryr sig om "Hossiers" och alla nämner Blue Velvet? Du är en av mycket få människor som tycker att han är överskattad. Vem är din favoritskurk genom tiderna på film då? Hannibal Lecter?
Citera
2013-09-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92

Kom på att Sting spelar 100 gånger bättre än Kyle Maclachlan i Dune
Citera
2013-09-23, 21:10
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ditt budskap var extremt tydligt, och vi kan kanske vara överens om vi intervjuar folk på gatan att Blue Velvet kanske inte är en komedi trotts allt...
Jag förstår inte allt den där meningen.
Jag är mycket väl medveten om att filmen inte är en komedi. Men det kanske inte var vad du ville ha sagt.

...

På tal om att MacLachlan gör mig glad kan jag nämna att jag i detta nu tittar på Trollkarlen från Oz. Den underbara Harry Earles, som har huvudrollen i Freaks, är med i en scen och höjer intrycket av hela filmen. Han är bäääst! Eller... hans mimningar stämmer överlägset sämst överrens med sången, men man kan inte tycka illa om honom ändå. Harry i stilren, blå skjorta, som anstår en karlakarl av hans kaliber: https://www.youtube.com/watch?v=HEeg1d1tQqQ
Citera
2013-09-23, 21:17
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Självklart tillhör du dom 1-2%. Det är en skymf att nämna "Hoosiers" tillsammans med Blue Velvet. Vad tror du han kommer bli ihågkommen för? Blue Velvet eller Hossiers? Det kanske finns en anledning att Dennis Hoppers karriär tog en rätt "rejäl" vändning tack vare Blue Velvet. Men självklart tillhör du de 1-2% som inte ens vill kännas vid filmen. Om han nu skulle spela så fantastiskt bra och göra en sådan "fin" skådespelarprestation. Berätta då varför ingen bryr sig om "Hossiers" och alla nämner Blue Velvet? Du är en av mycket få människor som tycker att han är överskattad. Vem är din favoritskurk genom tiderna på film då? Hannibal Lecter?
Varför så otrevlig? Jag sa min synpunkt på saken, du för självklart tycka som du vill, kritiserar inte dig för din åsikt.(vilket du tydligen gör, för min) Tycker du att jag ska anse att "Dennis Hopper gör en fantastisk prestation", bara för alla andra tycker det? Förresten kan ju vändningen för Hoppers karriär också ha att gör med att han blev Oscarsnominerad de filmåret.
Senast redigerad av sim-man92 2013-09-23 kl. 21:20.
Citera
2013-09-23, 21:20
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Kom på att Sting spelar 100 gånger bättre än Kyle Maclachlan i Dune

Wow.. Sting är ju fruktansvärd i Dune. Skämskudden flyger fram direkt när han kommer in i bild.

Maclachlan är alltid cool dock, till och med i Showgirls!
Citera
2013-09-23, 21:40
Medlem
T.H.F.C.s avatar
2013-versionen av Evil Dead. En snyggt förpackat skräckrulle med snyggt glättigt foto och snygga skådisar i huvudrollerna - MEN den kommer inte i närheten av originalets uppfinningsrikedom och lågbudetskitiga inramning.
Citera
2013-09-23, 22:30
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Prince of Darkness (1987)

Vore det inte en Carpenter-rulle hade jag nog gnällt över att inledningen var seg, tråkig och aldrig fick fart, men så är inte fallet. Han har en förmåga att sakta men säkert bygga upp sina filmer med mystik och stämningsfullt spelande musik. Precis så gjorde han även här. Soundtracket är som alltid när det gäller JC på absolut topp-nivå och han visar att den gör mycket av en film. Filmen är lite av ett mysterium handlingen igenom och jag gillar just mystiken och den gråa, nästan postapokalyptiska stämningen som inramas. Skådespelarna gör bra ifrån sig. Jag gillar Pleasence och han har ju samarbetat med Carpenter ett par svängar. Sen är Jameson Parker, Catherine Danforth och framförallt Victor Wong (Big Trouble in Little China) stabila i birollerna. Jag gillade den här filmen och trots att jag inte håller den bland Carpenter's vassaste så är den som sagt härligt stämningsfull och ett bra exempel på att man nästan kan se en film enbart för soundtracket

6,5 av 10!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in