Citat:
Ursprungligen postat av
nionde
Hur är det att bruka imovavne ur ett långsiktigt perspektiv? Fått dessa utskrivet för första gången idag, lider av insomnia sedan länge men är rädd för att man ska bli riktigt beroende av dessa så fort jag börjar.
För att förtydliga lite: jag skiter helt ärligt i ifall jag blir beroende av dem så länge jag inte behöver ta mer än vad jag fått utskrivet och att man inte får någon för hög tolerans. Finns det någon fin människa här inne som inte brukar dessa tabletter för pund anledningar och som faktiskt har ett jobb att sköta.
Kan även tillägga att jag testat de mesta, som inte ses som beroendeframkallande dvs circadin, melatonin, theralen, legrigan, propavan och sketna atarax
Tacksam för svar
mvh trött
Jag har fått Imovane 7,5mg utskrivet i säkert 3 år nu.
Självklart trycker jag numera en kartong om 30 tabs på knappt en vecka. Men i början när jag höll mig till den förskrivna dosen (1/2 till max 1 hel tab) och sedan slutade, märkte jag av biverkningar i form av insomnia som höll i sig i ca 2 dygn, men sen kunde jag sova som vanligt igen (har inga ihållande sömnsvårigheter).
Nu när jag ligger på runt 4 tabs på sena eftermiddagen och 4 tabs till på kvällen så har jag märkligt nog inte märkt av någon svår insomnia. Snarare en längtan av att kunna styra över när jag vill bli trött och sova.
Vaknar dock ganska ofta efter två timmar när den gått ur kroppen.
En läkarregel är i alla fall att om 1 hel tablett Imovane inte hjälper så bör du diskutera andra alternativ med din läkare eftersom det då börjat bli vanebildande.
Om du använder enbart Imovane och inte i syfte att t.ex. bromsa ett annat läkemedel, såsom någon centralstimulant, kan man enligt min erfarenhet härda ut två ynka dygn av insomnia.
Hur länge testade du propavan? Propavan är som du kanske redan vet, rena rama sömnpillret även dagen efter. Men det är en biverkning som i många fall är övergående.
Själv har jag även vaknat efter någon timme trots att jag spolat i mig två-tre propavan.
Grova nattsvettningar och frossa har jag också fått utan Imovane. Det är väl det värsta. Men också övergående