2015-07-24, 23:57
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag älskar pizzor med tomat och sallad på, tycker det är så gott. Det är ju ganska nyttigt med antar jag isåfall.
Citera
2015-08-21, 00:12
Medlem
Jag skulle bara vilja tipsa er alla om ni söker efter skinka som de använder på pizzerian och bor nära Helsingborg så finns det att köpa i femkilosklumpar på Hyllinge cash. Man får riva klumparna själv, men det går snabbt om man har en matberedare.

Där finns även många andra pizzarelaterade produkter.
http://www.hyllingecash.se/
Citera
2015-09-03, 11:13
Medlem
T.H.F.C.s avatar
En vanlig hederlig Calzone funkar bäst för mig.
Citera
2015-09-08, 22:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperCow
Jag skulle bara vilja tipsa er alla om ni söker efter skinka som de använder på pizzerian och bor nära Helsingborg så finns det att köpa i femkilosklumpar på Hyllinge cash. Man får riva klumparna själv, men det går snabbt om man har en matberedare.

Där finns även många andra pizzarelaterade produkter.
http://www.hyllingecash.se/
Dyr affär dock, torkade vita bönor för 31:- när det finns lätthittat för 26:-
Vilket även det är väldigt dyrt då världsmarknadspriset ligger på 8,5:- kr kilot.
Citera
2015-09-13, 18:01
Medlem
Laxermedels avatar
Jag byggde mitt recept på info jag fick från denna blogg: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/ ! Helt fantastisk sida om man vill gräva ner sig.

Det enda jag har "problem" med är att jag inte vet vad jag ska jäsa degen på. Jag har testat med olika brickor som jag ställer in i kylen, men dessa tar upp för mycket plats i kylskåpet. Jag har även testat skärbrädor (degen fastnar i viss omfattning) samt assietter (fastnar också lite) men jag känner inte att degen lossnar helt friktionsfritt som jag vill att den ska göra. Jag använder en stekspade för att försiktigt ta loss degen från ytan och den blir oskadd, men jag är ändå inte helt nöjd. Är jag bara autistisk som förväntar mig att degen ska sväva iväg från ytan som en heliumballong eller har någon något bättre tips? Det blir alltså ingen fara med degen, jag får ut bra pizzor, men är enbart kinkig med denna punkt. Skriv gärna vad du använder som underlag för din deg när du jäser pizzadegen.
Citera
2015-09-13, 18:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Jag byggde mitt recept på info jag fick från denna blogg: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/ ! Helt fantastisk sida om man vill gräva ner sig.

Det enda jag har "problem" med är att jag inte vet vad jag ska jäsa degen på. Jag har testat med olika brickor som jag ställer in i kylen, men dessa tar upp för mycket plats i kylskåpet. Jag har även testat skärbrädor (degen fastnar i viss omfattning) samt assietter (fastnar också lite) men jag känner inte att degen lossnar helt friktionsfritt som jag vill att den ska göra. Jag använder en stekspade för att försiktigt ta loss degen från ytan och den blir oskadd, men jag är ändå inte helt nöjd. Är jag bara autistisk som förväntar mig att degen ska sväva iväg från ytan som en heliumballong eller har någon något bättre tips? Det blir alltså ingen fara med degen, jag får ut bra pizzor, men är enbart kinkig med denna punkt. Skriv gärna vad du använder som underlag för din deg när du jäser pizzadegen.
Höga plastburkar med lock använder jag, som jag smörjer in lite lätt med olivolja. Funkar hur bra som helst.
Citera
2015-09-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Dyr affär dock, torkade vita bönor för 31:- när det finns lätthittat för 26:-
Vilket även det är väldigt dyrt då världsmarknadspriset ligger på 8,5:- kr kilot.

Jag vet faktiskt inte priserna på andra saker än pizzarelaterade produkter, då det var därför jag var där. Vet du någon annan butik man kan köpa pizzaskinka i som privatperson? I eller i närheten av Malmö?
Citera
2015-09-22, 07:43
Medlem
Apologists avatar
Hur många gram väger pizza degen på pizzeriorna???? Jag har hört att vissa kör så lågt som 120gram medans vissa kör uppåt 300g. Vad är genomsnittet för "turk" pizzeriorna????
Citera
2015-09-22, 08:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Hur många gram väger pizza degen på pizzeriorna???? Jag har hört att vissa kör så lågt som 120gram medans vissa kör uppåt 300g. Vad är genomsnittet för "turk" pizzeriorna????
Tycker 120 g låter lite. Jag kan få till en ca 30 cm-pizza, lagom tunn på ca 230-250 g deg. Många pizzerior kör lite tjockare bottnar och/eller större diameter än 30 cm, dessa lär ju använda runt 300-400 g deg.
Citera
2015-09-26, 10:59
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tycker 120 g låter lite. Jag kan få till en ca 30 cm-pizza, lagom tunn på ca 230-250 g deg. Många pizzerior kör lite tjockare bottnar och/eller större diameter än 30 cm, dessa lär ju använda runt 300-400 g deg.

Ja, jag är på gränsen att hålla med. Gjorde 30cm pizza på 230-250g deg idag. Men på pizzeriorna är ju bollarna mycket, mycket mindre och pizzan betydligt tunnare. Så kan ingen vara snäll o fråga på någon pizzeria hur mycket bollarna väger????
Citera
2015-09-26, 11:12
Medlem
Mogaku-sans avatar
Pizzerior som gör lagom tunna pizzor som de man kan köpa i frysdisken tycker jag om. En bra pizza för mig ska vara både frasig men ändå fyllig i degen. Avskyr om det är tjocka kanter och mycket deg.
Citera
2015-09-26, 11:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ja, jag är på gränsen att hålla med. Gjorde 30cm pizza på 230-250g deg idag. Men på pizzeriorna är ju bollarna mycket, mycket mindre och pizzan betydligt tunnare. Så kan ingen vara snäll o fråga på någon pizzeria hur mycket bollarna väger????
Har du testat kalljäsa degen ett par dagar? Det utvecklar framförallt smakerna, men gör även många fler mindre luftbubblor än om man "snabbjäser" i rumstemperatur. Degerna blir därför något mindre i volym, men blir ändå stora luftiga pizzor av. Sedan spelar ju mjölet roll, 0- eller 00-mjöl, ger riktigt fina degar och luftiga pizzor. 00-mjölet kan dock behöva blandas upp med lite annat mjöl eftersom degen blir väldigt lätt att sträcka ut, till den gräns att det blir hål i pizzan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in