2015-02-17, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskrooos
Fick stilnoct till natten. Resten är inte bestämt. Läkaren sa att jag endast skulle ta det under en kort period osv. Men om problemen kvarstår kan läkaren väl inte sluta skriva ut,eller?
Stor risk för att vakna på nätterna, sitter i kort tid. Hoppas den funkar bättre för dig.
Citera
2015-02-17, 19:48
Bannlyst
Alltså på FASS står det ju att det är för en korttidsbehandling. Men det stämmer ju inte riktigt. Antar att det har att göra med vilka patienter det handlar om då jag själv haft i massa år.
Citera
2015-02-17, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwz
Alltså på FASS står det ju att det är för en korttidsbehandling. Men det stämmer ju inte riktigt. Antar att det har att göra med vilka patienter det handlar om då jag själv haft i massa år.
Sant, vissa har ju sömnproblem under en kort tid, kanske känner sig lite stressade eller nedstämda eller så. Sen vi andra kan ha kroniska sömnproblem och kanske behöver ta något sömnmedel resten av livet. Själv kan jag i stort sett inte somna utan något sömnmedel, oavsett om jag är beroende av något och inte tagit det. Detta gäller inte några nätter utan varje natt. Fler som har det så här?
Citera
2015-02-17, 20:30
Medlem
maskroooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Stor risk för att vakna på nätterna, sitter i kort tid. Hoppas den funkar bättre för dig.
Ja, man får väl ringa och klaga om den inte fungerar. Men kan ge den en chans i alla fall!
Citera
2015-02-17, 20:31
Medlem
maskroooss avatar
Citat:
Antar att de bara säger så i början, för vore ju konstigt om läkaren uppmuntra till bruk av stilnoct.. Sen är ju jag relativt ung, om det har någon betydelse..
Men om mina problem kvarstår efter en månad och jag inte har någon missbrukshistoria, då kan väl läkaren inte dra in på den, eller?.. Haha. lite nojjig, vet ej varför.
Citera
2015-02-17, 20:37
Bannlyst
Citat:
Antar att de bara säger så i början, för vore ju konstigt om läkaren uppmuntra till bruk av stilnoct.. Sen är ju jag relativt ung, om det har någon betydelse..
Men om mina problem kvarstår efter en månad och jag inte har någon missbrukshistoria, då kan väl läkaren inte dra in på den, eller?.. Haha. lite nojjig, vet ej varför.

Om problemen kvarstår lär du få det utskrivet eller nåt annat isf. Men du fick alltså stilnoct först? Möjligt att de isf byter till imovane.
Citera
2015-02-17, 20:37
Medlem
maskroooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Antagligen är han rädd för att du ska bli beroende utav det,och självklart kan han sluta skriva ut de men då kommer du antagligen få något annat.
Något sämre menar du? Kommer ju bli ännu värre att somna då:S
Citera
2015-02-17, 20:39
Medlem
maskroooss avatar
Citat:
Om problemen kvarstår lär du få det utskrivet eller nåt annat isf. Men du fick alltså stilnoct först? Möjligt att de isf byter till imovane.
Alltså har testat flertalet mediciner innan stilnoct, ni som haft sömnproblem kan nog chansa på vilka mediciner man får testa först.. Fick imovane förra veckan och kände INGENTING. Märkligt, i och med att det var första gången.. Men men, nu fick jag ut stilnoct iallafall, enligt läkaren under begränsade former. Men om det hjälper, och jag mår bra av den då är det fult av läkaren att dra in på den.
Citera
2015-02-17, 20:45
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Sant, vissa har ju sömnproblem under en kort tid, kanske känner sig lite stressade eller nedstämda eller så. Sen vi andra kan ha kroniska sömnproblem och kanske behöver ta något sömnmedel resten av livet. Själv kan jag i stort sett inte somna utan något sömnmedel, oavsett om jag är beroende av något och inte tagit det. Detta gäller inte några nätter utan varje natt. Fler som har det så här?

Kollat om du GAD, OCD eller ADHD? Grubblerier eller problem eller stress runt omkring påverkar massa.

Dags att byta Jobb eller tjej? Tjafsar familjen med dig?

När du uteslutit externa orsaker är det dags att söka interna.

Lycka till!
Citera
2015-02-17, 20:52
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Något sämre menar du? Kommer ju bli ännu värre att somna då:S
Ja tyvärr
Citera
2015-02-17, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Kollat om du GAD, OCD eller ADHD? Grubblerier eller problem eller stress runt omkring påverkar massa.

Dags att byta Jobb eller tjej? Tjafsar familjen med dig?

När du uteslutit externa orsaker är det dags att söka interna.

Lycka till!
Tack för tipsen, jag går i terapi och tar Lamotrigin, stämningsstabiliserande. Är sjukskriven. Har en psykisk sjukdom med svår ångestproblematik, skulle kunna ha GAD också, men tror att det är sjukdomen och inte GAD, då det är lite samma problem.
Citera
2015-02-17, 21:29
Medlem
Citat:
Fick stilnoct till natten. Resten är inte bestämt. Läkaren sa att jag endast skulle ta det under en kort period osv. Men om problemen kvarstår kan läkaren väl inte sluta skriva ut,eller?
Låter inte jättebra om du har problem med att vakna på natten men testa ikväll och se vad som händer. Nej det skulle krävas en riktig fitta till läkare för att sluta skriva ut något som hjälper i alla fall lite. Möjligt att du får något annat preparat om stilnoct skulle visa sig opassande. Stilnoct sitter i kroppen så pass kort tid att om du har problem med att du vaknar på nätterna så är ju till och med imovane bättre.

Blev det några nya blodprov? Och jag vet att jag låter tjatig nu men jag tror verkligen att en kombination av t.ex. Theralen och ett mer korttidsverkande ämne (imovane eller liknande benso) skulle hjälpa dig med tanke på att du har både insomningsproblem och jobbigt att fortsätta sova. Läkarna borde veta bäst men ibland känns det som att de inte riktigt har koll på alla mediciner de skriver ut förutom vad som står i FASS. Det blir lite som en bartender som rekommenderar en öl (cider i ditt fall ) han själv aldrig smakat.

edit
Ang. det som står överallt om korttidsbehandling så har inga av mina läkare tagit det särskilt seriöst utan uppmanat mig att använda medicinerna regelbundet. Imovane i detta fall men skulle tro att samma praxis gäller för alla z-analoger. Oroa dig inte över att de ska sluta skriva ut saker, fokusera på att hitta något som hjälper
Senast redigerad av Netzach 2015-02-17 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in