Citat:
Ursprungligen postat av
Mysteriousstranger
Du är väll kanske en av de 1 på 100 som tycker Kyle Maclachlan spelar bättre än Dennis Hopper i filmen. Utan Dennis Hopper i rollen som Frank Booth skulle filmen vara medioker. Hans rolltolkning gör att filmen hamnar på 10/10 enligt mig. Säger en del om hur jag och många andra uppskattar hans fantastiska skådespelarprestation i den filmen.
För övrigt den konstigaste "recensionen" av Blue Velvet någonsin. Det är ju EFTER 30 minuter som filmen kommer igång enligt mig, och jag är säker på att 99% som har sett filmen håller med mig, men men...
Nja, du läser in lite mer än vad jag skriver. Det Twin Peaks har, som också delar av exempelvis Sleepy Hollow, Vargarnas pakt, Halloween, Happy Town, Harper's Island och Arkiv X har, är den stämning jag älskar framför all annan i fiktion. En kuslig stämning av att ett hot finns närvarande, men inte är mer än ett hot för protagonisterna.
Kombinationen David Lynch och Kyle MacLaclan för naturligt tankarna till Twin Peaks, varpå hans närvaro bidrar till att öka Twin Peaks-stämningen. Filmen inleds på just det sätt jag älskar, Joffrey hittar ett avskuret öra, man vet att det försigår något hemligt och hotfullt i den annars lugna staden. När han ska smyga sig in i lägenheten ruvar fortfarande denna tryckta, hotfulla stämning över filmen. Det finns ett okänt hot, Joffrey tar en risk och riskerar att konfronteras med det farliga.
Efter hand, låt säga att det tog 30 minuter, byter filmen karaktär. Jag har absolut inte sagt att Hopper spelar dåligt, jag har inte heller sagt att MacLaclan spelar bättre, jag har inte nämnt Hopper över huvud taget. Men MacLaclans karaktär bidrar mer till att skapa min älskade mysrysar-stämning än vad Hoppers gör, och det var de momenten jag uppskattade mest i den här filmen.
Hoppas mitt budskap var någorlunda tydligt.