2021-10-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Okej, tack för svar..!!

Det är det som är så hemskt, detta att man ”vänjer sig”.
Innan jag tok-kraschade och blev utbränd 2019 hade jag också vissa problem med sömn.
Jag plågas av mardrömmar, något jag misstänker kan vara PTSD, då jag varit utsatt för både psykisk och fysisk misshandel tidigare.

Jag kan vakna upp mitt i nätterna och vara övertygad om att det jag just då drömmer är på riktigt. Jag försöker skrika på hjälp men får inte fram ett ljud känns det som, i själva verket skriker jag panikartat, och jag gråter ofta.
När jag är mitt uppe i det på nätterna är allt 100% verkligt för mig.
Men när jag väl vaknar ”på riktigt” minns jag ingenting av det förutom att jag förnimmer en olustig känsla i kroppen samtidigt som jag är så oerhört trött (både i kroppen och huvudet).

Nätterna när även smärtan plågar mig är ännu värre, då gör inte bara huvudet och tankarna ”ont”, men den smärtan och värken har jag ju åtminstone medikament mot.
Och ja, jag har gått igenom hela ”stegen” av dom snälla läkemedlen från Atarax —> Propavan osv, och har testat alla möjliga kombinationer av dessa (även ihop med Imovane), men jag tror att anledningen till att det inte hjälper nåt vidare är pga allt det jag bär inom mig.
Jag har aldrig direkt pratat om det, jag är inte den som använder #metoo och gör öppna inlägg om vad jag utsatts för direkt.
När han (till slut) fick fängelse så stängde jag liksom dörren till det förflutna, till vad som varit och begravde det.

Jag har sedan dess plågats av mardrömmar men sedan jag blev utbränd har det eskalerat, och nu är jag inne i en så ond spiral att jag inte vet hur jag ska ta mig ur den.

Så jag kämpar på, och med Imovane får jag åtminstone någon timmes sömn.
Tråkigt att höra vad du har gått igenom, det finns vissa som kan "lindra" sin PTSD genom att prata med psykiatriker men det kan ta många år och för många så hjälper det tyvärr ingenting alls.

Då du har testat allt i den vanliga kategorin sömnmedel så skulle jag rekommendera dig att fråga din läkare om den skulle överväga att efterfråga licens till lorazepam till sömnen med din imovane då det kommer att dämpa dom drömmarna du pratar om. Helt klart värt ett försök att ta det med din läkare fastän jag har svårt att se att det går igenom, Sverige är ju så tyvärr.
Citera
2021-10-17, 14:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Tråkigt att höra vad du har gått igenom, det finns vissa som kan "lindra" sin PTSD genom att prata med psykiatriker men det kan ta många år och för många så hjälper det tyvärr ingenting alls.

Då du har testat allt i den vanliga kategorin sömnmedel så skulle jag rekommendera dig att fråga din läkare om den skulle överväga att efterfråga licens till lorazepam till sömnen med din imovane då det kommer att dämpa dom drömmarna du pratar om. Helt klart värt ett försök att ta det med din läkare fastän jag har svårt att se att det går igenom, Sverige är ju så tyvärr.

Jo psykolog/psykiater osv har jag ”testat” och jag har svårt att finna förtroende nog att öppna upp och berätta om allting, så där får jag enbart skylla mig själv att jag inte fått någon vidare hjälp..

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara och ge mig tips, tusen tack 🙏🏼!!
Och kan bara beklaga att du (förutom ryggen) också lider av dålig sömn..
Citera
2021-10-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jo psykolog/psykiater osv har jag ”testat” och jag har svårt att finna förtroende nog att öppna upp och berätta om allting, så där får jag enbart skylla mig själv att jag inte fått någon vidare hjälp..

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara och ge mig tips, tusen tack 🙏🏼!!
Och kan bara beklaga att du (förutom ryggen) också lider av dålig sömn..
Det är bra att du testat iallafall, absolut inte ditt eget fel, vissa känner sig bara aldrig bekväma med det men som tur är så brukar det oftast bli bättre över åren.

Och mina sömn och rygg problem är väl självförvållat skulle jag nog säga, så man får ju skylla sig själv men är lätt att vara efterklok.
Citera
2021-10-18, 13:21
Medlem
KringExs avatar
Jag kan inte vara den enda som påpekar att Imovane är fan så mycket bättre än t ex zopiclone pillum. Den senare får man ju fan vänta 30-40 minuter på tom mage innan den börjar jobba mot 15-20 minuter för Imovane. Dessutom känns pillum inte lika potenta heller. Någon som håller med??
Citera
2021-10-18, 17:03
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag kan inte vara den enda som påpekar att Imovane är fan så mycket bättre än t ex zopiclone pillum. Den senare får man ju fan vänta 30-40 minuter på tom mage innan den börjar jobba mot 15-20 minuter för Imovane. Dessutom känns pillum inte lika potenta heller. Någon som håller med??

Jag tycker precis tvärtom, Pilum verkar snabbare och med starkare effekt än Imovane. Placebo eller ej, valt Pilum de senaste gångerna i alla fall.
Citera
2021-10-18, 18:02
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag tycker precis tvärtom, Pilum verkar snabbare och med starkare effekt än Imovane. Placebo eller ej, valt Pilum de senaste gångerna i alla fall.

Haha det måste vara placebo
Citera
2021-10-18, 18:05
Medlem
KringExs avatar
Finns det någon som gillar Stilnoct mer än Imovane? Berätta gärna varför.
Jag tar imovane alla dagar i veckan. Längre halveringstid, skönare muskelavslappning, bättre ångestlindrare och jag sover som en kung
Citera
2021-10-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gutts
Tycker dom vita från hab verkar på samma sätt som dom blå, men mindre äcklig smak. Närmare orginal imovanen med syftet ej smak, tycker jag är HABs Zopisign 10mg.

Fler som testat zopizign 10 mg
Citera
2021-10-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Fler som testat zopizign 10 mg

Ja! De får + av mig. Slår de blå zop med hästlängder.
Citera
2021-10-22, 11:06
Medlem
Någon som bytt ut Zolpidem mot Zopiklon?
Tänker att halveringstiden är längre och man sover längre, men den kanske är för svag för att somna på om man gått på Zolpidem ett tag?
Citera
2021-10-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etskimor
Någon som bytt ut Zolpidem mot Zopiklon?
Tänker att halveringstiden är längre och man sover längre, men den kanske är för svag för att somna på om man gått på Zolpidem ett tag?
Jag hade både Zopiklon och Zolpidem på recept tidigare.

Växlade mellan de olika preparaten från vecka till vecka för att hålla nere toleransen då jag åt dem dagligen, det funkar faktiskt.

Personligen så upplever jag dem som jämnstarka insomningsmässigt, förutom att man sover längre på Zopiklon som har en längre halveringstid precis som du är inne på.
Citera
2021-10-26, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag hade både Zopiklon och Zolpidem på recept tidigare.

Växlade mellan de olika preparaten från vecka till vecka för att hålla nere toleransen då jag åt dem dagligen, det funkar faktiskt.

Personligen så upplever jag dem som jämnstarka insomningsmässigt, förutom att man sover längre på Zopiklon som har en längre halveringstid precis som du är inne på.
Håller med, det fungerar.

10 mg Zolpidem = 7.5 mg Zopiklon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in