2015-05-23, 21:08
Medlem
Tjyvass avatar
Jag får hålla med om att det inte blev lika bra när det var en annan sorts deg. Men helt usel som pizzaugn är den inte, såtillvida man inte är en pizzahipster det vill säga.
Citera
2015-05-23, 21:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag får hålla med om att det inte blev lika bra när det var en annan sorts deg. Men helt usel som pizzaugn är den inte, såtillvida man inte är en pizzahipster det vill säga.
Har du testat pizzasten då? För det eller ett bakstål är betydligt bättre än detta skämt till pizzaugn.
Citera
2015-05-25, 19:31
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har du testat pizzasten då? För det eller ett bakstål är betydligt bättre än detta skämt till pizzaugn.

Hur är din kroppsform? Du gillar hamburgare och pizza har jag sett i trådar. Bara väldigt nyfiken.
Citera
2015-05-25, 19:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Hur är din kroppsform? Du gillar hamburgare och pizza har jag sett i trådar. Bara väldigt nyfiken.
Ganska korpulent. Du har missat min chipstråd också.
Citera
2015-05-31, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohojdo
Lyckades äntligen göra pizzor som smakade autentiskt.

Pizzadeg

Ungefär 10st små pizzor
10dl mjöl + ca 3dl att knåda in nästkommande dag
5dl ljummet vatten
2-3dl vetesurdeg
1-1.5tsk salt
2msk olja

Använde http://pizzarecept.se/pizzadeg/ som bas.

Surdegen gjorde jag på vatten, mjöl och lite rivet äpple(några droppar). Tog 4-5 dagar innan det blev sting i den.

Blanda surdegen precis som med vanlig jäst i vattnet, och sedan mjöl. Blanda inte saltet direkt i degvätskan, eftersom salt hämmar jästen.

Jäsningen gjorde jag i två omgångar. Först i en bunke, i kylskåpet över natten(då var den rejält kletig), och sedan nästa dag efter att jag knådat in mer mjöl.

Surdegar verkar kräva lite extra omsorg. Den hade knappt rest sig nästa morgon, men man märkte att jästen hade kommit igång ändå, vilket är huvudsaken. Efter att jag knådat in mer mjöl till rätt konsistens och portionerat den så fick den jäsa 2-3h och då ökade till ungefär dubbel storlek.

Tomatsås

"3 msk tomatpuré
400 gram krossade burktomater
1 finhackad gul lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 msk olivolja
5 lagerblad
1 tsk vetemjöl
3 tsk torkad oregano
2 tsk salt
2 kryddmått finmalen svartpeppar"

http://pizzarecept.se/pizzasas/

+ en nypa socker

Pizzasås

2dl creme fräschh
1 rejäl klick Hellmann's majonäs
några droppar citron
1tsk ketchup
mjölk till lagom konsistens
vitlökssaft(pressa i sil och mosa fram med sked)
fint smulad basilika

-

Saker att ha i åtanke:

* Tid och planering, pizza som smakar gott kan man inte slänga ihop på bara sådär.

* Hur man skall förflytta pizzan från bänken till ugnen, använde pizzaspade och lyckades ändå ha sönder en pizza.

* Rätt konsistens på degen så att den inte klibbar fast i plastfoljen under jäsningen.

* Baksten. Jag använde en uppochnervänd pajform i keramik och det fungerade som substitut.
Tinade just upp en pizza och blev förvånad över hur intetsägande smak den hade. Degen var allt för brödig och knaprig, tomatsåsen saknade karaktär, och det smakade helt enkelt inte som en pizza skall smaka.

Har svårt att förstå varför jag skrev ner receptet, förmodligen i ren förnekelse efter att ha ödslat massa energi på fanskapet.
Citera
2015-06-03, 03:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
För länge länge sedan när jag precis flyttat hemifrån så hade jag ett recept på pizzadeg med öl i och mindre mängd jäst som skulle stå minst över natten men jag tappade bort det. Någon som känner till någon sådan variant?
Citera
2015-06-15, 02:42
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...09d4df96a3.jpg

12,90 i en butik i Stockholm. Låg helt random vid "turkgrejerna" och inte vid mjölet.
Citera
2015-06-15, 09:39
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...09d4df96a3.jpg

12,90 i en butik i Stockholm. Låg helt random vid "turkgrejerna" och inte vid mjölet.

Spännande och förjävla billigt! Dags att veva igång vedugnen då?
Citera
2015-06-15, 11:31
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Spännande och förjävla billigt! Dags att veva igång vedugnen då?

Om det vore så väl.
Gjorde ingen pizza igår utan foccacia. Måste ha blivit det bästa jag gjort med en deg någonsin.
Citera
2015-07-07, 13:24
Medlem
pyttefnaxs avatar
Någon som provat vulkanpizza: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993938.ab
Citera
2015-07-07, 14:31
Medlem
Isnatts avatar
Gjorde pizza igår med tomatsås, mozzarella, pulled pork, champinjoner och lök. Sjukt gott

Är det fler än jag som har en inställning för pizza på sin ugn föresten? Min pizza blir så bra den kan bli på vanlig plåt och 250 grader i ugnen, men inställningen gör att den går på värme och med intervaller kör igång grillen. En pizza tar ca 13 minuter i ugnen då, gillar dom hårt gräddade.
Citera
2015-07-07, 14:36
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Gjorde pizza igår med tomatsås, mozzarella, pulled pork, champinjoner och lök. Sjukt gott

Är det fler än jag som har en inställning för pizza på sin ugn föresten? Min pizza blir så bra den kan bli på vanlig plåt och 250 grader i ugnen, men inställningen gör att den går på värme och med intervaller kör igång grillen. En pizza tar ca 13 minuter i ugnen då, gillar dom hårt gräddade.
Skulle jag grilla mina i 13 minuter skulle dom se ut som knäckebröd.

Ca 7 minuter i facket längst ner på 275 grader, ferpekt resultat varje gång. 12-13 minuter i mitten på 225 grader för inbakad pizza.

Jag gillar visserligen rätt tunna pizzor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in