Citat:
Ursprungligen postat av
maskrooos
Ja, jag har testat diverse rutiner vid intag av imovane. Första kvällen jag tog dem läste jag en bok för att varva ner, sedan efter en kvart skulle jag försöka somna. Gick ej. Dock var jag märkbart dåsig dagen efter. Sedan kväll två, då tog jag två, i hopp om att det skulle verka bättre, gick och la mig efter en halvtimme. Kunde inte somna på tre timmar. Sedan igår, tog jag tre tabletter i samband med läggning, ligger klarvaken. Får snarare mer ångest på kvällen av imovane:0. Är det förekommande?
Sedan har jag tagit theralen, och visst, det fungerade i två dagar, dock så övervägde dåsigasheten det positiva, så den är därmed bannlyst från mitt liv. Och jag har problem, i synnerhet med att ha en kontinuerlig sömn samt insomning. Så vet ej vad jag behöver, ska dock träff läkare på tisdag för att diskutera, dock vet jag inte hur givmild han är. Han är väldigt ung för att vara läkare, kanske inte vill skriva ut så mycket? Dock har jag testat de mediciner du namngivit, sedan alla andra lugnande(milda) mediciner, så vet inte vilka som finns kvar att testa. Inte för att någon av er bryr er, men tycker det är tragiskt att ingenting fungerar när man haver ringa ålder.. Om jag har det så jobbigt nu, undra hur jag kommer må om tio år. Pessimistisk i know..
edit; endast tagit imovane 3 nätter( i dag fjärde dagen). Därför jag tycker det är anmärkningsvärt att den ej fungerar..
Klart det finns de som bryr sig, tror de flesta här i tråden känner till hur jävligt det kan vara med insomnia så det är bara att skriva på! Hade väl inte svarat dig om jag inte brytt mig. Är själv ung och vill knappast leva med sömnproblem resten av livet... Sömnlöshet är verkligen att jämställa med regelrätt psykos, man blir en helt annan människa. Fick nyligen reda på att jag har extremt låga värden av B12- och D-vitamin vilket kan orsaka många problem med sömn, humör och koncentration. Nåt att undersöka kanske?
Jag vet inte hur din dygnsrytm ser ut, har du problem att vakna på morgonen så att du sover för länge? Jag hade en period där jag gick upp efter kl 11 varje dag och då hjälpte det ju inte att ta imovane kl 23 och hoppas kunna somna - det blev snarare värre eftersom jag fick ångest över att det inte fungerade. Numer går jag inte och lägger mig före kl 2 på natten för jag vet att jag inte somnar ändå. Har som tur är just nu inga krav på att gå upp tidigt på morgnarna. Utan imovane hade jag nog legat klarvaken till kl 4-5 dock.
Låter ändå som att imovane kanske inte är rätt medicin för dig. Jag har länge kört en kombination av theralen (flera timmar innan läggdags för att minska risk för "bakfylla") och sedan när jag börjar känna segheten av theralenet tar jag min imovane (eller två) och lägger mig inom en timma. Jag har även testat alla antihistaminer och diverse annat med "dåsighet" som bieffekt men inget funkar så bra som just denna kombination.
Läkare är inte så petiga med recept som man kan tro av att läsa på Flashback, det är många (av läkarna kända) pillermissbrukare som sitter här och beklagar sig, hehe. Min erfarenhet är dock att lite äldre och av nån anledning utländska läkare är de som är mest "generösa". Om inte Z-analogerna zolpidem och zopiklon (stilnoct/imovane) funkar så är nästa steg bensodiazepiner, har för mig valium är ett ganska välanvänt sömnmedel men inget jag själv prövat.
Ett rätt uselt förslag som jag inte direkt skulle rekommendera (men som funkar kortsiktigt) är att dricka ett par öl på kvällen, det förstärker ju effekten av sömnmedel. Men kanske bäst att testa grapefrukten först eller rådfråga din läkare ifall det finns andra möjligheter. Finns ju riktigt tunga sömnpreparat som man blir helt tappad av men ju starkare desto större risk för bieffekter...
Värt att notera är att läkare anser en sömnkur vara "lyckad" om patienten sover 3 av 7 nätter i veckan. Inte hela världen om det inte funkar varje kväll med andra ord. Gör som oss andra med sömnlöshet och bunkra upp med te och tv-serier eller vad som kan tänkas funka för att genomlida natten, du är långt ifrån ensam...
Grym profilbild förresten.