2015-04-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Missade det. Använder special i båda, eller vårvete som jag tycker är ännu bättre. Inte testat just de recepten med 00, men annars älskar jag 00-mjöl. Synd bara att man måste beställa på nätet och hämta ut hos DHL-ombud långt bort. Använder därför inte 00-mjöl så ofta som jag hade velat.

Okej fattar, jag försöker använda 00 mjöl de gångerna jag bakar pizza. Antar att du inte bor i sthlm, här går det att hitta på några ställen. Ska testa ditt recept till helgen tänkte jag, återkommer med rapport!
Citera
2015-04-27, 09:45
Medlem
Det här receptet körde jag på i helgen för pizzadegen: http://www.vinochmatguiden.se/recept...todds-pizzadeg

Degen blir som de skriver rätt blöt, men det var grymt gott! Kommer nog köra på denna i fortsättningen. Tomatsås så brukar jag bara baka cocktailtomater i ugnen tillsammans med salt och olivolja, sen mixar jag det tillsammans med basilika och lite sambal. Grymt enkelt och gott!
Citera
2015-05-01, 10:53
Medlem
Nån som sitter på ett bra tips för gräddning utan baksten/pizzasten? Får alltid bra och krispig yta på pizzan men botten blir rätt degig och blöt just där fyllningen är. Skall man grunda med ett lager olivolja? Tror ni det fungerar?

Gräddar på plåt och kör högsta temp på ugnen.
Citera
2015-05-01, 11:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
Nån som sitter på ett bra tips för gräddning utan baksten/pizzasten? Får alltid bra och krispig yta på pizzan men botten blir rätt degig och blöt just där fyllningen är. Skall man grunda med ett lager olivolja? Tror ni det fungerar?

Har du testat att förvärma plåten i ugnen typ en halvtimme innan du lägger på pizzan? Det blir lite samma effekt som en pizzasten.
Citera
2015-05-01, 11:11
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx

Jag kör på över och undervärme på högsta(275) i hacket längst ner i ugnen, ca 7 minuter, har aldrig problem med degig botten men mina pizzor är rätt tunna. Inbakade kör jag i mitten av ugnen på ca 240 grader i 10-12 minuter.
Citera
2015-05-01, 11:13
Medlem
Lite olja under pizzan borde väl krispa till den lite
Citera
2015-05-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wexler
Det här receptet körde jag på i helgen för pizzadegen: http://www.vinochmatguiden.se/recept...todds-pizzadeg

Degen blir som de skriver rätt blöt, men det var grymt gott! Kommer nog köra på denna i fortsättningen. Tomatsås så brukar jag bara baka cocktailtomater i ugnen tillsammans med salt och olivolja, sen mixar jag det tillsammans med basilika och lite sambal. Grymt enkelt och gott!

Bra och simpelt recept. Blir ju lite jobbigt att få ut den på en pizzasten när degen är blöt? Jag får en konstig bild i huvudet men det blir nog grymt gott. Ska testa!
Citera
2015-05-19, 00:13
Medlem
Lyckades äntligen göra pizzor som smakade autentiskt.

Pizzadeg

Ungefär 10st små pizzor
10dl mjöl + ca 3dl att knåda in nästkommande dag
5dl ljummet vatten
2-3dl vetesurdeg
1-1.5tsk salt
2msk olja

Använde http://pizzarecept.se/pizzadeg/ som bas.

Surdegen gjorde jag på vatten, mjöl och lite rivet äpple(några droppar). Tog 4-5 dagar innan det blev sting i den.

Blanda surdegen precis som med vanlig jäst i vattnet, och sedan mjöl. Blanda inte saltet direkt i degvätskan, eftersom salt hämmar jästen.

Jäsningen gjorde jag i två omgångar. Först i en bunke, i kylskåpet över natten(då var den rejält kletig), och sedan nästa dag efter att jag knådat in mer mjöl.

Surdegar verkar kräva lite extra omsorg. Den hade knappt rest sig nästa morgon, men man märkte att jästen hade kommit igång ändå, vilket är huvudsaken. Efter att jag knådat in mer mjöl till rätt konsistens och portionerat den så fick den jäsa 2-3h och då ökade till ungefär dubbel storlek.

Tomatsås

"3 msk tomatpuré
400 gram krossade burktomater
1 finhackad gul lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 msk olivolja
5 lagerblad
1 tsk vetemjöl
3 tsk torkad oregano
2 tsk salt
2 kryddmått finmalen svartpeppar"

http://pizzarecept.se/pizzasas/

+ en nypa socker

Pizzasås

2dl creme fräschh
1 rejäl klick Hellmann's majonäs
några droppar citron
1tsk ketchup
mjölk till lagom konsistens
vitlökssaft(pressa i sil och mosa fram med sked)
fint smulad basilika

-

Saker att ha i åtanke:

* Tid och planering, pizza som smakar gott kan man inte slänga ihop på bara sådär.

* Hur man skall förflytta pizzan från bänken till ugnen, använde pizzaspade och lyckades ändå ha sönder en pizza.

* Rätt konsistens på degen så att den inte klibbar fast i plastfoljen under jäsningen.

* Baksten. Jag använde en uppochnervänd pajform i keramik och det fungerade som substitut.
Senast redigerad av ohojdo 2015-05-19 kl. 00:42.
Citera
2015-05-22, 22:51
Medlem
Tjyvass avatar
Nu ska jag få alla pizza-hipsters att gråta blod.

För några år sedan fick jag en Pizza Pronto när en gammal släkting fick för sig att han inte skulle leva längre (han är fortfarande vid liv) och började skänka bort sina ägodelar. Men givetvis med alla dåliga omdömen som denna pizzaugn har fått genom åren har den stått på vinden och samlat damm. Fram tills nu! Varför inte, tänkte jag när jag såg den stå där i sin sorgsna låda och baxade ner den för trappan.

Svängde ihop en vanlig svennebanan-deg, skivade billigaste ica-skinkan och mozarella-ost. Däremot drog jag på med den här tomatsåsen så kanske jag får något plus i kanten av pizzakonnässörerna.

När degen var färdigjäst och tillplattad och tillbehören redo pluggade jag in min pronto i väggkontakten och skruvade upp på full patte (350 grader, vilket jag faktiskt blev förvånad över att den drog iväg dit uppåt). Den lilla röda pizzaugnen började osa och lukta inte allt för angenämt men också lite pizzeria - inte för att pizzerior luktar hallon direkt. Då, pang!, jordfelsbrytaren slår ner. Jahopp det var ju snöpligt, tänkte jag. Kliade mig lite i hårbotten och vad gör man nu? Jag drog ur kontakterna till datorn, modemet och kylskåpet och försökte igen. Denna gången gick det bättre. Pronton tuggade på och jag kunde snart skjuta över en pizza ner på stenen.

Det dröjde inte mer än 3-4 minuter innan osten hade börjat få en gyllenbrun färg och pizzakanterna börjat mörkna, små bulliga luftfickor hade höjt sig här och där. Lät den gå 1 minut till, sen fick det vara nog. Perfekt resultat! Knaprig botten, fina kanter och bra färg på osten.
Senast redigerad av Tjyvas 2015-05-22 kl. 22:54.
Citera
2015-05-22, 23:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Nu ska jag få alla pizza-hipsters att gråta blod.

För några år sedan fick jag en Pizza Pronto när en gammal släkting fick för sig att han inte skulle leva längre (han är fortfarande vid liv) och började skänka bort sina ägodelar. Men givetvis med alla dåliga omdömen som denna pizzaugn har fått genom åren har den stått på vinden och samlat damm. Fram tills nu! Varför inte, tänkte jag när jag såg den stå där i sin sorgsna låda och baxade ner den för trappan.

Svängde ihop en vanlig svennebanan-deg, skivade billigaste ica-skinkan och mozarella-ost. Däremot drog jag på med den här tomatsåsen så kanske jag får något plus i kanten av pizzakonnässörerna.

När degen var färdigjäst och tillplattad och tillbehören redo pluggade jag in min pronto i väggkontakten och skruvade upp på full patte (350 grader, vilket jag faktiskt blev förvånad över att den drog iväg dit uppåt). Den lilla röda pizzaugnen började osa och lukta inte allt för angenämt men också lite pizzeria - inte för att pizzerior luktar hallon direkt. Då, pang!, jordfelsbrytaren slår ner. Jahopp det var ju snöpligt, tänkte jag. Kliade mig lite i hårbotten och vad gör man nu? Jag drog ur kontakterna till datorn, modemet och kylskåpet och försökte igen. Denna gången gick det bättre. Pronton tuggade på och jag kunde snart skjuta över en pizza ner på stenen.

Det dröjde inte mer än 3-4 minuter innan osten hade börjat få en gyllenbrun färg och pizzakanterna börjat mörkna, små bulliga luftfickor hade höjt sig här och där. Lät den gå 1 minut till, sen fick det vara nog. Perfekt resultat! Knaprig botten, fina kanter och bra färg på osten.
Den funkar inte till riktig pizzadeg. Det kan fler än jag intyga. Däremot bygger folk om sina pizzaugnar genom att sätta in ett extra element i locket. I standardutförande duger den inte ens att göra varma mackor i.
Citera
2015-05-23, 00:15
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Den funkar inte till riktig pizzadeg. Det kan fler än jag intyga. Däremot bygger folk om sina pizzaugnar genom att sätta in ett extra element i locket. I standardutförande duger den inte ens att göra varma mackor i.
Har svårt att ta dig på allvar när du skriver att den inte ens klarar varma mackor. Men visst, jag ska göra ett test med Laheys "no knead"-deg imorgon bara för att...
Citera
2015-05-23, 00:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Har svårt att ta dig på allvar när du skriver att den inte ens klarar varma mackor. Men visst, jag ska göra ett test med Laheys "no knead"-deg imorgon bara för att...
Kan hänvisa till denna tråd:
https://www.pizzamaking.com/forum/in...?topic=19732.0

Många där skriver att det inte går baka pizza i den. Själv har jag bakat pizza i flera år, och det går inte baka pizza i en omodifierad ugn av den typen. Så är det bara. Jag får bättre resultat i en vanlig ugn som går upp till 225 utan pizzasten t.o.m. än att använda den där skitpizzaugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in