2023-04-15, 10:41
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vet inte vilken benzo du menade, men min fru får ju Zopiklon utskrivet på 100-pack.
Förr var det 1-tablet per dag, nu är det 2 per dag vilket jag är tacksam för, för jag använder hennes också
Det är imovane/zoplikon 2st 5 mg till natten men jag får bara ut 10st 5r åt gången. Ibland har jag behövt 3-4 tabletter och då tar ju receptet slut väldigt fort.
Citera
2023-04-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Zopiklon lär vara " benso generation två" sägs det. Exakt vad innebär det?🤔

Har det eller har det inte de biverkningarna som vanlig benzo har?
Det är en så kallad Z analog dvs ett Bensodiazepinderivat.

Zopiklon och Zolpidem är således väldigt närbesläktade med de riktiga Bensodiazepinerna men är inga Bensodiazepiner i egentlig mening då det skiljer lite rent kemiskt.

Dock så är de narkotikaklassade och missbruk kan tendera i beroende då de likt traditionell Benso också är beroendeframkallande.
Citera
2023-04-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Läkaren vill bara skriva ut 10 tabletter åt gången pga risk för intox.
Kan jag på något vis få 1-2 5 mg tabletter att ”slå”/verka snabbare och mer effektivt?
Behöver det pga PTSD
Svar nej om du inte blandar med alkohol men det är ingen bra idé då du kan få en sömnpsykos och hitta på vad fan som helst utan att minnas ett skit dagen efter typ springa ut naken på stan, trasha ditt hem eller vad fan som helst.
Citera
2023-04-15, 17:53
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är en så kallad Z analog dvs ett Bensodiazepinderivat.

Zopiklon och Zolpidem är således väldigt närbesläktade med de riktiga Bensodiazepinerna men är inga Bensodiazepiner i egentlig mening då det skiljer lite rent kemiskt.

Dock så är de narkotikaklassade och missbruk kan tendera i beroende då de likt traditionell Benso också är beroendeframkallande.

Jag förstår. Tack för infon!👍
Citera
2023-04-16, 09:10
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Svar nej om du inte blandar med alkohol men det är ingen bra idé då du kan få en sömnpsykos och hitta på vad fan som helst utan att minnas ett skit dagen efter typ springa ut naken på stan, trasha ditt hem eller vad fan som helst.
Låter inte direkt trevligt. Får försöka lösa det på annat sätt. Tack för svar
Citera
2023-04-16, 10:29
Medlem
Är det någon här som har fått 20mg zolpidem ordinerat av läkaren? (2st 10mg)
Jag har haft det i flera år men jag har inte hört om någon annan som har den dosen faktiskt, ingenstans på nätet har jag läst om 20mg som dos.
Men det är bra att jag får det iallafall eftersom 10mg inte räcker för mig, behöver dessutom heminevrin också.
"Svår insomnia" har jag tydligen enligt journalanteckningar.

Men någon här som har 20mg ordinerat?
Citera
2023-04-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grislatin
Är det någon här som har fått 20mg zolpidem ordinerat av läkaren? (2st 10mg)
Jag har haft det i flera år men jag har inte hört om någon annan som har den dosen faktiskt, ingenstans på nätet har jag läst om 20mg som dos.
Men det är bra att jag får det iallafall eftersom 10mg inte räcker för mig, behöver dessutom heminevrin också.
"Svår insomnia" har jag tydligen enligt journalanteckningar.

Men någon här som har 20mg ordinerat?
Nej jag hade 10 mg som mest men jag känner till en person som hade 10 - 20 mg v.b ordinerat.

Vad det gällde Zopiklon så hade jag 10 mg ordinerat men har träffat på personer som har haft 15 mg på recept samt en tjomme som stod före mig i kön på apoteket en gång som hade recept på 22.5 mg.
Citera
2023-04-17, 16:17
Medlem
heminevrin Låter ju inte helt fel…och i samma flik som propavan enl FASS,vafan får man inte denna utskriven istället för Zolpidem, satt och funderade på dessa serbiska Zolpidem, vilken är den korrekta bilister?
Citera
2023-04-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gixxen
heminevrin Låter ju inte helt fel…och i samma flik som propavan enl FASS,vafan får man inte denna utskriven istället för Zolpidem, satt och funderade på dessa serbiska Zolpidem, vilken är den korrekta bilister?
Heminevrin kan du glömma om du inte sitter på demensboende eller är inlagd för alkoholavgiftning och har en old school läkare.

Heminevrin är ett narkotikaklassat ångestdämpande och väldigt sederande preparat som i stort sett inte skrivs ut till privatpersoner längre med något extremt sällsynt undantagsfall.

Större chans att du får Xanor eller Lorazepam på recept av en läkare i Sverige idag än Hemisar och vi vet alla hur satsvårt det är att få de två ovannämnda Bensodiazepinerna på recept så Heminevrin är uteslutet för i stort sett alla.

Att Heminevrin inte ens är avregistrerat i Sverige idag är ta mig fan underligt då det i stort sett aldrig skrivs ut.

En stor anledning är att det är ett gammalt preparat som i stort sett har tappat sitt användningsområde då vi har modernare preparat idag såsom Bensodiazepiner samt Z analoger samt att en överdos heminevrin kan vara fatal och speciellt i kombination med alkohol medans Z analoger och traditionella Bensodiazepiner inte ens är i närheten lika obehagliga rent överdoseringsmässigt för den fysiska hälsan.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-04-17 kl. 16:33.
Citera
2023-04-17, 17:33
Medlem
Citat:
Heminevrin kan du glömma om du inte sitter på demensboende eller är inlagd för alkoholavgiftning och har en old school läkare.

Heminevrin är ett narkotikaklassat ångestdämpande och väldigt sederande preparat som i stort sett inte skrivs ut till privatpersoner längre med något extremt sällsynt undantagsfall.

Större chans att du får Xanor eller Lorazepam på recept av en läkare i Sverige idag än Hemisar och vi vet alla hur satsvårt det är att få de två ovannämnda Bensodiazepinerna på recept så Heminevrin är uteslutet för i stort sett alla.

Att Heminevrin inte ens är avregistrerat i Sverige idag är ta mig fan underligt då det i stort sett aldrig skrivs ut.

En stor anledning är att det är ett gammalt preparat som i stort sett har tappat sitt användningsområde då vi har modernare preparat idag såsom Bensodiazepiner samt Z analoger samt att en överdos heminevrin kan vara fatal och speciellt i kombination med alkohol medans Z analoger och traditionella Bensodiazepiner inte ens är i närheten lika obehagliga rent överdoseringsmässigt för den fysiska hälsan.

Jag förstår tackar för infon , ha ja vissa mediciner undrar man varför dom är kvar
Citera
2023-04-17, 18:10
Medlem
Citat:

Jag har läst att det i princip aldrig skrivs ut längre. Min läkare ville inte skriva ut någon benzo och erbjöd heninevrin istället🤔 läst att det typ bara ges till dementa kärringar och alkisar.. jag dricker typ 4ggr om året och jag är inte dement (vad jag vet)
Citera
2023-04-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grislatin
Jag har läst att det i princip aldrig skrivs ut längre. Min läkare ville inte skriva ut någon benzo och erbjöd heninevrin istället🤔 läst att det typ bara ges till dementa kärringar och alkisar.. jag dricker typ 4ggr om året och jag är inte dement (vad jag vet)
Kan ju vara värt att testa då det både är ångestdämpande samt hyfsat sederande i högre doser.

Ta det försiktigt då det är lätt att överdosera och blanda inte med sprit för då kan det vara det sista du gör i livet.

Måste vara en riktigt Oldschool läkare du har dvs en elegant ifrån det gamla gardet av svenska psykiatriker om jag får gissa lite.

Konstigt val av doktorn dock då det är ett såpass gammalt preparat, farligare än Bensodiazepiner i fysisk mening men i stort sett samma effekt som Bensodiazepiner eller Z analoger och minst lika beroendeframkallande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in