2013-12-19, 15:55
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komplicerat
Halloj mina vänner!

Nu e det så att jag har fått välja att få Zopiklon 7,5mg eller Zolpidem 10mg och jag får ångest av att bara tänka på valet, hjälp mig! Vad ska jag välja?

Jag hade valt Imovane. Bättre sömn, bättre ångestdämpning, skönare avslappning, bättre flum o.s.v. Men det är ju väldigt individuellt som du säkert vet.
Citera
2013-12-19, 16:18
Medlem
komplicerats avatar
Tack för de två svaren, jag har på måndag att bestämma mig så jag ska prova köra båda två. Bör jag ta 20mg Stilnoct eller 10mg? Samma med Imovan 7,5mg eller 15mg? Tycker Imovan låter mer lockande då jag gillar muskelavslappning och avskyr minnesluckor. =)
Citera
2013-12-19, 18:48
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Pröva 15mg. Det är såååååå skönt när dem börjar verka.
Är det lugnt för levern då? Går på en del andra tunga mediciner så det är väl därför jag är lite försiktig.
Citera
2013-12-19, 19:02
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Är det lugnt för levern då? Går på en del andra tunga mediciner så det är väl därför jag är lite försiktig.

Bra fråga!

Fråga din läkare om det.

Z-analogerna är rätt vanliga att skrivas ut av läkarna; och inga problem har vad jag vet kommit fram genom åren.

Jag tror inte att det har tagits upp i den här tråden om Z-analogernas påverkan på levern.

Man kan ju alltid hoppas på att de ej påverkar levern.
Citera
2013-12-19, 19:05
Medlem
Risplockarns avatar
Citat:

Vad är det för andra mediciner du tar och hur länge har du gått på dem? Vad jag vet så är zopiklon inte speciellt skadligt, och 15mg är ingen monsterdos precis. Nu vet jag inte vad du frågat om, men om du bara skall ta det så är det bara att tuta och köra.

Det negativa är att du möjligtvis kan vakna upp med hela asken tom! Beror helt på toleransen, men jag du blir inte alls lika skev av zopiklon som du blir av t.ex stilnoct. Den skiten framkallar djävulen. Se till att inte dricka något bara (om du inte har tolerans).
Citera
2013-12-19, 19:16
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockarn
Vad är det för andra mediciner du tar och hur länge har du gått på dem? Vad jag vet så är zopiklon inte speciellt skadligt, och 15mg är ingen monsterdos precis. Nu vet jag inte vad du frågat om, men om du bara skall ta det så är det bara att tuta och köra.

Det negativa är att du möjligtvis kan vakna upp med hela asken tom! Beror helt på toleransen, men jag du blir inte alls lika skev av zopiklon som du blir av t.ex stilnoct. Den skiten framkallar djävulen. Se till att inte dricka något bara (om du inte har tolerans).
Azatioprin i 4 år, även mesalazin och sertralin. Azatioprinen har jag dock lagt ner nu, den gav mig höga levervärden i kombination med alkohol.

Har aldrig tappat kontrollen av Imovane men har heller inte tagit några större doser. Tog en 5 mg tablett en gång efter att druckt lite alkohol, dock inga större mängder. Då blev man betydligt tröttare än att ta det nykter iaf...
Citera
2013-12-19, 19:17
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Bra fråga!

Fråga din läkare om det.

Z-analogerna är rätt vanliga att skrivas ut av läkarna; och inga problem har vad jag vet kommit fram genom åren.

Jag tror inte att det har tagits upp i den här tråden om Z-analogernas påverkan på levern.

Man kan ju alltid hoppas på att de ej påverkar levern.
Enligt läkaren så finns det inga interaktioner med mina andra läkemedel. Men sedan är det väl så att ju fler mediciner man äter desto mer påverkas levern. Har dock slutat med den värsta av dom nu så jag tror att det är lugnt.
Citera
2013-12-19, 20:00
Medlem
Punklivs avatar
Så vitt jag vet så är påverkan på levern inte så stor, men ganska många studier har kommit fram till att cancerrisken ökar rätt rejält hos folk som använder sig av z-analoger.

http://articles.mercola.com/sites/ar...nd-cancer.aspx

http://www.telegraph.co.uk/health/91...ur-health.html

Citat:
A study published in the British Medical Journal Open found that anyone taking sleeping pills twice a month is four times more likely to die in the next two and a half years than someone taking none at all.
Citera
2013-12-19, 20:29
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Så vitt jag vet så är påverkan på levern inte så stor, men ganska många studier har kommit fram till att cancerrisken ökar rätt rejält hos folk som använder sig av z-analoger.

Verkar ju som de bara vill få folk att sluta med sömntabletter.jävla skrämselpropaganda...
Lika illa som rökning? Jo tjena
Citera
2013-12-19, 20:58
Medlem
Snyggs avatar
Citat:

Som vanligt ska man med bristfälliga studier visa att allt kan framkalla cancer. Men ingenstans står det något om vad med dessa ämnen som skulle framkalla cancer.

Att antalet dödsfall ökar hos folk som använder sömnpiller är väl föga förvånande då det lätt kan överdoseras och användas felaktigt i kombination med alkohol eller andra droger.
Citera
2013-12-19, 21:06
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Verkar ju som de bara vill få folk att sluta med sömntabletter.jävla skrämselpropaganda...
Lika illa som rökning? Jo tjena

Citat:
Som vanligt ska man med bristfälliga studier visa att allt kan framkalla cancer. Men ingenstans står det något om vad med dessa ämnen som skulle framkalla cancer.

Att antalet dödsfall ökar hos folk som använder sömnpiller är väl föga förvånande då det lätt kan överdoseras och användas felaktigt i kombination med alkohol eller andra droger.

Jag har ingen aning, men det borde tas upp när man pratar om riskerna med z-analoger. Hur hög sanningshalten är i de här artiklarna vet jag inte.

Och dagens vanligaste sömnpiller är svåra att ta en dödlig överdos på, även i kombination med andra droger.
Citera
2013-12-19, 21:08
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Jag har ingen aning, men det borde tas upp när man pratar om riskerna med z-analoger. Hur hög sanningshalten är i de här artiklarna vet jag inte.

Och dagens vanligaste sömnpiller är svåra att ta en dödlig överdos på, även i kombination med andra droger.
Jo. Men troligtvis är riskerna med att ta en öl innan man går och lägger sig dubbelt så stora. Allt är ju ändå relativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in