Citat:
Ursprungligen postat av
maskrooos
Haha, dricker inte öl, får väl ta cider eller vin i stället haha! Var på en läkarundersökning för ett tag sedan, avseende ett annat problem och enligt läkaren såg alla prover bra ut, tog massa blodprov etc. Så tror faktiskt inte det beror på någon brist, visserligen äter jag dåligt med mat, dock mycket grönsker.
I grund och botten är jag morgonmänniska. Men på grund av min sömnsvårigheter som har varierat i två år har detta av uppenbara skäl förändrat mina förutsättningar att vakna tidigt och samtidigt vara utvilad och alert. Som tur är jag har jag ett jobb där jag jobbar kväll. Vilket är bra då jag omöjligen skulle klara av vanligt 8-5 jobb pga. sömnproblemen.
Numera föredrar jag att somna vid tolv snaret och vakna 9-10, min optimala sömntid. Visserligen finns det enstaka nätter jag sover bra, men nu på senare tid har jag fått otroliga besvär på natten, svårt vid insomning, vaknar flera gånger, grov ångest och så vidare. Och att imovanen inte fungerar är frustrerande, hoppas faktiskt att jag får hjälp nu i veckan. Undrar vad läkaren kommer skriv ut till mig, om han ens gör det, men vore märkligt om han inte gjorde.
Edit; Haha, visst är den grym! Man kan inget annat än digga Ricky Gervais.
"Massa blodprov" betyder ingenting tyvärr. Jag hade också tagit "massa" innan jag fick ta ett explicit D-vitamin-test som tydligen INTE ingår i "standardtesterna". Jag tycker du ska kolla med läkaren om det finns något sådant prov taget på dig! Ricky Gervais har hjälpt mig genom många sömnlösa nätter, haha.
Du får gärna återkomma efter läkarbesöket och dela med dig av hur det gick, vad du fick osv. Jag skulle inte önska insomnia till min värsta fiende (jo det skulle jag nog, men ett bra talesätt oavsett

).
Om du vaknar massor mitt i natten är imovane klart bättre än stilnoct men jag skulle tro att du kan behöva kombinera med något mer långtidsverkande. Ja, man blir bakfull på t.ex. Theralen men tar man det tillräckligt tidigt så brukar det vara lugnt dagen efter. Lycka till!