Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-25, 09:43
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
De flesta pizzerior har väl Pizzamaster?

Blandrestaurangar, dvs de som serverar annan mat och har pizza som en side-show, kanske kör med vanliga ugnar där botten inte är av sten.

Det blir ingen stor skillnad, det enda jag kan komma på är att pizzans botten blir brun jämnt över hela ytan medan på en sten uppstår det brända fläckar fläckvis.

Men det brukar väl inte vara stenbotten i dom vanliga ugnarna på pizzahaken? Jag kan inte påminna mig om att jag sett en enda pizzaugn med stenbotten i allafall. Ja undantaget är såklart dom pizzerior som bakar sina pizzor i vedeldade stenugnar men dessa är ganska ovanliga om man jämför med hur många vanliga pizzahak det finns.
Citera
2011-01-25, 11:55
Medlem
irrblosss avatar
En sten är ju även porös och kan transportera bort fukt bättre vilket ger en annan yta/botten på bröd/pizza.
Citera
2011-01-25, 12:23
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Men det brukar väl inte vara stenbotten i dom vanliga ugnarna på pizzahaken? Jag kan inte påminna mig om att jag sett en enda pizzaugn med stenbotten i allafall. Ja undantaget är såklart dom pizzerior som bakar sina pizzor i vedeldade stenugnar men dessa är ganska ovanliga om man jämför med hur många vanliga pizzahak det finns.

De gånger jag lagt märke till de ugnar pizzerior använder, har jag kunnat observera att det står Pizzamaster på dem.. och Pizzamasters ugnar har ju stenbotten.
Citera
2011-01-25, 12:26
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
En sten är ju även porös och kan transportera bort fukt bättre vilket ger en annan yta/botten på bröd/pizza.

Precis... pizzan blir åtminstone i teorin mer krispig. Jag kan dock inte säga att pizzorna jag bakat på sten blivit krispigare än de som bakats på ugnsplåt. Däremot nästan halverades gräddningstiden när stenen användes. En pizzabagare jag frågat bakar i 300 grader, under ca 5 minuter som referens, och deras pizzor blir goda.
Citera
2011-01-25, 12:30
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, men varför är stenbitarna så mycket bättre då? mikrocirkulationen?

Och vrida ner värmen? skall väl vara varmt så in i h*vete som jag fattat det.

Jag misstänker att en helt slät plåtplatta skulle göra att pizzan brändes fast på ytan.
Pizzastenar är ju inte helt släta och risken minskar, känns så intuitivt, att pizzan skulle fastna.
Citera
2011-01-25, 12:33
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Precis... pizzan blir åtminstone i teorin mer krispig. Jag kan dock inte säga att pizzorna jag bakat på sten blivit krispigare än de som bakats på ugnsplåt. Däremot nästan halverades gräddningstiden när stenen användes. En pizzabagare jag frågat bakar i 300 grader, under ca 5 minuter som referens, och deras pizzor blir goda.

Ska tilläggas: ju kortare gräddningstid + högre värme, desto kraftigare utveckling av de karaktäristiska luftfickorna på pizzans kanter. Det finns ju en anledning till att italienarna bakar sina pizzor på nån enstaka minut under extremt höga temperaturer.
Citera
2011-01-25, 16:56
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Om det är priset som oroar dig kan jag tipsa om granitplattor som finns på Bauhaus för 48 kronor.
De har måtten 40x40x3 och går precis in i en standardugn.
Jag köpte en för några veckor sen och det funkar hur bra som helst, skillnaden mellan en vanlig ugnsplåt och sten är milsvid.
Citera
2011-01-25, 17:21
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Om det är priset som oroar dig kan jag tipsa om granitplattor som finns på Bauhaus för 48 kronor.
Jag köpte en för några veckor sen och det funkar hur bra som helst, skillnaden mellan en vanlig ugnsplåt och sten är milsvid.

Nej det är inte priset..bara det att jag inte tror att stenplattan har såååå stor betydelse...men jag har aldrig provat det själv så jag vet faktiskt inte hur det är. Min sambo berättade dock för mig att vi har en sån stenplatt hemma..eller nåja liknande som du beskriver. Det var nåt fynd hon gjorde på en loppis för några år sen och som sen förvarats nere i källaren bland övriga fynden. så det blir till att ta fram den och testa nästa gång pizza skall göras här hemma!
Citera
2011-01-25, 17:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7

Jo, men nu bor jag inte i Sthlm så med resan inkluderad blir det över en tusenlapp

Kanske går att beställa men frakten? En plåtbit kan jag klippa till på jobbet tänkte jag.

Skall kolla utbudet av stenar i stan, kanske finns, men nå 580 spänn tänker jag då inte betala.
Citera
2011-01-25, 17:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nej det är inte priset..bara det att jag inte tror att stenplattan har såååå stor betydelse...men jag har aldrig provat det själv så jag vet faktiskt inte hur det är. Min sambo berättade dock för mig att vi har en sån stenplatt hemma..eller nåja liknande som du beskriver. Det var nåt fynd hon gjorde på en loppis för några år sen och som sen förvarats nere i källaren bland övriga fynden. så det blir till att ta fram den och testa nästa gång pizza skall göras här hemma!

Med tanke på din signatur

A-H "Har man araber och negrer i sin närhet, inte bara låser man dörren. Man beväpnar sig och förberder sig för strid."

Så kan man väl tolka "sambo" lite som att du har en husneger från Gambia som passar upp, men jag antar att det är bara min morfinstinna hjärna som spelar mig elaka spratt

Dom brukade väl kallas sambo, boy eller nåt sånt.

Jösses jag borde gå och lägga mig igen....
Citera
2011-01-25, 21:04
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jo, men nu bor jag inte i Sthlm så med resan inkluderad blir det över en tusenlapp

Kanske går att beställa men frakten? En plåtbit kan jag klippa till på jobbet tänkte jag.

Skall kolla utbudet av stenar i stan, kanske finns, men nå 580 spänn tänker jag då inte betala.

Vilken större bygghandel som helst bör ha. Kanske lite dyrare än just Bauhaus, men ändå.
Citera
2011-01-26, 09:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
Vilken större bygghandel som helst bör ha. Kanske lite dyrare än just Bauhaus, men ändå.

Får snoka runt lite, är just nu mer inne på pajjer - skumt men det blev nåt sug. Pizza brukar annars vara lite av favvomaten. Allt man kan ha skaldjur, lax på verkar attraktivt, märkligt att jag får såna fixa ideer, men sån är jag tydligen. Ska ut och kolla om jag kan hitta nåt bläckfiskliknande att bränna idag. Vart musslor i lass igår. Men en sten för att fixa en egen pizza måste införskaffas. Alla ungkarlar borde väl ha en. Tillhör basmaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in