2015-03-13, 16:49
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Stilnoct funkade inte bra för mig, vaknade flera gånger per natt och sov max sex timmar totalt. Imovane sover jag otroligt bra på och vaknar aldrig. Man ska ta dem när man redan ligger i sängen och är trött. Sedan max 20 minuter efter intaget somnar man.
Får jag bara tillägga att man inte ska ta den i liggande ställning, utan i upprätt stående.
Citera
2015-03-13, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DarkDemonGirl
Vad ligger Imovande och stilnoct för pris på gatan i storstädarna i Sverige?
Vad är styckpriset och vad kostar dom per karta?
Är det samma priser gällande styck och kartor?

Gäller samma priser för zopiklone och zolpidem?
Har nämligen fått annan sömnmedicin men ingen nedtrappning, ätit dom ett bra tag med.......

2-300. Zopiklon är generellt lite dyrare än zolpidem.
Citera
2015-03-13, 17:22
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Har tagit 1 tablett stilnoct 10 varje dag nu (-helgerna) sedan någon vecka tillbaka då jag i princip inte kan somna alls utan dem, är dock lite osäker på vad riskerna är med att ta tabletterna såpass ofta. Det är givetvis ingen bra långsiktig lösning, men det måste väl ändå vara bättre än att inte sova alls om nätterna Väntar på en tid hos en KBT-terapeut skall sägas men det dröjer någon månad tills dess.

Jag har inte ätit stilnoct men däremot imovane och jag har förstått att de fungerar väldigt lika. Jag fick imovane utskrivet efter att jag drabbats av tinnitus och inte kunde sova på nätterna. Det räckte med en tablett, 5 mg så sov jag sex timmar i sträck vilket var som att komma till himmelriket. Redan efter ca två veckor märkte jag dock att tabletten inte hade lika bra effekt. Det dröjde längre innan den verkade och effekten satt inte i lika länge. Och så är det tydligen med både imovane och stilnoct: man bygger upp en tolerans och de fungerar då allt sämre. Samtidigt bygger man också upp ett beroende och äter man dem för länge, kan det bli helt omöjligt att sluta med dem. Detta berättade en läkare för mig efter att jag tagit imovane regelbundet i ca två månader. Enligt honom så kan man bara ta dessa tabletter 2 ggr per vecka för att undvika tolerans/ beroende.

Jag bestämde mig då för att trappa ner, vilket inte var helt lätt! Började med att bara ta varannan natt och sedan gick jag ner till en halv tablett varannan natt. De nätter jag inte tog imovane så sov jag otroligt dåligt! Efter två - tre veckor försvann dock abstiensen och nu sover jag hyfsat utan medicin. (Har i viss mån vant mig vid oljudet i örat och kan sova trots det.)

Riskerna med medicinen är alltså höjd toleransnivå samt abstinens om du vill sluta med dem.

Mvh

TT
Citera
2015-03-13, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag har inte ätit stilnoct men däremot imovane och jag har förstått att de fungerar väldigt lika. Jag fick imovane utskrivet efter att jag drabbats av tinnitus och inte kunde sova på nätterna. Det räckte med en tablett, 5 mg så sov jag sex timmar i sträck vilket var som att komma till himmelriket. Redan efter ca två veckor märkte jag dock att tabletten inte hade lika bra effekt. Det dröjde längre innan den verkade och effekten satt inte i lika länge. Och så är det tydligen med både imovane och stilnoct: man bygger upp en tolerans och de fungerar då allt sämre. Samtidigt bygger man också upp ett beroende och äter man dem för länge, kan det bli helt omöjligt att sluta med dem. Detta berättade en läkare för mig efter att jag tagit imovane regelbundet i ca två månader. Enligt honom så kan man bara ta dessa tabletter 2 ggr per vecka för att undvika tolerans/ beroende.

Jag bestämde mig då för att trappa ner, vilket inte var helt lätt! Började med att bara ta varannan natt och sedan gick jag ner till en halv tablett varannan natt. De nätter jag inte tog imovane så sov jag otroligt dåligt! Efter två - tre veckor försvann dock abstiensen och nu sover jag hyfsat utan medicin. (Har i viss mån vant mig vid oljudet i örat och kan sova trots det.)

Riskerna med medicinen är alltså höjd toleransnivå samt abstinens om du vill sluta med dem.

Mvh

TT
Det du skriver stämmer, man ska inte ta de varje dag egentligen (även om det har funkat för mig). Att ta några dagars mellanrum ibland är bra. Jag har aldrig fått någon toleransökning.

Din läkare snackar goja för övrigt. Man kan inte säga så rakt av då alla fungerar olika och Imovane har kort halveringstid och för många fungerar de att ta mer eller mindre varje natt utan att utveckla tolerans och skulle man göra det så håller man upp ett kort tag.
Citera
2015-03-13, 21:59
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Du har säkert redan hört detta, men gällande sömnproblem är det A och O att ha en regelbunden dygnsrytm: att gå och lägga sig, och gå upp på morgonen vid samma tid varje dag. Detta gäller, tyvärr, även helgen. Mina sömnproblem har bättrats väldigt mycket av att jag håller koll på dygnsrytmen. Till priset av att jag aldrig lägger mig vid 2-3 längre. Värt att begrunda... Fråga din läkare efter mirtazapin actavis förresten. Funkar skitbra på mig.

Problemet är att mina arbetstider är såpass oregelbundna. Ofta börjar jag inte jobba förrän vid 15-snåret, då blir det lätt att man lägger sig väldigt sent. Har varit och pratat med sömnläkare angående mina besvär, enligt dem så har jag en förskjuten dygnsrytm av naturen och blir alltså inte trött förrän väldigt sent på natten. På helgerna blir det också väldigt sent, kan till och med bli så att man trillar hem på morgonen beroende på vad det varit för tillställning.

Tack för tipset om tabletterna förresten, skall absolut kolla upp dem. Funderar också på att ge imovane en chans då stilnoct tyvärr nu börjat ge en zombieeffekt dagen efter. Dock en väldigt mild sådan, men helst av allt hade man ju sluppit alla biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie

Mvh

TT
Alright. Kommer nog ta stilnoct lite oftare än 2 gånger i veckan tills jag fått gå och träffa psykologen, får nog ta smällen med abstinensen. Dock så har jag inga problem med beroende och missbruk i övrigt, har exempelvis gått från att vara regelbunden rökare till att endast röka när jag går ut på krogen. En process som gått i princip helt smärtfritt. Får hoppas att det blir lika lugnt när det kommer till stilnoct.

Tack för informationen!
Citera
2015-03-14, 01:30
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Försökte hitta ett tillfredsställande svar angående zopiklonens tid i kroppen, men hittade det ej. Säg att man intar 10mg 00:00 , när är det ej spårbart i kroppen? (Via kiss och blodet)
Citera
2015-03-14, 16:43
Bannlyst
Efter 13 timmar kan du vara helt säker att det är ute ur blodet. Z-analoger syns inte på kissprov.
Citera
2015-03-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwz
Efter 13 timmar kan du vara helt säker att det är ute ur blodet. Z-analoger syns inte på kissprov.

Tackar.
Citera
2015-03-14, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Tackar.
Givetvis så syns Z-analoger på analys.
Citera
2015-03-14, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ilianxox
Hur många mg tog hon? Har hört om folk som fått hallisar på stora doser Stillnoct, även Imovane.. Så vet inte om det gör något skillnad. Hon får testa helt enkelt.

Är din tjej lätt känslig för andra medeciner/droger?
Har hon ofta problem med insomningen?

Är inte så insatt i ämnet så håller mig alltid borta från att kommentera. Beräta gärna mer om hallucinationer. Har du upplevt själv på Stillnoct?
Hon tog en tablett (10 mg) hon såg allt från gubbar till spöken hon nämnde även att det snöade.. allt i form av skuggor egentligen. Hon lyckades dessutom ge min nya datorstol en ninjaspark då hon trodde det var någon som ville skada henne.

Ena stunden var allting hon såg jättekul och jag fick hålla fast henne för att inte springa iväg och titta på allt som hände.. andra sekunden var hon livrädd och trodde det hon såg skulle skada henne.
amitt i hennes tripp blev jag akut skitnödig dessutom, men jag vågade inte lämna henne ensam.. så blev ett komiskt försök till ett toalettbesök när jag satt med dörren öppen och skrek att hon skulle hålla sig lugn medans jag ströp en neger.

Hon har rätt stora problem med sömnen, men oftast inte insomningen så detta var ett test för henne. Men när hon väl somnade så sov hon i nästan åtta timmar i sträck (vilket aldrig hänt förut).

Nästa gång ska vi testa Imovane (7.5 mg) hade jag tänkt, så får vi se om hon ser mindre kul saker på dem.

Jag har själv tagit allt från en till tre tabletter (10-30mg) och aldrig sett något, men jag sover som en gud och vaknar utsövd. Jag har då andra sidan bara problem med insomningen, när jag väl somnat så sover jag.
Citera
2015-03-14, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebrabody
Hmm hallucinationer av stilnoct är ju hyffsat vanligt (har personligen inte varit med om ngt läskigt dock). Av imovane är det inte lika vanligt - men kan ju förekomma.
Panikångest har jag inte hört om tidigare, kom det av sig själv eller pga hallucinationer?

Men har hon reagerat så på stilnoct kanske man bör va lite på sin vakt ändå. Och kikar man i fass finns det ju en uppsjö av biverkningar som kan uppstå.. så man vet ju aldrig.
Som jag upplevde det var det mest kopplat till det hon såg, hon tyckte det var läskigt helt enkelt. Hon har ju inte heller tagit något hallicugent heller, så den var väl hennes första "tripp".
Citera
2015-03-15, 00:38
Medlem
Jag kan ta 50mg Imovane, och det ger mig önskvärd effekt. Kan även ta 5mg imovane som tilfredställer mitt behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in