2020-11-19, 19:23
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Kommer inte den andra läkaren se att du fått det utskrivet av annan?

Läkarna kan se det, finns med i patientens medicinlista och seriös läkare brukar skriva en notering i journalanteckningarna, speciellt när det rör sig om narkotikaklassade läkemedel. Till exempel en patient har an ansvarig läkare som handlägger ärendet och denna vägrar ge en förskrivning så kan patienten vända sig till en annan läkare som är villig att skriva ut om det finns goda anledningar.
Citera
2020-11-25, 16:24
Medlem
Ang. Blå Zopiklon 7,5
Jag blir fullständigt däckad av dessa. Sover som en gris i 12 timmar utan att vakna av telefon osv.
Någon som har liknande erfarenhet? Testade positivt för THC (urinprov) efter intag av Blå Zop och har ALDRIG rökt på någonsin!!
Vad tusan är det för tabletter jag fått???
Aldrig reagerat då här på svenska Zopiklon/ Imovane.
Citera
2020-11-25, 21:09
Medlem
Hur är det att bruka imovavne ur ett långsiktigt perspektiv? Fått dessa utskrivet för första gången idag, lider av insomnia sedan länge men är rädd för att man ska bli riktigt beroende av dessa så fort jag börjar.

För att förtydliga lite: jag skiter helt ärligt i ifall jag blir beroende av dem så länge jag inte behöver ta mer än vad jag fått utskrivet och att man inte får någon för hög tolerans. Finns det någon fin människa här inne som inte brukar dessa tabletter för pund anledningar och som faktiskt har ett jobb att sköta.

Kan även tillägga att jag testat de mesta, som inte ses som beroendeframkallande dvs circadin, melatonin, theralen, legrigan, propavan och sketna atarax

Tacksam för svar

mvh trött
Citera
2020-11-25, 23:22
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Hur är det att bruka imovavne ur ett långsiktigt perspektiv? Fått dessa utskrivet för första gången idag, lider av insomnia sedan länge men är rädd för att man ska bli riktigt beroende av dessa så fort jag börjar.

För att förtydliga lite: jag skiter helt ärligt i ifall jag blir beroende av dem så länge jag inte behöver ta mer än vad jag fått utskrivet och att man inte får någon för hög tolerans. Finns det någon fin människa här inne som inte brukar dessa tabletter för pund anledningar och som faktiskt har ett jobb att sköta.

Kan även tillägga att jag testat de mesta, som inte ses som beroendeframkallande dvs circadin, melatonin, theralen, legrigan, propavan och sketna atarax

Tacksam för svar

mvh trött

Normalt brukar dessa bara skrivas ut under en kortare period, men det finns patienter som får dessa utskrivna under en längre tid. Risken för tillvänjning finns alltid och dessa är vanebildande. Svårt att svara på då vissa patienter klarar sig med den normala maxdosen dvs. 7,5 under en längre tid, sen så finns det patienter som ligger på en högre dos. Som allt annat så är detta individuellt när det gäller tolerans och beroende.

Det finns väldigt många som får Z-analoger utskrivna som både har jobb och studier.
Citera
2020-11-26, 03:23
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde

Tacksam för svar

mvh trött
Jag har fått Imovane 7,5mg utskrivet i säkert 3 år nu.
Självklart trycker jag numera en kartong om 30 tabs på knappt en vecka. Men i början när jag höll mig till den förskrivna dosen (1/2 till max 1 hel tab) och sedan slutade, märkte jag av biverkningar i form av insomnia som höll i sig i ca 2 dygn, men sen kunde jag sova som vanligt igen (har inga ihållande sömnsvårigheter).
Nu när jag ligger på runt 4 tabs på sena eftermiddagen och 4 tabs till på kvällen så har jag märkligt nog inte märkt av någon svår insomnia. Snarare en längtan av att kunna styra över när jag vill bli trött och sova.
Vaknar dock ganska ofta efter två timmar när den gått ur kroppen.

En läkarregel är i alla fall att om 1 hel tablett Imovane inte hjälper så bör du diskutera andra alternativ med din läkare eftersom det då börjat bli vanebildande.

Om du använder enbart Imovane och inte i syfte att t.ex. bromsa ett annat läkemedel, såsom någon centralstimulant, kan man enligt min erfarenhet härda ut två ynka dygn av insomnia.

Hur länge testade du propavan? Propavan är som du kanske redan vet, rena rama sömnpillret även dagen efter. Men det är en biverkning som i många fall är övergående.
Själv har jag även vaknat efter någon timme trots att jag spolat i mig två-tre propavan.

Grova nattsvettningar och frossa har jag också fått utan Imovane. Det är väl det värsta. Men också övergående
Citera
2020-11-28, 07:38
Medlem
Neolitikums avatar
Är 7,5mg Imovane plus ett blåbär 1mg Alprazolam bra ihop och ger tillsammans en bra insomning och djup sömn under några timmar ?
Citera
2020-11-29, 18:43
Medlem
Rufoss avatar
Jag har sporadiska sömnproblem. Svårt att somna vissa kvällar.

Funderar på att byta ut xanax mot antingen zopiklon eller zolpidem, eftersom att dessa ska vara bättre för sömn. Det är i alla fall vad jag läst mig till.

Men vilket ska jag satsa på?
Citera
2020-11-29, 20:32
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Är 7,5mg Imovane plus ett blåbär 1mg Alprazolam bra ihop och ger tillsammans en bra insomning och djup sömn under några timmar ?

Det ger en bättre insomning, Imovane är framtagen för att enbart påverka sömnen medan Alprazolam är framförallt för panikångest, men funkar utmärkt för både stress och oro så ja tillsammans får du en bättre sömn. Men se upp med Alprazolam då dess beroende potential är extrem och toleransökningen detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag har sporadiska sömnproblem. Svårt att somna vissa kvällar.

Funderar på att byta ut xanax mot antingen zopiklon eller zolpidem, eftersom att dessa ska vara bättre för sömn. Det är i alla fall vad jag läst mig till.

Men vilket ska jag satsa på?

Z-analoger som Zolpidem och Zopiklon är mycket bättre för sömnen då de har en hypnotisk effekt och är mer sederande. Zolpidem anses även vara en aning starkare än Zopiklon, men är dina sömnbesvär orsakade av ångest och oro så är Alprazolam bättre.
Citera
2020-11-29, 22:32
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Z-analoger som Zolpidem och Zopiklon är mycket bättre för sömnen då de har en hypnotisk effekt och är mer sederande. Zolpidem anses även vara en aning starkare än Zopiklon, men är dina sömnbesvär orsakade av ångest och oro så är Alprazolam bättre.
Tusen tack.

Alprazolam verkar fungera ganska bra för mig. Det brukar räcka gott och väl med en tablett för att jag ska somna gott!

Är mest sugen på att byta eftersom jag är nojig över beroendepotentialen. Är alltid noga med mellanrummen mellan doserna, vilket man även ska vara med Z. Dock verkar det som att Z inte är lika farlig som Alprazolam på den fronten.
Senast redigerad av Rufos 2020-11-29 kl. 22:36.
Citera
2020-11-30, 00:42
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Tusen tack.

Alprazolam verkar fungera ganska bra för mig. Det brukar räcka gott och väl med en tablett för att jag ska somna gott!

Är mest sugen på att byta eftersom jag är nojig över beroendepotentialen. Är alltid noga med mellanrummen mellan doserna, vilket man även ska vara med Z. Dock verkar det som att Z inte är lika farlig som Alprazolam på den fronten.

Tycker du sköter intaget bra, skönt för dig att den ger bra effekt och att du inte behöver höja dosen. Personligen så tycker jag att ett annat alternativ är bättre då Z-analogerna inte är lika vanebildande men precis som du säger så är även de vanebildande. I Sverige så är Alprazolam den bensodiazepin som har högst beroendepotential, flera läkare brukar därför ge den en speciell markering vid utskrift "Hög beroendepotential med utvärderingsomgång".

Som sagt det skadar inte att prova, du kan alltid gå tillbaka till det andra om du inte är nöjd.
Citera
2020-11-30, 13:31
Medlem
Håller med till fullo, själv bipolär och denna magiska tablett gör mer åt min ångest, oro, depression än de vanliga psyko mediciner som ges till mig på dagen.För mig är det inget att sova på.

Man blir så härligt mysko, lugn, lekfull med dessa i kroppen.Dock blev jag inlagd för typ 2 veckor sen då jag tog 100 mg.Minns inte ett skit , hade målat om köksbordet vilket jag tänkt länge, blev rätt bra med tanke på att jag var helt borta=)..

Väl inlagd hade jag ett helvete i 3 dar, frossa, skakningar etc.Antar det var för att dosen gick ur kroppen.

Då ingen läkare vill att jag använder dem mer får jag köpa dem utomlands helt enkelt, och det bästa om man jämför med sprit är att man sällan får en riktig "baksmälla" av dessa piller.5-6 st en kväll är lungt.Men jag känner mig definitivt beroende av dem, enda nackdelen.
Citera
2020-11-30, 13:33
Medlem
Halloween2s avatar
Man är ganska korkad om man tror att dessa ska tas mot ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in